Nieuws: Audi A4 Avant g-tron – Audi A4 Avant op aardgas alvast aangekondigd

Audi is er vroeg bij met het voorstellen van de A4 Avant g-tron. Het stationmodel, dat efficiënt op aardgas en groengas kan rijden, staat namelijk pas vanaf eind 2017 bij de dealer.

In navolging van de A3 g-tron presenteert Audi alvast de A4 Avant g-tron van de nieuwste generatie. In tegenstelling tot zijn A3-evenknie doet die het met een 2.0 liter TFSI, goed voor 170 pk. Het maximumkoppel ligt op 270 Nm en is volledig beschikbaar vanaf zo'n 1.650 tpm.

Inwendig versterkt De motorprestaties van de A4 g-tron liggen iets lager dan dat van de A4 2.0 TFSI die enkel op benzine rijdt. Maar de aardgasmotor is dan weer inwendig versterkt voor gebruik op gas en het garanderen van een optimale levensduur. Bovendien is de A4 g-tron een stuk betaalbaarder qua brandstofkosten. Volgens de NEDC-cyclus verbruikt de 'ie minder dan vier kilogram CNG per 100 kilometer, wat volgens Audi ongeveer overeenkomt met vier euro aan verbruikskosten.

400 km op gas De CO2-emissie bedraagt minder dan 100 gram per kilometer. De tankinhoud van 19 kilogram aardgas is goed voor een actieradius van 400 kilometer. Als de gastanks leeg zijn, schakelt het systeem automatisch over op benzine, opgeslagen in een tank van 25 liter. Daarmee kan de A4 Avant g-tron nog eens 450 kilometer afleggen, wat een totale actieradius maakt van 850 kilometer. Door de meerdere brandstoftanks moet de A4 g-tron wel een reservewiel missen. Maar de laadruimte is door slimme plaatsing daarvan wel gelijk gebleven.Meteen naar de Audi-dealer hollen heeft zoals gezegd geen zin. De A4 Avant g-tron is pas vanaf eind volgend jaar in Nederland te bestellen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer