Nieuws: ​Audi vs BMW vs Mercedes: wie mag de premiumkroon opzetten of -houden? – ​Audi vs BMW vs Mercedes: wie mag de premiumkroon opzetten of -houden?

Eigenlijk verdient geen van allen een huldiging. Als het aan de aandeelhouders ligt, althans. Want van een vette plus is geen sprake. Sterker, één van de grote Duitse drie verkocht zelfs minder auto's in 2018 dan het jaar ervoor.

Elk jaar weer strijden Audi, BMW en Mercedes-Benz om te titel van grootste premium-automerk. Die claim maakt aandeelhouders nu eenmaal gelukkig. Vooral de combinatie met de term 'premium' garandeert een aardige operationele marge. Een element waar niet-premium autobouwers wel eens moeite mee hebben. De meeste merken geraken niet verder dan 5 procent. Onder deze drie Duitsers ligt die norm eerder op het dubbele.

Wie-o-wie? Audi is traditioneel de kleinste van de drie. De Ingolstadters mikken telkens op een jaarverkoop van meer dan twee miljoen auto's, maar heeft dat nog nooit weten te realiseren. Ook in 2018 niet. Sterker nog, Audi moest inleveren. Vorig jaar verkocht het merk met de ringen 1.812.500 auto's. Nog steeds een verdienstelijk aantal, maar evenwel 3,5 procent minder dan in 2017. Dat iemand op het matje zal worden geroepen is hiermee duidelijk. Des te meer omdat de andere twee wel meer auto's wisten te verkopen en daarmee verder uitlopen.

Maar nu is de hamvraag: hoeveel heeft BMW geplust en hoeveel Mercedes? Omdat die laatste de afgelopen jaren zich de grootste mocht noemen, moet ze in München extra goed hebben geboerd in 2018 om de kroon te heroveren. BMW heeft dat ook, maar de 2.125.026 verkochte auto's en toename van 1,8 procent zijn niet genoeg om de premiumkroon van Mercedes-Benz over te nemen. Het merk met de ster verkocht namelijk 0,9 procent beter en kwam daarmee op een jaarverkoop van 2.310.185. Een opsteker voor BMW is dan weer dat de afstand is verkleind tot 185.159 auto's. Anderzijds geldt: een nieuw jaar, nieuw kansen. Ook voor Mercedes.

M versus AMG Zowel BMW als Mercedes maakten van hun performance-label een apart merk. In München heet dat M, in Stuttgart AMG. Goed voor de exclusiefste, sportiefste versies van allemaal. Maar bij beide performance-dochters is er de jongste tijd een wildgroei van M- en AMG-producten. Op zoek naar meerwaarde (lees: winst) lanceerden beiden merken ook 'light'-versies van beide sportlabels. Het resultaat: de verkoop van M's en AMG's explodeerde. Mercedes en BMW bouwen elk jaarlijks meer dan 100.000 exemplaren onder hun zogezegde exclusieve performance-label. Bij BMW steeg de afzet nog, maar bij Mercedes werd een daling genoteerd. Zou de AMG-magie nu al uitgewerkt zijn?

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Bestuurders overschatten assistentiesystemen, vooral Tesla Autopilot'

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Ontdek meer