Is de fusie tussen PSA en Fiat Chrysler écht goed nieuws?

De vorige week aangekondigde fusie van Fiat Chrysler en PSA maakte veel los. Als alles doorgaat, wordt het nieuwe concern na de fusie de nummer vier van de wereld. De Nederlandse regering is tevreden, want het hoofdkantoor van de autoreus komt in Amsterdam. Toch is niet iedereen is even enthousiast.

Addertje onder het gras is dat de aandeelhouders nog hun definitieve goedkeuring aan de fusie moeten geven. De geldschieters van Fiat Chrysler zitten waarschijnlijk te springen om hun handtekening te zetten. Het aandeel van PSA schoot echter omlaag. Vraag is dus of de aandeelhouders van PSA de voorgenomen deal wel zo'n goed plan vinden.

Vakbonden kritisch over fusie PSA en FCA

Verder komen er kritische geluiden vanuit de verschillende vakbonden. In Duitsland zijn ze bang dat Opel 'op de achterbank' belandt. De Duitsers denken namelijk dat Opel nu 'slechts een van de vele merken' binnen het concern wordt. Dat doet de Duitse bonden weer vrezen voor de werkgelegenheid. De Franse en Italiaanse werknemersclubs zijn op hun beurt verontwaardigd over de voorgenomen vestigingsplaats van het hoofdkantoor in Amsterdam.

Zorgen bij liefhebbers Alfa Romeo over fusie

Wie zich ook zorgen maken, zijn de fans van Alfa Romeo en Maserati. Volgens de geruchtenmolen belanden de plannen voor een nieuwe grote sedan (opvolger Alfa 166) en een opvolger van de Alfa Romeo 8C per direct in de ijskast. Of misschien zelfs wel in de prullenbak. Een klassieke sedan in de traditie van de Alfa Romeo Berlina, Alfa 164 en Alfa 166 is natuurlijk mooi, maar levert waarschijnlijk onvoldoende geld op. Hetzelfde geldt voor een sportwagen met Alfa-logo. Want hoe succesvol zo'n auto ook wordt, de aantallen van een Porsche 911 of Ford Mustang gaat-ie waarschijnlijk niet halen. Grote kans dus dat het modelprogramma van Alfa Romeo op korte termijn alleen wordt uitgebreid met een compacte SUV (Alfa Tonale), en verder niets.

Alle Maserati's aan de stekker?

En Maserati dan? Het merk is de afgelopen sterk gegroeid, vooral dankzij de Levante en de Ghibli. Door de teruggang van de dieselmarkt zijn de aanvankelijke doelstellingen echter bij lange na niet gehaald. Ook wordt het een crime om met het huidige gamma aan de steeds strengere uitstootregels te voldoen. De enige mogelijkheid om Maserati in de lucht te houden, lijkt dan ook om het merk volledig te elektrificeren. Dat zou betekenen dat de aanvankelijke toekomstplannen van het merk in een bureaula verdwijnen.

'PSA-FCA wordt schijnreus'

De Duitse media vrezen juist dat het nieuwe concern veel te weinig kennis van elektrische auto's in huis heeft. Hoewel het nieuwe concern de nummer vier van de wereld zou worden, spreekt de Duitse Börsen-Zeitung zelfs van een 'schijnreus': "Op het gebied van elektrische auto's heeft PSA maar weinig te bieden en FCA helemaal niets."

Lage ontwikkelingsbudgetten FCA en PSA

Het Financieele Dagblad is eveneens kritisch. Die krant kijkt met name naar de investeringsbudgetten. De bedragen die FCA (3 miljard euro) en PSA (3,9 miljard euro) vorig jaar in onderzoek en ontwikkeling staken, staan in geen verhouding tot de budgetten die Volkswagen (ruim 13 miljard euro) en Toyota (bijna 10 miljard euro) daarvoor uittrokken.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Alfa Romeo Giulia Sportwagon was klaar, maar werd afgeschoten'

Autonieuws

Audi R8 zonder vierwielaandrijving is eigenlijk leuker

Autonieuws

Europese Tesla-fabriek komt in omgeving Berlijn te staan

Autonieuws
Ontdek meer