Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Nieuws: Renault Mégane – Renault Mégane op bio-ethanol (E85)

Renault presenteert een Mégane en Mégane Grand Tour op bio-ethanol. De Fransen volgen daarmee onder meer Volvo, Saab en Ford die al jaren modellen op bio-ethanol aanbieden. De Mégane op bio-ethanol wordt aangedreven door een 1.6 liter viercilinder met een vermogen van 105 pk.

Bio-ethanol is voorlopig een belangrijke factor in het terugdringen van de CO2-uitstoot van benzineauto´s. Deze relatief nieuwe brandstof wordt gewonnen uit onder meer graan, tarwe, suikerbieten, suikerriet en maïs. Doordat het gewonnen wordt uit natuurlijke producten wordt er bij de verbouwing hiervan al CO2 uit de lucht gehaald. Bij het vervaardigen van benzine komt echter CO2 vrij. Alleen dit is al een groot winstpunt.

Verschillen benzine en bio-ethanol

Maar niet alleen het winnen van bio-ethanol is veel milieuvriendelijker, ook het gebruik ervan. In het geval van de Renault Mégane bio-ethanol - die kan rijden op benzine én op bio-ethanol (E85) - is er een verschil in CO2-uitstoot. Op benzine stoot de Mégane 1.6 170 gram CO2 per km uit en op bio-ethanol 158 gram/km. Qua prestaties is het verschil minimaal. In iets meer dan 11 seconden sprint het model vanuit stilstand naar de honderd en de topsnelheid ligt op net geen 190 km/h. Op bio-ethanol en benzine verschillen deze waarden slechts minimaal van elkaar.

Aanpassingen

Om de auto geschikt te kunnen maken voor het gebruik van bio-ethanol moesten er de nodige aanpassingen worden gedaan. Onder meer de brandstoftank, de brandstofleidingen, de kleppen en de inspuiting werden aangepast. Of de Mégane Bio-ethanol ook naar ons land komt is onzeker. Voorlopig is bio-ethanol namelijk nog erg duur en is het voordeel voor de consument dan ook nihil.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Duitse rechter: 'Bedienen Tesla-touchscreen onderweg is strafbaar'

Autonieuws

Elon Musk: 'Komt 'gewone' pick-up als Tesla Cybertruck niet aanslaat'

Autonieuws

Dit is waarom de Skoda Octavia 6.000 euro goedkoper wordt

Autonieuws
Ontdek meer