Review – Leapmotor T03 (2025): veel auto voor weinig

"That’s one small step for man, one giant leap for mankind." Die iconische woorden van Neil Armstrong bij de eerste maanlanding zijn wereldwijd bekend. Tegenwoordig is er een Chinese autofabrikant die met zijn naam lijkt te hinten op net zo’n revolutionaire stap: Leapmotor.

De Leapmotor T03 in één oogopslag

  • Heel betaalbaar
  • Verrassend fijn onderstel
  • Zeer compleet uitgerust
  • Veel bemoeienis van rijhulpsystemen
  • Geen knoppen in interieur, bediening verloopt via infotainment

leapmotor-t03-review-extra-beeld-foto1

Wat is Leapmotor?

Leapmotor is een relatief jonge speler in de wereld van elektrische mobiliteit. Het bedrijf werd opgericht in 2015 door Jiangming Zhu, een ondernemer met tientallen jaren ervaring in zowel de hightech- als auto-industrie. Sinds de oprichting heeft Leapmotor flinke stappen gezet. In 2017 opende het zijn eigen fabriek in Jinhua, en tussen 2019 en 2022 bracht het al vier modellen op de Chinese markt: de S01, T03, C11 en C01. Ondertussen zijn er al meer dan 400.000 elektrische voertuigen van het merk verkocht in China.

Europese plannen met Stellantis

Een belangrijke stap richting internationale uitbreiding werd gezet in oktober 2023. Toen investeerde Stellantis – het moederbedrijf achter merken als Peugeot, Fiat, Opel en Jeep – ongeveer 1,5 miljard euro in Leapmotor. Daarmee verkreeg het 21% van de aandelen. Belangrijker nog: er werd een joint venture opgericht, genaamd Leapmotor International. Deze samenwerking geeft Stellantis het recht om Leapmotor-modellen buiten China te verkopen en te produceren.

Distributienetwerk

Met behulp van het distributienetwerk van Stellantis wil Leapmotor snel voet aan de grond krijgen in Europa. Het doel is om in hoog tempo ongeveer 600 verkooplocaties in Europa te realiseren. Elk jaar komt er bovendien een nieuw model bij. De T03 is slechts het begin.

Leapmotor T03: wat is het precies?

De Leapmotor T03 is de kleinste elektrische auto van het merk. In China is hij al sinds 2020 op de markt en daar is hij inmiddels zo’n 130.000 keer verkocht. De auto is bedoeld voor stedelijk gebruik, maar biedt toch behoorlijk wat ruimte en technologie. Qua afmetingen is de T03 compact: 3,62 meter lang, 1,58 meter breed en 1,65 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,40 meter. Het gewicht van 1.175 kilogram is relatief laag voor een elektrische auto, wat gunstig is met het oog op wegenbelasting voor EV’s. Er is keuze uit drie kleuren: Light White, Starry Silver en Glacier Blue. Die laatste wordt naar verwachting het populairst.

Interieur Leapmotor T03

De auto biedt plaats aan vier volwassenen, al zijn de stoelen vrij kort en missen ze zijdelingse steun. Het stuur is alleen in hoogte verstelbaar. Het interieur oogt modern. Het infotainmentsysteem is uitgerust met een snelle Snapdragon-chipset die responsiever werkt dan bij sommige auto’s in hogere segmenten. Elke T03 heeft een panoramisch zonnedak met elektrisch zonnescherm van 42 inch. Toch zijn er ook nadelen: de schermen reflecteren sterk, de A-stijlen zijn fors en er zijn alleen USB-A-poorten aanwezig.

leapmotor-t03-review-extra-beeld-foto5

Veel bagageruimte of valt dat mee?

De bagageruimte is flexibel, maar kent beperkingen. De achterbank is niet in delen neerklapbaar, en de veiligheidsgordels kunnen klem komen te zitten bij het terugklappen. Met neergeklapte bank is de maximale inhoud 880 liter, wat voor dit formaat auto best netjes is.

Actieradius en opladen

De Leapmotor T03 heeft een accupakket van 37,3 kWh. Daarmee is een actieradius tot 265 kilometer (WLTP) haalbaar. In de stad kan dat zelfs oplopen tot 395 kilometer. Reken in de praktijk op ongeveer 210 kilometer, afhankelijk van rijstijl en buitentemperatuur. Qua laden zit het best goed. De T03 ondersteunt zowel Type 2 als CCS2 en heeft een interne lader van 6,6 kW. Snelladen kan tot maximaal 48 kW. Van 30% naar 80% laden duurt ongeveer 3,5 uur via een thuislader en met een snellader slechts 36 minuten. Laden via een 11 kW-laadpunt levert in ongeveer 100 minuten 100 kilometer actieradius op.

leapmotor-t03-review-extra-beeld-foto6

Prestaties en rijbeleving

De elektromotor van de Leapmotor T03 levert 70 kW (95 pk) en 158 Nm koppel. Daarmee sprint hij in 12,7 seconden naar 100 km/u. Er zijn drie rijstanden: Eco, Standard en Sport. In de sportstand reageert de auto vlotter op het gaspedaal, terwijl Eco juist meer rust brengt. Ook het stuurgedrag is instelbaar, met Comfort, Standard en Sport als opties. In Comfort stuurt hij licht, in Sport juist wat zwaarder.

De ophanging is verrassend comfortabel. De T03 heeft vóór MacPherson-veren en achter een torsiestang. Zelfs op slecht wegdek blijft het binnenin stil en comfortabel. Opvallend is dat de auto achter schijfremmen heeft – iets wat zelfs duurdere EV’s niet altijd bieden.

Rijke uitrusting

Leapmotor kiest ervoor om de T03 altijd met een complete uitrusting aan te bieden. Tot de standaardvoorzieningen behoren automatische airco, elektrische ramen voor en achter, een synthetisch lederen stuur, parkeersensoren, achteruitrijcamera en zelfs spraakbediening.

Het digitale dashboard bestaat uit een 8-inch display voor de bestuurder en een 10,25-inch centraal touchscreen met navigatie, wifi, 4G-verbinding en OTA-updates. Kortom, veel luxe voor een compacte stadsauto.

Veiligheidssystemen in overvloed

De T03 beschikt over een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, gegroepeerd onder de naam Leap Pilot. Denk aan zes airbags, drie camera’s, vijf radars en tien geavanceerde ADAS-systemen.

Tot de assistentie behoren onder andere:

  • Lane Departure Warning (LDW)
  • Lane Keeping Assistance (LKA)
  • Adaptive Cruise Control (ACC)
  • Forward Collision Warning (FCW)
  • Automatic Emergency Brake (AEB)
  • Blind Spot Detection (BSD)
  • Door Opening Warning (DOW)
  • Intelligent Speed Assistance (ISA)
  • Driver Drowsiness Warning (DDW)

Let wel: deze systemen zijn behoorlijk aanwezig. Veel daarvan moet je voor elke rit opnieuw uitschakelen als je dat wilt.

Leapmotor garantie: hoe zit dat?

Leapmotor biedt drie jaar of 100.000 kilometer garantie op de auto. Voor de batterij geldt een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer, waarbij minimaal 80% accucapaciteit wordt gegarandeerd. Extra garantiejaren worden als overbodig beschouwd; vertrouwen komt volgens het merk via een sterk servicenetwerk. Dankzij de samenwerking met Stellantis is dat netwerk meteen goed geregeld, in tegenstelling tot veel andere Chinese merken die in Nederland nauwelijks servicepunten hebben.

leapmotor-t03-review-extra-beeld-foto8

Leapmotor T03

De Leapmotor T03 is misschien niet revolutionair in de zin van de maanlanding, maar hij is wel degelijk een flinke sprong voorwaarts binnen zijn segment. Voor een relatief lage instapprijs van minder dan 20.000 euro biedt hij verrassend veel technologie, comfort en bereik. Natuurlijk zijn er kanttekeningen. Denk aan de korte zittingen, de beperkte verstelbaarheid van het stuurwiel, reflecties op het aanraakscherm, te dikke A-stijlen en de bemoeienis van rijhulpsystemen. Maar die ‘minpunten’ verbleken tegenover wat je krijgt voor dit bedrag. En dat is een heel complete stadsauto. Dankzij het Stellantis-netwerk hoef je je geen zorgen te maken over service of onderhoud. Leapmotor levert hiermee een van de meest complete budget-EV’s van dit moment. De naam mag dan misschien wat ambitieus klinken, de uitvoering is overtuigend.

Technische gegevens

Merk en model Leapmotor T03
Lengte x breedte x hoogte 3,62 x 1,58 x 1,65 meter
Wielbasis 2,40 meter
Inhoud bagageruimte 210 tot 880 liter
Ledig gewicht 1.175 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.503 kg
Brandstofsoort Elektrisch
Batterij 37,3 kWh
Vermogen 70 kW (95 pk)
Koppel 158 Nm
Topsnelheid 130 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,7 sec
Actieradius 265 km (WLTP)
Verbruik 16,3 kWh/100 km
CO₂-uitstoot 0 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel