Mercedes luxe antwoord op de Tesla Model S: de Vision EQS

Mercedes laat op de IAA 2019 zien hoe het merk denkt over een grote luxe sedan op stroom. De Mercedes-Benz Vision EQS laat zien hoe de S Klasse er in de toekomst uit zal zien.

De IAA in Frankfurt is de plek voor de Duitse automerken om uit te pakken. Hoe kan dat voor een luxemerk als Mercedes beter dan ons kennis te laten maken met de toekomstige S Klasse. Hoewel mercedes de Vision EQS zelf zo niet noemt, is dat wat de vision EQS natuurlijk wel is: een grote, luxe vierdeurs sedan met alles aan boord wat een mens zich kan wensen en een potent elektrisch aandrijfsysteem in plaats van een verbrandingsmotor. De EQS is daarmee een Tesla-killer bij uitstek.

Prestaties van een AMG

Het belangrijkste eerst: de Vision EQS is voorzien van twee elektrische motoren, een op de vooras en een achter. Samen zorgen ze ervoor dat alle vier de wielen aangedreven worden. De twee motoren leveren een vermogen van 476 pk en een koppel van 760 Nm. Dat koppel staat - zoals bij alle elektrisch aangedreven auto's - al vanaf stilstand paraat. De S Klasse van de toekomst schiet met al deze techniek in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h! Daar kunnen ze bij AMG nog een puntje aan zuigen. De nieuwe Porsche Taycan is nog wat sneller, maar komt minder ver op een lading stroom.

Actieradius Vision EQS

Het indrukwekkende accupakket van de Vision EQS bevindt zich laag tussen de voor en achter as en heeft een accucapaciteit van 100 kWh. Mede dankzij intelligente aansturing van de energiestroom heeft de Vision EQS een actieradius van 700 km (WLTP). Met een laadcapaciteit van 350 kW laadt de showcar de accu in minder dan 20 minuten tot 80 procent op. Je zult echter wel een plekje moeten vinden waar deze volledige laadcapaciteit benut kan worden. In de toekomst kan dat via Mercedes me Charge - speciaal door Mercedes ontwikkelde oplaadpunten door heel Europa. Daarnaast is het merk samen met Ford, BMW en het Volkswagen-concern bezig met het IONITY-project: 400 snellaadpunten door heel Europa.

mercedes-vision-eqs-2019-37-5

Mercedes Lego bouwstenen

Mercedes laat met deze Vision EQS zien hoe zij in de toekomst aan de slag willen met elektrische aandrijving. Het accupakket en de aandrijving van de razendsnelle luxe sedan zijn opgebouwd uit losse modules die gemakkelijk te combineren zijn. Zowel de cellen van het accupakket als de elektrische motoren zijn modulair. We stellen dit voor als een soort Lego-blokjes die heel gemakkelijk te koppelen en te verplaatsen zijn, zodat een en hetzelfde systeem heel handig geschikt gemaakt kan worden voor totaal verschillende modellen.

Over de top-uiterlijk

De vormgevers van Mercedes zijn mede dankzij de technische opbouw van de elektrische Mercedes helemaal los gegaan. De EQS Vision kreeg een heel moderne boogvorm mee die veel ruimte biedt aan de inzittenden. De grille van de auto is opgebouwd uit 188 led lampjes en wordt geflankeerd door twee koplampen met elk twee holografische lensmodules. De verlichting achter bestaat uit 229 verlichte sterren die samen een lichtstrook vormen. Heel mooi allemaal, maar je moet er niet mee tegen een paaltje rijden.

Zelfsturend, of liever niet?

De kans dat je een knullig ongelukje krijgt, is overigens niet groot, want de vision EQS is voorzien van het meest moderne en modulaire sensorsysteem dat Mercedes heeft. Dankzij dit systeem kan de Vision EQS in de toekomst zonder moeite geheel zelfsturend gemaakt worden. Voor nu is het systeem in staat om de auto veilig zelfstandig over de snelweg te loodsen. Hoewel Mercedes werkt aan volledig autonoom rijden, zegt het voorlopig vast te houden aan de wens van bestuurders om de auto zelf te rijden.

Alle luxe aan boord

We eindigen dit bericht binnen in de Vision EQS. Mercedes keek bij het ontwerpen van het interieur volgens eigen zeggen naar de wereld van de luxe jachten, waarin ze zelf inmiddels ook al actief zijn. Dit leverde een prachtig licht interieur op met vier losse stoelen die geplaatst zijn in een bootvormige binnenruimte. De bekleding is geheel gemaakt uit petflessen, maar mercedes is ook niet bang om wat ouderwets esdoornhout te gebruiken. Het levert een fantastische combinatie die niet alleen luxe, maar ook degelijkheid en duurzaamheid uitstraalt. Mercedes maakt bij het ontwerp maximaal gebruik van de ruimte die instaat wanneer je brandstofaandrijving en alles wat daarbij hoort overboord gooit.

Wanneer komt de EQS?

Mercedes wil binnen 20 jaar alle modellen duurzaam hebben. Het mer heeft met de nieuwe Mercedes EQC de eerste serieuze volledig elektrische auto al op de markt. De Vision EQS is natuurlijk voor honderd procent een showcar, maar zo'n beetje alle technieken zijn klaar om gebruikt te worden in productiemodellen. We zullen ze al heel snel terug gaan zien in modellen die gewoon wel bij de dealer komen te staan. Mercedes maakt bij de Vision EQS optimaal gebruik van alle mogelijkheden en voordelen die elektrische aandrijving biedt.

mercedes-vision-eqs-2019-37-6

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Komt deze elektrische Renault van 10.000 euro ook naar Nederland?

Autonieuws

Prinsjesdag: Dit zijn de auto’s van het Koninklijk Huis

Autonieuws

Hyundai i10 N Line is een lekker stadsgebakje

Autonieuws
Ontdek meer