Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
ford-mustang-mach-e-front

Ford Mustang Mach-E

1 / 3
ford-mustang-mach-e-front
ford-mustang-mach-e-side
ford-mustang-mach-e-back

Sterke punten

  • Zeer goede actieradius voor een e-auto
  • Overtuigende rijprestaties
  • Uitgebreide uitrusting

Zwakke punten

  • Het chassis is oncomfortabel
  • Lage steun en trekbelasting
  • Staart iets naar buiten geduwd

Ford Mustang Mach-E : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Ford Mustang Mach-E, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Ford Mustang Mach-E: Een middelgrote SUV galoppeert naar de toekomst

Met de elektrisch aangedreven Mustang Mach-E zet Ford een stap richting de toekomst. Met deze middelgrote SUV probeert de autofabrikant het succesverhaal van zijn V8 muscle car voort te zetten met een nieuwe aandrijflijn. De Mach-E overtuigt met sterke prestaties en het interieur doet enigszins denken aan een Tesla. Lees meer

Interesse in een Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E occasions
Ford Mustang Mach-E nieuwe auto's
Ford Mustang Mach-E dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goede redenen

  • Goede ruimte en laadvolume
  • Veel uitrustingsmogelijkheden voor comfort en veiligheid.
  • Indrukwekkend bereik voor een elektrische auto
  • Sterke en overtuigende driving performance

Gegevens

Motoren

De Ford Mustang Mach-E is verkrijgbaar met achterwielaandrijving en met vierwielaandrijving. Met maximaal 487 pk en een bereik tot 610 kilometer weet de elektrische middelgrote SUV indruk te maken.

In de basisvariant haalt de Mach-E 269 pk (198 kW) en een koppel van 430 Newtonmeter (Nm) met slechts één elektromotor en achterwielaandrijving. De aandrijving wordt gevoed door een accu van 75,7 kWh. Volgens de fabrikant heeft de auto daarmee een actieradius van 440 kilometer (volgens WLTP). Met de grotere 98,7 kWh batterij neemt het aandrijfvermogen toe tot 294 pk (216 kW) - het voertuig kan dan tot 610 kilometer afleggen.

Het model met vierwielaandrijving en een tweede motor op de vooras kan tot 351 pk (258 kW) en 580 Newtonmeter koppel produceren. De 98,7 kilowatt batterij heeft een bereik tot 540 kilometer. In de basisversie heeft de Mach-E met vierwielaandrijving de kleinere accu. Het vermogen wordt teruggebracht tot 269 pk (198 kW).

De Mach-E GT is de krachtigste variant van de elektrische Mustang. Ondanks de krachtige motor en 487 pk of 830 Newtonmeter haalt hij echter "slechts"een topsnelheid van 200 km/u. Hij gaat van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden.

Het maximale laadvermogen van de Mustang Mach-E is 150 kilowatt. De grotere accu zou de actieradius in slechts 45 minuten van tien tot 80 procent kunnen opladen, terwijl de kleinere accu er slechts 38 minuten over doet. Snelladen is dus zeker mogelijk met de Mach-E.

Afmetingen

De Mach-E is korter en smaller dan de conventionele Ford Mustang. Qua hoogte wint de elektrische SUV het echter duidelijk van de benzinemotor versie. De Mustang Mach-E is 4,71 meter lang en 1,88 meter breed met een hoogte van 1,63 meter. De wielbasis bedraagt 2,98 meter. De bagageruimte bedraagt 483 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.420 liter door de achterbank neer te klappen.

De belangrijkste gegevens van de Ford Mustang Mach-E in één oogopslag:

Gegevens en afmetingen Ford Mustang Mach-E
Bouwperiode sinds 2020
Lengte, breedte, hoogte 4,71 - 4,74 m x 1,88 m x 1,61 - 1,63 m
Wielbasis 2,98 m
Inhoud kofferruimte 483 - 1.420 l; 100 l (voor/achter)
Leeggewicht 1869 - 2173 kg
Toelaatbaar totaal gewicht 2.555 - 2.717 kg
Cilinderinhoud -
Koppel 430 - 830 Nm
Topsnelheid 180 - 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7 - 6,2 s
Tankinhoud -
Verbruik 17,2 - 20,0 kWh/100 km
CO₂-emissies 0 g/km

Varianten

De Mach-E is beschikbaar met achterwielaandrijving en met vierwielaandrijving. Hij is verkrijgbaar met twee verschillende batterijformaten, een 76-kWh batterij en de grotere 99-kWh batterij. Daarnaast is de SUV met elektrische aandrijving ook verkrijgbaar als sportieve GT-versie.

Prijs

Ford schroeft de prijzen op. Bij de marktintroductie van de Mach-E eind 2020 was het Standard Range-model met achterwielaandrijving nog verkrijgbaar vanaf 45.430 euro. Sinds april 2022 kost hetzelfde model 60.600 euro. Het topmodel Ford Mustang Mach-E GT is zelfs verkrijgbaar vanaf 81.420 euro. De Mach-E is nog niet beschikbaar als occasion vanwege de nog zeer korte productieperiode.

Design

Exterieur

De nieuwe Mustang - een elektrische SUV? Ford heeft het ondenkbare op de weg gezet. Dit doet niets af aan de cultstatus van de Ford Mustang. Vooral optisch doet de Mustang Mach-E denken aan de muscle car.

Ford heeft niet alleen de Mach-E verhoogd en voorzien van een elektrische motor. De nieuwe SUV is gebaseerd op de Mustang-kenmerken die zo populair zijn bij zijn fans. Bijvoorbeeld het front met de gebogen, naar beneden golvende motorkap, de lichtsignatuur met de drie spijlen, het langgerekte sierelement dat de grille van de benzinemotor herbergt - duidelijke verwijzingen naar het bekende Mustang-design.

De raamlijn loopt als die van de klassieke Mustang, en ook het dak lijkt af te hellen op de gebruikelijke coupé-achtige manier. De ontwerpers van Ford hebben een truc gebruikt om de SUV de cultische, sportieve uitstraling te geven die je van een Mustang zou verwachten: Met een rode en zwarte tweekleurige lak worden de ware afmetingen van de Mach-E eenvoudig verborgen. Hierdoor ziet de auto er strak en sportief uit, terwijl er toch voldoende ruimte overblijft zoals van een SUV mag worden verwacht.

Ook de zij- en achterkant doen denken aan de klassieke muscle car: de klassieke Mustang "muscle" is behouden voor de Mach-E, evenals de 3D-achterlichten in het drie-balk-ontwerp.

Interieur

Van buiten en qua rijgedrag lijkt de Mach-E op de klassieke Mustang - maar het interieur biedt een andere wereld.

Op het eerste gezicht valt op dat de Mach-E veel ruimer is dan zijn voorgangers. Je kunt zelfs comfortabel achterin deze Mustang zitten. De achterbank biedt voldoende been- en hoofdruimte.

De bagageruimte bedraagt 483 liter, die kan worden uitgebreid tot 1.420 liter door de achterbank neer te klappen. Maar dat is niet alles. In het voorste gedeelte bevindt zich de zogenaamde frunk, een praktisch vak met nog eens 100 liter inhoud onder de motorkap, waarin kleinere voorwerpen zoals oplaadkabels of reservekleding kunnen worden opgeborgen. De kofferbak is voorzien van een waterafvoer en kan gemakkelijk worden uitgewassen.

Zelfs buiten dat is het interieur uitgerust met tal van attributen die Mustang-kenners kunnen verrassen. Zodra je de deuren opent, merk je dat de SUV niet langer is uitgerust met de gebruikelijke conventionele handgrepen - de deuren kunnen worden geopend met een druk op de knop. Ze kunnen ook worden geopend en vergrendeld door een code in te voeren op een aanraakveld op het bestuurdersportier: Je hebt geen sleutel nodig.

De Mach-E is uitgerust met het Ford Sync4-infotainmentsysteem, dat een 15,5-inch scherm met een kenmerkende draaiknop omvat. De meeste functies kunnen met het display worden bediend; de bestuurder kan bijvoorbeeld verschillende rijmodi instellen. Het systeem wordt ook als adaptief beschouwd. Het onthoudt bijvoorbeeld de rijstijl van de bestuurder, waarmee het samen met navigatiegegevens en andere informatie rekening houdt om de actieradius te berekenen. Het infotainmentsysteem is verbonden met de smartphone, die onder meer individuele instellingen van de bestuurder doorgeeft aan het voertuig.

Het Sync4 systeem is gemakkelijk te gebruiken. De digitale snelheidsmeter achter het stuur geeft informatie weer zoals het laadniveau en de snelheid. Andere instellingen, zoals verlichting of parkeerrem, kunnen met één druk op de knop worden bediend.

ford-mustang-mach-e-interieur ford-mustang-mach-e-seats

Veiligheid

De eerste versie van de Mach-E verscheen begin 2021 op de Nederlandse markt en overtuigde aanvankelijk niet in de autotests. Het rijgedrag werd bekritiseerd, met name een sterke neiging tot oversturen en een te laat ingrijpen van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP. Ford heeft op de kritiek gereageerd en verbeteringen aangebracht.

De autofabrikant heeft de ESP-tuning geoptimaliseerd en verdere tests hebben bevestigd dat het rijgedrag en de rijdynamiek aanzienlijk zijn verbeterd. Het ESP grijpt nu sneller en effectiever in, en de benodigde inspanning om te sturen is aanzienlijk minder. Volgens Ford werd de update "over the air" toegepast op bestaande voertuigen, wat betekent dat alle klanten ervan zullen profiteren.

Er waren lovende woorden over het inhaalvermogen en het lage verbruik van 21,7 kWh per 100 kilometer en de grote actieradius voor een SUV van dit formaat en deze prestatieklasse. Ook in de Euro NCAP crashtest kreeg de Mustang Mach-E de hoogste waardering van vijf van de vijf sterren.

Alternatieven

De Ford Mustang Mach-E is een mid-range elektrische SUV die veel rijplezier op de weg brengt. In vergelijking met de Mercedes EQC is het duidelijk dat Ford visueel dicht bij zijn iconische Pony Car blijft, terwijl de Mercedes op de moderne GLC lijkt. Het interieur van de Mach-E doet daarentegen sterk denken aan zijn concurrent, de Tesla Model Y, met zijn puristische, overzichtelijke cockpit.

Andere concurrenten van de elektrisch aangedreven Mustang zijn de VW ID.4, Audi e-tron en de BMW iX3. Met de Mach-E is de Mustang toegetreden tot de groep elektrische auto's die veel indruk maakt.

FAQ

Hoeveel kost de Ford Mustang Mach-E?
De basisvariant van de elektrische Ford Mustang Mach-E Standard Range is verkrijgbaar vanaf 60.600 euro. De duurste is de Mach-E GT Extended Range - deze is verkrijgbaar vanaf een fabrieksprijs van 81.420 euro.
Wat is de maximale elektrische actieradius van de Ford Mustang Mach-E?
De maximale elektrische actieradius van de nieuwe Ford Mustang Mach-e bedraagt 610 kilometer. Hij legt deze afstand af met zijn grotere 98,7 kWh batterij, die een aandrijfkracht van 294 pk (216 kW) levert.
Hoe goed is de Ford Mustang Mach-E?
De Ford Mustang Mach-E maakt indruk met zijn sterke prestaties, grote actieradius, zijn laadvolume en talrijke veiligheids- en comfortvoorzieningen.
Heeft de Ford Mustang Mach-e een warmtepomp?
De Mach-e heeft geen warmtepomp. In plaats daarvan vertrouwt hij op weerstandsverwarming, wat een aanzienlijk effect heeft op het bereik in de winter.