Jeep te koop: tweedehands en nieuw

Jeep

Huidige top modellen

Overzicht van de populairste Jeep modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Jeep: voorloper van de SUV

Een Jeep is steevast een unieke tweedehands auto. Dit Amerikaans merk is een onderdeel van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) US LLC, voorheen de Chrysler Group en LLC. Dat is op zich weer een onderdeel van FCA. Chrysler verwerft het merk bij de aankoop van American Motors in 1987. De divisie houdt zijn hoofdkwartier in Toledo, Ohio. Het huidig aanbod bestaat uitsluitend uit sport utility vehicles (SUV's) en terreinwagens. In het verleden werden ook pick-uptrucks aangeboden.

Eerste Jeep

Het originele prototype van dit voertuig is de Bantam BRC. De uiteindelijke productie start in 1941, uitsluitend met militaire doeleinden als gevolg van de deelname van de VS aan de Tweede Wereldoorlog. Het valt te beargumenteren dat Jeeps zo de eerste en masse geproduceerde voertuigen met vierwielaandrijving zijn. Ze zijn in ieder geval de eerste lichte 4x4's van het Amerikaanse leger en van de geallieerde troepen, en de voorlopers van de moderne SUV. Wel ontwikkelt het Japanse leger eerder al een soortgelijk klein 4x4 voertuig: de Kurogane Type 95 (1936). Na WO II wordt de naam 'Jeep' wereldwijd gebruikt. De eerste burgervarianten worden al geproduceerd in 1945. Zo weet het voertuig talloze lichte SUV's te inspireren, niet in het minst de bekende Land Rover. Het voertuig wordt ook vandaag de dag nog voor militaire doeleinden gebruikt.

Naam

Veel verklaringen van de naam Jeep blijken moeilijk te bewijzen. De meest aanvaarde theorie spreekt van een verbastering van de afkorting GP (Gee Pee), wat government purposes of general purpose betekent (overheidsnut of algemeen nut). Deze verklaring komt overeen met het ontstaan van de term Humvee voor HMMWV (high-mobility multi-purpose wheeled vehicle). Het is ook de etymologie die de toenmalige directeur van Willys-Overland, Joe Frazier, aanhing. Als merk wordt Jeep gedeponeerd in februari 1943, door Willys-Overland. Met kleine letter j duidt het sindsdien ook gewoon de categorie voertuigen aan die het zelf creëerde.

Ontwikkeling van de Jeep

Begin 1940 wordt duidelijk dat de VS zich niet langer kan onttrekken aan WO II, oorspronkelijk nochtans een Europese aangelegenheid. De US Army contacteert hierop 135 bedrijven met de vraag om een 4x4 verkenningsvoertuig te bouwen. Slechts twee bedrijven beantwoorden de oproep, namelijk de American Bantam Car Company en Willys-Overland. De onmogelijke deadline geeft de bouwers amper 49 productiedagen om een werkbaar prototype te ontwikkelen. Wanneer Willys meer tijd vraagt, wordt dat geweigerd. American Bantam is eigenlijk failliet en zit zonder ingenieurs. Daarom werft het Karl Probst aan, een freelance designer. Wanneer hun oorspronkelijke voorstel geweigerd wordt, gaat de man zelf in op een persoonlijke vraag van de VS. Zonder salaris begint hij eraan op 17 juli 1940.

Bantam reconnaissance car (BRC)

In twee dagen werkt Probst zijn prototype uit. Zijn offerte met blauwdrukken wordt ingeleverd op 22 juli 1940. De fabrikant Spider zal uiteindelijk de specifieke 4x4-onderdelen bezorgen. Het eerste prototype wordt volledig met de hand gemaakt in Butler (Pennsylvania) en vervoerd naar Camp Holabird, Maryland. Daar vinden de eerste legertests plaats op 21 september 1940. Het voertuig blijkt meteen aan zo goed als alle vereisten te voldoen. Aangezien Bantam niet de capaciteit heeft om tot echte massaproductie van het voertuig over te gaan wordt hiervoor een beroep gedaan op Willys en Ford, die beiden aangemoedigd worden om hun eigen aanpassingen door te voeren. Dit resulteert in de Ford Pygmy en de Willys Quad prototypes. Uiteindelijk worden van elk prototype (Bantam BRC-40, Ford GP en Willys MA) 1.500 exemplaren gebouwd. Na verloop van tijd wordt de Willys-variant daarbij standaard. Het voertuig krijgt de modelcode MB en wordt gebouwd in de Willys-fabriek van Toledo, Ohio. De bekende grille uit geperst metaal is een design van Ford. Aangezien er op korte tijd relatief veel exemplaren nodig zijn, geeft Willys het Amerikaanse leger de toestemming om het voertuig ook door andere bouwers te laten produceren, volgens de specificaties van Willys. Zo wordt Ford de tweede producent. Ook American Bantam zal zo'n 2.700 exemplaren bouwen voordat het overschakelt op de productie van zware legertrailers.

Jeep na de Tweede Wereldoorlog

Al tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt het voertuig wereldwijd geïmiteerd. In Frankrijk wagen Delahaye en Hotchkiss et Cie bijvoorbeeld hun kans. Deze laatste bouwer zal vanaf 1954 zelfs onder licentie van Willys gaan bouwen. In Japan zijn het Mitsubishi Motors en Toyota die zich op een eigen variant toeleggen. In de Filipijnen ontstaat ondertussen de Jeepney, een uniek type van taxi of bus. Het is gebaseerd op de oorspronkelijke Jeeps, maar met een verlengde en verbrede kom, waardoor meer passagiers vervoerd kunnen worden. Door de jaren heen zijn deze voertuigen uitgegroeid tot een soort symbool voor de Filipijnse moderniteit. Gedecoreerde exemplaren, al dan niet tweedehands, zijn er nog steeds een statussymbool voor hun bestuurders.

Civilian Jeep (CJ)

Nog voor de Tweede Wereldoorlog goed en wel voorbij is, begint men met de productie van de burgervariant van de immens populair geworden Willys: de Cilvilian Jeep of CJ. De eerste variant is de CJ-2A, gevolgd door de CJ-3B in 1953. Deze vroege Jeeps worden aangeduid als Flatfenders, genoemd naar de typische bumpers, die ook al terug te vinden zijn op twee militaire voorgangers, namelijk de Willys MB en de Ford GPW. Een derde variant, de CJ-4, komt niet verder dan een prototype. Hij vormt wel de missing link tussen de vroege Flatfender-varianten en de latere CJ-5, die geïntroduceerd wordt in 1955. Het is nog altijd een begeerde tweedehands auto.

Jeep CJ-V35/U en M715

In de US Army worden jeeps vervangen door een aantal verschillende voertuigen, zoals de Ford M151. De meest recente opvolger is de al even vermelde Humvee. Deze experimenten met nieuwe ontwerpen beginnen eigenlijk al meteen na WO II. Ze omvatten onder andere een onderwatermodel, waarbij de motor voorzien is van een snorkelsysteem. In 1965 ontwikkelt het merk ook nog de M175, een legertruck van 1,25 ton en een gemilitariseerde versie van de burgerjeep (J-serie). Dit voertuig wordt intensief gebruikt tijdens de Vietnamoorlog en doet tot op heden (tweedehands) dienst in verschillende landen. Kia bouwt het voertuig bijvoorbeeld nog steeds onder licentie.