Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam

De dikste BMW 1-serie die je kunt kopen, is de M135i xDrive, met 306 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor. Maar heb je geen 61.000 euro in je zak branden en wil je toch een sportieve hatchback van BMW, dan is er binnenkort de BMW 128ti, waarvan de typeaanduiding teruggaat tot de jaren zestig.

Zoals de naam van de BMW M135i xDrive al aangeeft: hij heeft vierwielaandrijving. En dat gaat niet op voor de nieuwe BMW 128ti. Die heeft in de basis dezelfde 2,0-liter viercilinder met turbo onder de kap, maar levert zijn 265 pk alleen aan de voorwielen af. Mede daardoor blijft de 128ti op de sprint naar 100 km/h meer dan een seconde achter op de M135i xDrive. Hij heeft 6,1 seconden nodig, tegenover 4,8 seconden voor zijn krachtigere broer.

BMW 128ti met sperdifferentieel op vooras

Maar de sprintcijfers vertellen niet het hele verhaal, aldus BMW. De 128ti werkt momenteel zijn testprogramma op Nordschleife van de Nürburgring af. Daar moet niet alleen zijn motor zich bewijzen, maar ook zijn met 10 mm verlaagde sportonderstel, directer afgestelde stuurinstallatie en potiger uitgevoerde remmen. De BMW 128ti wordt standaard geleverd met een achttraps transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel op de vooras. Hij is ongeveer 80 kilogram lichter dan de BMW M135i xDrive.

Ti-versies van BMW 'Neue Klasse'

De typeaanduiding 128ti heeft een historisch tintje. In de jaren zestig introduceerde BMW snellere varianten van zijn 'Neue Klasse': de 1600, 1800, 2000 en 2002 ti. De 1800 ti was de eerste en had een door Alpina ontwikkelde carburateur, waardoor het vermogen op 110 pk kwam te liggen. Pas in de jaren negentig kwamen de letters ti terug, ditmaal op de BMW 3-serie Compact (E36). Na het verscheiden van de tweede generatie Compact (E46) in 2004 raakte de aanduiding in ongebruik.

new-bmw-128ti-2020-39-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Gefacelifte Jaguar E-Pace ook als plug-in hybride

Autonieuws

De BMW M4 Competition Kith is meer dan een modepopje

Autonieuws

Tesla lanceert Full Self-Driving, maar zegt dat het niet veilig is

Autonieuws
Ontdek meer