Review – Leapmotor C10 (2025): heel veel auto voor je geld

De Leapmotor C10 biedt opmerkelijk veel auto voor zijn prijs. Deze volledig elektrische SUV valt in het D-segment en is groot genoeg als gezinsauto. In deze uitgebreide eerste kennismaking nemen we je mee langs alle belangrijke kenmerken van deze nieuwkomer uit China.

De Leapmotor C10 in één oogopslag

  • Ruime, stille familie-SUV met een lengte van 4,74 meter.
  • Liefst 26 opbergvakken, luxe stoelen met zeven dempingslagen, haarscherpe displays en een panoramadak van 2,1 m².
  • 218 pk, tot 424 km WLTP-actieradius en snelladen tot 80% in 30 minuten.
  • Al vanaf instapversie uitgerust met warmtepomp, 360°-camera, 12-speaker audio, draadloos laden en ADAS Level 2.
  • Dankzij samenwerking met Stellantis uitstekend servicenetwerk in Nederland.

Leapmotor in opkomst

Leapmotor is een relatief nieuwe speler op de Europese markt, maar maakt snel naam. Het merk levert al een compacte elektrische stadsauto – de T03 – en er staat ook een sedan in de planning: de B10. De C10 is vooralsnog het vlaggenschip van het merk. En dat zie je terug in de techniek: de wielophanging is mede ontwikkeld door ingenieurs van Alfa Romeo en Maserati, wat te danken is aan de nauwe samenwerking met Stellantis.

Europese dekking via Stellantis

Door de alliantie met Stellantis profiteert Leapmotor in Nederland van een direct inzetbaar servicenetwerk. Daardoor hoef je je geen zorgen te maken over onderhoud of garantie. Een slimme zet, zeker voor een onbekend merk. De C10 moet dan ook vooral uitblinken in wat Nederlanders belangrijk vinden: veel waar voor je geld. Concurrenten van de Leapmotor C10 zijn de Tesla Model Y, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4, Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Ook de Ford Mustang Mach-E, Renault Scenic E-Tech, Nissan Ariya en Toyota bZ4X.

Afmetingen Leapmotor C10

Qua afmetingen is de C10 een volwassen SUV: 4,74 meter lang, 1,90 meter breed en 1,68 meter hoog. De wielbasis van 2,83 meter zorgt voor een ruim interieur. Met een gewicht van net geen 2.000 kilogram is het geen lichtgewicht, maar dankzij slimme aerodynamische oplossingen blijft het rijgeluid opvallend laag. Denk aan bodemplaten, spoilers en een speciaal gelamineerde voorruit. In de praktijk is het stil aan boord – veel stiller dan gemiddeld in deze klasse.

CR-35 - AutoScout24 - Leapmotor C10 foto5

Slimme accutechniek

De Leapmotor C10 maakt gebruik van zogenoemde Cell-to-Chassis-technologie. Hierbij zijn de accucellen geïntegreerd in het chassis, wat de stijfheid van het geheel verbetert. Dit heeft positieve gevolgen voor het rijgedrag. De SUV voelt solide aan, met een verrassend goede wegligging. Het onderstel is uitgebalanceerd en biedt comfort zonder dat het ten koste gaat van de controle. Ook op veiligheidsvlak stelt de C10 niet teleur: de EuroNCAP-test leverde vijf sterren op.

Leapmotor C10: prestaties en laadtijden

Onder de motorkap ligt een elektromotor van 160 kW (218 pk) met 320 Nm koppel. In 3,9 seconden zit je op 50 km/u, en de 0-100 km/u sprint duurt 7,5 seconden. Een batterij van 69,9 kWh zorgt voor een actieradius tot 424 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Laden kan op twee manieren: via AC tot 11 kW of DC tot 84 kW. In het laatste geval laad je het batterijpakker op van 30 naar 80 procent in een half uur. Dat is niet razendsnel, maar voor dagelijks gebruik prima te doen. Het trekgewicht bedraagt 1.500 kilogram en je mag 100 kilogram op het dak vervoeren. Daarmee is de C10 ook inzetbaar voor vakanties met caravan of fietsendrager.

Ruimte en opberggemak

Met 435 liter bagageruimte is de kofferbak voldoende ruim voor een gezin. Klap je de achterbank neer, dan ontstaat er 1.410 liter aan laadvolume. Door de hoekige vorm en lange bodem (1.820 mm diep) kun je er verrassend veel in kwijt. De breedte tussen de wielkasten bedraagt 1.110 mm, wat ook helpt bij het inladen van grote objecten.

Daarnaast telt het interieur maar liefst 26 opbergvakken, verdeeld over drie zones: voorin, achterin en in de bagageruimte. Denk aan diepe deurvakken, een dubbele bekerhouder met slimme zijsteunen, en een armsteun waarin je kleine spullen of een telefoon kunt opbergen. De pook is aan de stuurkolom bevestigd, wat extra ruimte op de middenconsole creëert.

Leapmotor C10: interieur en afwerking

Wat direct opvalt is het gebruik van duurzame materialen. Zo zijn de stoelen bekleed met Oeko-Tex gecertificeerd textiel en gebruikt Leapmotor cellulose om de CO₂-uitstoot tijdens de productie te verlagen. De bouwkwaliteit is degelijk, al is het oranje interieur even wennen. Gelukkig is er ook een neutralere, zwarte optie beschikbaar. Je kunt kiezen uit de kleuren Criollo Brown of Midnight Aurora, terwijl het exterieur leverbaar is in vijf tinten: Canopy Grey, Pearly White, Tundra Grey, Glazed Green en Metallic Black.

CR-35 - AutoScout24 - Leapmotor C10 foto4

Infotainment van topniveau

Voor de bestuurder is er een 10,25-inch digitaal display (resolutie 1920x720), gecombineerd met een 14,6-inch centraal touchscreen (2560x1440). Beide schermen zijn gelamineerd om reflectie te verminderen. De rekenkracht komt van een Snapdragon-chipset, met als softwareplatform het door Leapmotor zelf ontwikkelde LEAP OS 4.0, geïnspireerd op Android. De interface is overzichtelijk en reageert vlot, vergelijkbaar met het systeem van Tesla. Zelfs de zijspiegels stel je af via toetsen op het stuur. Opladen van apparaten kan via twee USB-poorten voorin (type A en C), twee achterin én een draadloze inductielader van 15W.

Geluid en sfeer

Voor extra comfort beschikt de C10 over een elektrisch bedienbaar panoramadak van 2,1 vierkante meter. De stoelen zijn ergonomisch ontworpen met meerdere lagen demping en bieden een fijne zitting en goede verstelbaarheid. Het verstelbare stuur mag iets verder uitschuiven, maar de zitpositie is al met al prima.

Het audiosysteem is indrukwekkend: twaalf speakers, een 840 watt versterker en ondersteuning voor 7.1 surround sound. Er zijn vier standen beschikbaar: Enjoy, Surround, Theater en Dynamic. De sfeerverlichting in de auto reageert desgewenst op muziek. Een subtiel detail is de verborgen ventilatieopening voor een strakker dashboardontwerp.

CR-35 - AutoScout24 - Leapmotor C10 foto1

ADAS en veiligheidssystemen

De Leapmotor C10 beschikt over zeventien actieve rijhulpsystemen, waaronder rijstrookassistentie, adaptieve cruise control, dodehoekdetectie en vermoeidheidsherkenning. De systemen werken over het algemeen goed, maar er zijn nog wat kinderziektes. Zo klinken soms onterechte waarschuwingen, die gelukkig via het infotainmentscherm eenvoudig uit te schakelen zijn. Met over-the-air-updates kan Leapmotor hier nog verbeteringen aanbrengen.

Uitrustingsniveaus Leapmotor C10

De Leapmotor C10 is verkrijgbaar in twee uitvoeringen:

Style
De Style-versie is al rijk uitgerust met onder andere 18-inch lichtmetalen velgen, automatische airco, warmtepomp, led-verlichting, elektrisch verstelbare stoelen, een 360°-camera en privacyglas. Ook standaard zijn het audiosysteem met twaalf speakers, draadloos laden, slimme deurgrepen en uitgebreide ADAS-functies op niveau 2.

Design
De Design-uitvoering voegt daar 20-inch velgen aan toe, evenals een verwarmbaar stuur, luxe stoelbekleding, stoelverwarming en -ventilatie, een elektrisch bedienbare achterklep, sfeerverlichting en een stijlvol doorlopend achterlicht.

Garantie en prijstelling

Voor de Leapmotor C10 geldt een fabrieksgarantie van vier jaar of 100.000 kilometer. De batterij wordt gegarandeerd tot acht jaar of 160.000 kilometer met minimaal 80% restcapaciteit. De vanafprijs bedraagt 39.050 euro (2025), inclusief bijkomende kosten. De meerprijs voor de Design-uitvoering is 1.500 euro. Voor zakelijke rijders is de bijtelling aantrekkelijk laag, vanaf 211 euro per maand. Operationele lease start vanaf 529 euro exclusief btw.

Conclusie review Leapmotor C10

Leapmotor is voor de Nederlandse markt nog een vrij nieuwe speler, maar het merk komt wel binnen met een regelrechte klapper. De Leapmotor C10 is een verdraaid goede auto, die ook nog eens prettig rijdt, veel comfort biedt en vooral goed gebouwd is. Het materiaalgebruik is van uitzonderlijk hoog niveau, helemaal voor dit segment. Ontzettend veel value for money dus. Als je de beperkte snellaadtijd voor lief kan nemen, is dit een uitstekende familie-SUV.

CR-35 - AutoScout24 - Leapmotor C10 foto3

Alternatief: Leapmotor C10 REEV

En wil je liever geen elektrische aandrijflijn? Dan is er nog een 1.850 kilogram zware Leapmotor C10 REEV. Dat is een C10 met plug-in hybride technologie in de vorm van een range-extender. De auto beschikt over een 63 kW en 125 Nm sterke benzinemotor die energie opwekt om een 28,4 kWh accupakket van stroom te voorzien. De energie uit de accu wordt gebruikt om een 158 kW (215 pk) en 320 Nm sterke elektromotor te voeden. De tankinhoud bedraagt 50 liter en op papier kan deze auto tot wel 974 kilometer afleggen. In volledig elektrische rijmodus kan deze auto 145 kilometer rijden. Leapmotor biedt de C10 dus aan in twee smaken: een batterij-elektrische uitvoering en een variant met range-extender. Beide versies hebben een geremd trekgewicht van 1.500 kilogram.

Technische gegevens

Merk en model Leapmotor C10 BEV Leapmotor C10 REEV
Lengte x breedte x hoogte 4,74 x 1,90 x 1,68 meter 4,74 x 1,90 x 1,68 meter
Wielbasis 2,83 meter 2,83 meter
Inhoud bagageruimte 435 tot 1.410 liter 400 tot 1.375 liter
Ledig gewicht 1.880 kg 1.850 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.460 kg 2.460 kg
Brandstofsoort 100% elektrisch Benzine + elektrisch
Vermogen 160 kW (218 pk) 158 kW (215 pk)
Koppel 320 Nm 320 Nm
Topsnelheid 170 km/u 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,5 sec 8,5 sec
Accupakket 69,9 kWh 28,4 kWh
Actieradius (WLTP) 420 km 974 km
Verbruik 19,8 kWh/100 km 0,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/km 10 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel