Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Is de Mercedes EQV de eerste elektrische premium-mpv ter wereld?

Het tweede elektrische EQ-model van Mercedes is een wonderlijke. Geen elektrosedan om de Model 3 aan te vallen, geen stekker-suv onder de EQC, maar een busje op stroom. Natuurlijk noemt Mercedes het zelf "de eerste elektrische premium-mpv ter wereld", maar was de B-Klasse Electric Drive dat niet?

De Mercedes V-Klasse is gebaseerd op de Vito, dus gaan we ervan uit dat de EQV techniek deelt met de eVito. Hoewel, waar die laatste een batterij van 41,4 kWh heeft, komt de EQV met eentje van 100 kWh aanzetten. Daarvan is 90 kWh daadwerkelijk bruikbaar, wat de personenbus in theorie een actieradius van 405 kilometer moet geven. We schrijven 'in theorie' omdat er nog geen Europese typegoedkeuring is voor de EQV. Hij moet dus nog WLTP-getest worden.

Snelladen met maximaal 110 kW

De EQV kan aan een snellader met maximaal 110 kW worden opgeladen. Volgens Mercedes gaat de batterij daarmee in minder dan 45 minuten van 10 naar 80 procent laadniveau. Een 11 kW-wallbox heeft zo'n 10 uur nodig om de accu volledig 'vol te tanken'. De elektromotor van de EQV is 204 pk en 362 Nm sterk. Mercedes heeft de topsnelheid van zijn 'premium-suv' afgeregeld op 160 km/h. Het is voorlopig nog de vraag of de EQV naar Nederland komt.

mercedes-benz-eqv-2019-35-1

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Subsidie op elektrische auto: Pot al na een dag half leeg!

Autonieuws

Terugroepactie Volvo: In Nederland gaat het om 100.000 auto's

Autonieuws

Subsidie op elektrische auto's voor particulieren. Hoe werkt het?

Autonieuws
Ontdek meer