Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren. Gebruik je toch liever het oude design? Klik bovenaan het menu op terug.

Lees meer

Eerste review: Hyundai Kona Electric (2020)

Hyundai kon zichzelf wel voor z’n kop slaan. Toen Nederland in 2019 massaal aan de Tesla Model 3 ging, had Hyundai óók een geweldige aanbieding. Dat was de Kona Electric, eveneens met 4 procent bijtelling. Maar de fabriek in Zuid-Korea kon de vraag niet aan.

Met lede ogen keek Hyundai toe hoe leaserijders hun heil zochten bij Tesla. Hyundai zat niet stil en opende een nieuwe fabriek in Tsjechië, zodat de levertijd van de Kona Electric veel korter werd. Nog belangrijker is dat de actieradius is vergroot en dat je de accu sneller kunt opladen.

Wat is er opvallend aan de Hyundai Kona Electric (2020)?

Dat zijn toch al forse actieradius (449 kilometer) nog verder werd vergroot. Op één accu belooft Hyundai dat je 480 kilometer ver komt, volgens de strenge WLTP-regels. Dan moet je wel de Kona Electric nemen met een accupakket van 64 kWh. Met een kleiner pakket van 39 kWh kom je 305 kilometer ver, tot nu toe was dat 289 kilometer. Verder heeft Hyundai iets gedaan aan het geluidsniveau. Elektrische auto’s zijn zo stil dat het bandengeluid veel beter te horen is. En daarover klaagden de klanten een beetje. Daarom monteerde Hyundai banden met een lagere rolweerstand en minder afrolgeluid. Uiterlijk en interieur van de Kona Electric bleven ongemoeid.

Wat is er goed aan de Hyundai Kona Electric (2020)?

De auto biedt alles wat een bestuurder van een elektrische auto wil: een grote actieradius, heel veel comfort en een handige app waarmee je de auto kunt voorverwarmen en waarop je ziet wat de batterijstatus van de Kona Electric is. Dat het bandengeluid minder prominent aanwezig is, is uiteraard goed nieuws. Maar er is altijd wat te zeuren: nu hoor je de wind ineens weer beter … Maar beslist niet dusdanig dat het storend is. Wat is er minder goed aan de Hyundai Kona Electric (2020)? Hoewel de Kona Electric nu een 3-fase omvormer heeft, waarmee laden sneller gaat, is hij geen voorloper met zijn laadsnelheid. Bij de Kona Electric is het accupakket met maximaal 11 kW op te laden. Ter vergelijking: de Renault Zoe haalt 22 kW. Verder is in het interieur wel érg veel hard plastic gebruikt en is de middentunnel zo hoog dat je knie hem regelmatig knuffelt.

Wanneer komt de Hyundai Kona Electric en wat is de prijs?

De prijs van de Hyundai Kona Electric is scherp: 36.795 euro. Dat is fijn, maar dan heb je wel de versie met een klein accupakket van 39 kWh. Kies je voor een Kona Electric met 64 kWh accupakket, dan moet je 41.595 euro betalen. Voor de zakelijke rijder is dat geen enkel probleem: de lage bijtelling van 8 procent geldt voor auto’s tot 45.000 euro. “Bestel maar, bestel maar, bestel maar”, zou Rowwen Hèze zingen. Nog meer goed nieuws: de korte levertijd. Als je daadwerkelijk bestelt, heb je voor de zomer je nieuwe auto.

Wat vind ikzelf van de Hyundai Kona Electric (2020)?

Na een zinderende testweek met de elektrische Porsche Taycan ben ik (na twee weken) nog altijd een beetje verpest, maar het is natuurlijk niet eerlijk om die auto van anderhalve ton met een Kona Electric te vergelijken. De Hyundai Kona Electric is wat verkopers zo mooi ‘een keurige auto’ noemen. Niet meer, niet minder. Er is nog altijd vrijwel geen concurrent die aan de actieradius kan tippen, dat is knap van Hyundai.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Goedkope krachten: Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque P300e als PHEV (2020)

Autonieuws

Recordproductie: Tesla draait beste eerste kwartaal ooit

Autonieuws

Waarom de coronacrisis Volkswagen 2 miljard euro per week kost

Autonieuws
Ontdek meer