Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

Wie A zegt moet ook C zeggen, dachten ze bij Hyundai toen ze van de Hyundai i30 N een nog snellere versie maakten en hem Project C doopten. We gaan graag met de Koreaan in C.

Hyundai toont de productieversie op de IAA 2019. Project C maakt de toch al niet misselijke N-versie van Hyundais Golf nog begeerlijker.

Lichter

De i30 N project C is standaard voorzien van een aantal onderdelen die gegoten zijn uit kunststof dat versterkt is met koolstofvezel (Carbon Fiber Reinforced Plastic). Het gaat om de spoiler onder de voorbumper, de diffuser achter, de motorkap en de siteskirts. Ook de gesmede lichtmetalen wielen van OZ en de kuipstoelen van Sabelt zorgen voor extra gewichtsverlies. Samen zorgen de onderdelen voor een gewichtsbesparing van 50 kilo en voor het feit dat het zwaartepunt 8,8 mm lager komt te liggen. De gelakte onderdelen van CFRP steken wat ons betreft geweldig af tegen de donkergrijze, matte lak van de rest van de carrosserie. Overigens bracht Hyundai eerder al lichtgewicht onderdelen voor de standaard i30 N op de markt.

Lager

De nieuwe lichtgewicht onderdelen maken de i30 N niet alleen lichter, maar plaatsen de auto ook dichter op het asfalt. De ruimte tussen de onderkant van de auto en het wegdek wordt nog eens verlaagd tot 6mm. Hoewel de totale oppervlakte door de aangepaste voorbumper wat groter is geworden, blijft de lage Cw-waarde (de waarde die aangeeft hoe groot de invloed de rijwind heeft op de auto) van de N behouden. De Project C is door de aanpassingen wat sneller en biedt een betere wegligging.

hyundai-i30-n-project-2019-37-3

Sneller

De naam Project C komt niet uit de lucht vallen. Area C is de naam van het testcircuit van Hyundai in Namyang. Hyundai liet de Project C eindeloos rondjes rijden om de auto sneller te maken. Hoewel het merk niets aan de motor deed (275 pk), is de Project C toch sneller geworden. Zo pasten de engineers ook de ophanging aan. De dempers werden geoptimaliseerd, de veerstangen werden ingekort en onderdelen van de achterwielophanging werden vervangen door onderdelen van lichtgewicht aluminium. Ook de software van de rij-instellingen werden aangepast, zodat de Project C in elke stand scherper reageert. De extreme dynamic N-rijstand is zelfs bedoeld voor het rijden op het circuit. Een stabilisatorstang achter zorgt voor extra stabiliteit bij hoge snelheden en in snelle bochten. Hoewel Area C aan de basis staat van de Project C werd ook het team van Hyundais testcentrum aan de Nürburgring ingeschakeld om de puntjes op de i(30) te zetten.

Prestaties Hyundai i30 N Project C

Uiteindelijk gaat het natuurlijk om wat de project C in zijn mars heeft. Met het hele pakket en de vertrouwde motor bereikt de i30 een topsnelheid van 250 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h geschiedt in 6 tellen (6,0). Tenminste als je een goed coureur bent, want de i30 N Project C wordt alleen met een handbak geleverd!

Voor het oog

De zichtbare aanpassingen bespraken we al eerder. Van binnen is de Project C te herkennen aan gebruik van alcantara. De poolknop is gevormd uit geborsteld aluminium. De veiligheidsgordels zijn knal oranje, net als de stiksels van de bekleding, de Drive mode-schakelaar en de N-schakelaar op het stuur. We stappen toch nog even uit om te vertellen over de eveneens in Deep Orange uitgevoerde remklauwen. Een speciale badge op het dashboard voor de bijrijder geeft tot slot aan in welke Project N je plaats hebt genomen, Hyundai bouwt namelijk slechts 600 van deze supersnelle i30's en nummert ze stuk voor stuk.

hyundai-i30-n-project-2019-37-9

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

In deze auto’s rijden de bekendste dj’s ter wereld

Autonieuws

CDA: 'Gebruik Rijkswaterstaat-camera's om verkeershufters te pakken'

Autonieuws

Deze autoband kan zichzelf oppompen

Autonieuws
Ontdek meer