Is de Mercedes EQV de eerste elektrische premium-mpv ter wereld?

Het tweede elektrische EQ-model van Mercedes is een wonderlijke. Geen elektrosedan om de Model 3 aan te vallen, geen stekker-suv onder de EQC, maar een busje op stroom. Natuurlijk noemt Mercedes het zelf "de eerste elektrische premium-mpv ter wereld", maar was de B-Klasse Electric Drive dat niet?

De Mercedes V-Klasse is gebaseerd op de Vito, dus gaan we ervan uit dat de EQV techniek deelt met de eVito. Hoewel, waar die laatste een batterij van 41,4 kWh heeft, komt de EQV met eentje van 100 kWh aanzetten. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk bruikbaar, wat de personenbus in theorie een actieradius van 405 kilometer moet geven. We schrijven 'in theorie' omdat er nog geen Europese typegoedkeuring is voor de EQV. Hij moet dus nog WLTP-getest worden.

Snelladen met maximaal 110 kW

De EQV kan aan een snellader met maximaal 110 kW worden opgeladen. Volgens Mercedes gaat de batterij daarmee in minder dan 45 minuten van 10 naar 80 procent laadniveau. Een 11 kW-wallbox heeft zo'n 10 uur nodig om de accu volledig 'vol te tanken'. De elektromotor van de EQV is 204 pk en 362 Nm sterk. Mercedes heeft de topsnelheid van zijn 'premium-suv' afgeregeld op 160 km/h. Het is voorlopig nog de vraag of de EQV naar Nederland komt.

mercedes-benz-eqv-2019-35-1

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

De prijs/actieradius-verhouding van de Honda e is niet best

Autonieuws

Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

Autonieuws

Primeur! Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende

Autonieuws
Ontdek meer