Nieuwe Renault Captur: 'On ne change pas une équipe qui gagne'

Is de Renault Captur gefacelift? Nee, maar dat zou je wel denken. Net als bij de Clio kiest Renault bij de nieuwe generatie Captur duidelijk voor een evolutionair design. 'Never change a winning team', moet het merk hebben gedacht. 'On ne change pas une équipe qui gagne.'

De basisvorm en de proporties van de Captur bleven min of meer gelijk. En geef Renault eens ongelijk. Het design van de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker oogt na zes jaar nog fris. Bovendien verkoopt de eerste generatie Captur nog steeds uitstekend. Sterker nog, het model is de best verkopende compacte cross-over op de Nederlandse markt.

C-vormig

Generatie twee is 11 centimeter langer geworden, waarvan maar 2 centimeter in de wielbasis zit. Het exemplaar op de foto's staat op 18-inch lichtmetalen wielen, maar de meeste kopers zullen natuurlijk kiezen voor de kleinere 16- of 17-inchers. Meteen herkenbaar is de nieuwe Captur aan zijn voor- en achterzijde. Daar hebben de lichtunits nu de vorm van een c.

Alleen benzinemotoren

Renault levert in Nederland alleen benzinemotoren in de Captur. Hij is er als TCe 100 met 100 pk en 160 Nm, als TCe 130 GPF met 130 pk en 140 Nm, en als TCe 155 GPF met 155 pk en 277 Nm. Die laatste is standaard uitgerust met een zeventraps automaat met dubbele koppeling, een transmissie die optioneel is op de TCe 130. De TCe 100 is er alleen met een handbak.

Stekkerhybride

Volgend jaar breidt Renault het aantal motorvarianten uit. Er komt een TCe 100 op LPG en een plug-in hybride. Die laatste combineert een 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren. Dankzij een 9,8 kWh-batterij kan de stekker-Captur maximaal 45 kilometer volledig elektrisch rijden, tot een snelheid van 135 km/h.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Audi Q7 Plug-in Hybrides geprijsd

Autonieuws

Jaguar I-Pace actieradius groter met deze gratis software-update

Autonieuws

3,2 miljard euro voor Europees batterijproject

Autonieuws
Ontdek meer