Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Nieuws: Mercedes DiesOtto – Motor van de toekomst

Mercedes heeft de motor van de (nabije) toekomst gepresenteerd in de vorm van een concept. De DiesOtto - wat een samentrekking is van Diesel en Ottomotor - combineert het vermogen van een benzinemotor, met het koppel en het verbruik van een dieselmotor.

Het optimaliseren van de verbrandingsmotor is voor Mercedes een belangrijke doelstelling voor een duurzame mobiliteit. Eén van de onderdelen daarvan is het eerder gepresenteerde Bluetec-concept. Dat had echter betrekking op dieselmotoren. Maar Mercedes heeft zich ook toegespitst op de optimalisatie van de benzinemotor, in Duitsland ook wel bekend als Ottomotor. De doelstelling bij het project luidde als volgt: "Ontwikkel een benzinemotor die net zo zuinig is als een dieselmotor, maar wel de kracht en het vermogen van een benzinekrachtbron heeft". En met die opdracht gingen de ingenieurs van Mercedes aan het werk.

238 pk en 400 Nm

De DiesOtto is het resultaat. Deze motor bevindt zich nog in het ontwikkelingstadium, maar Mercedes kan er al veel over vertellen. De viercilindermotor heeft een inhoud van 1.8 liter en is daarmee relatief klein. Zodoende kon het verbruik zoveel mogelijk worden beperkt. Dat is met 6,0 l/100 km (gemeten in een S-klasse!) absoluut zuinig te noemen. De motor ontwikkelt een vermogen van 238 pk en een koppel van 400 Nm. Vooral het koppel is vergelijkbaar met dat van een dieselmotor.

Moderne technieken

Om tot deze prestaties te komen werden diverse moderne technieken toegepast. Zo maakt de motor gebruik van directe brandstofinjectie, is er een turbo gemonteerd en wordt de brandstofinspuiting continue bijgesteld aan de omstandigheden. Verder zien we variabele kleppenstelling en kan er een hybride-module worden geïntegreerd. Die laatste maakt het mogelijk om een start-/stop functie te monteren.

Concept-status

De DiesOtto is momenteel nog een concept-krachtbron. Dat betekent echter niet dat de motor er niet zal komen. Mercedes is al zeer ver in de ontwikkeling en het is zeker dat onderdelen uit de DiesOtto het productiestadium gaan halen. Mercedes combineert met deze krachtbron de belangrijkste voordelen van zowel de benzine- als de dieselmotor met elkaar.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Skoda Enyaq iV al snel 3000 euro duurder dan Volkswagen ID.4 (beide 77 kWh)

Autonieuws

Elektrische Mercedes EQC 4x4² zoekt laadpalen in het wild

Autonieuws

Tesla Roadster van Elon Musk komt aan bij planeet Mars

Autonieuws
Ontdek meer