Wat betekent het klimaatakkoord voor de automobilist?

Er lijkt er een kilometerheffing aan te komen en de stimulering van elektrische auto’s wordt vervroegd teruggeschroefd. Daartegenover staat dat de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s wordt gestimuleerd en dat de geplande accijnsverhoging op benzine niet doorgaat.

klimaatakkoord-2019-27-2

Tot voor kort beweerden minister van Verkeer en Infrastructuur Cora van Nieuwenhuizen en premier Mark Rutte nog dat een kilometerheffing geen optie was. Maar in de vandaag gepresenteerde plannen wordt rekeningrijden toch uitdrukkelijk genoemd. Heel precies is het akkoord op dit punt nog niet, maar er komen wel drie mogelijkheden voorbij. Eén van de varianten betreft rekeningrijden voor alléén elektrische auto's. Het is echter ook mogelijk dat er een variabel systeem komt waarbij alle automobilisten met kilometerbeprijzing te maken krijgen. Een derde, maar minder waarschijnlijk optie is dat er alleen een kilometerheffing komt voor spitsverkeer. Nu niet meteen in paniek raken en je huis te koop zetten. In verband met alle voorbereidende werk en de benodigde belastingherziening, doet een kilometerheffing op zijn vroegst in 2025 haar intrede.

Minder geknuffel van EV-leaserijder

Op dit moment geldt de lage bijtelling van 4 procent voor elektrische auto's nog tot een bedrag van 50.000 euro. Die regeling zou nog tot 2021 duren, maar wordt volgens het akkoord volgend jaar al aangepast, met een bovengrens van 40.000 euro. RAI Vereniging noemt de vandaag gepresenteerde plannen 'realistisch en betaalbaar', en is de tevreden dat de verhogingen van wegenbelasting en bpm van de baan zijn. Voor de bijtellingsplannen voor elektrische auto's heeft de belangenclub daarentegen geen goed woord over.

'Onbestaanbaar'

Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging: "Het is onbestaanbaar dat de huidige afspraken over de bijtelling op elektrische auto's worden opgebroken en het kabinet zichzelf de mogelijkheid biedt om de fiscale regels ieder jaar bij te stellen. Niet alleen wordt de autobranche hard geraakt, maar bovenal de meer dan 10.000 automobilisten die nu al een elektrische auto voor 2020 hebben besteld en de vele bedrijven die momenteel investeren om hun wagenpark te verduurzamen."

Aanschafsubsidie elektrische auto gehalveerd

In eerdere plannen werd voor particulieren een aanschafsubsidie van 6.000 euro voor een nieuwe elektrische auto genoemd. Dit steuntje in de rug wordt waarschijnlijk gehalveerd. Daar staat tegenover dat het kabinet de particuliere automobilist wel in een tweedehands EV wil lokken. Hoe is nog niet helemaal duidelijk. Maar denk aan een gratis of zeer voordelig oplaadtegoed of een garantie op de levensduur van het accupakket.

Geen accijnsverhoging benzine ... wel op diesel

De geplande accijnsverhoging van 1 cent op benzine is uit het akkoord verdwenen. Deze lastenverzwaring wordt doorgeschoven naar de dieselrijder. Vanaf 2021 gaan de dieselende automobilisten per liter diesel 1 cent extra aan accijns betalen. Vanaf 2023 komt daar nog 1 cent bij.

Extra fietsenstallingen

Uiteraard gaat het klimaatakkoord niet alleen over autorijden. Het kabinet wil fietsen meer stimuleren en trekt om die reden 75 miljoen euro uit voor de aanleg van extra fietsenstallingen. Verder gaat de gasprijs omhoog, moet de veestapel inkrimpen en komt er een CO2-belasting voor de industrie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Bescheiden facelift voor de Opel Insignia is bescheiden

Autonieuws

Elektrische Ford Mustang Mach-E blijft net onder de 50.000 euro

Autonieuws

De vernieuwde Jaguar F-Type kijkt boos

Autonieuws
Ontdek meer