Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
jeep-gladiator-front

Jeep Gladiator

1 / 3
jeep-gladiator-front
jeep-gladiator-side
jeep-gladiator-back

Sterke punten

  • Iconische (retro-)vormgeving
  • Onoverwinnelijk offroad
  • Gigantische laadruimte

Zwakke punten

  • Enorm grote auto
  • Rijgedrag en ergonomie zijn ouderwets
  • Hoog verbruik

Jeep Gladiator : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Jeep Gladiator, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Jeep Gladiator: Amerikaanse retro-bruut

De Jeep Gladiator (JT) is in 2020 geïntroduceerd. De grote pick-up deelt zijn basis met de Jeep Wrangler. De Gladiator is de eerste pick-up die Jeep in serie produceert sinds de Jeep Comanche van eind vorige eeuw. Ook van 1962 tot 1988 was er een Jeep Gladiator, die gebaseerd was op de Wagoneer. Lees meer

Interesse in een Jeep Gladiator

Jeep Gladiator occasions
Jeep Gladiator nieuwe auto's
Jeep Gladiator dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • De Jeep Gladiator is een pick-up met klassieke looks. Met zijn hoekige vormgeving, vrijstaande spatborden en rechtopstaande grille zou je hem kunnen aanzien voor een Jeep uit de jaren zeventig
  • Het dak en de portieren van de Gladiator kun je verwijderen en de voorruit kun je plat leggen. Dat kun je de geneugten van open en offroad rijden ook voelen en ruiken. De nadelen tellen dan niet meer …
  • Offroad komt de Jeep Gladiator het best tot zijn recht – bijna niets kan hem offroad stoppen
  • De Gladiator deelt zijn basis met de Wrangler en biedt meer laadruimte, maar je spullen liggen wel buiten

Technische gegevens

Motorisatie

De enige motor waarmee de Jeep Gladiator (JT) in Europa is geleverd, is een 3,0-liter V6 Multijet dieselmotor. Die produceert 194 kW (264 pk) en stuurt dat vermogen via een achttrapsautomaat naar alle vier wielen. De grote pick-up accelereert mede dankzij een trekkracht van maar liefst 600 Nm in 8,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 160 km/u.

Buiten Europa is de Jeep Gladiator ook met een 3,6-liter V6 benzinemotor geleverd. Die is standaard voorzien van een handmatig te bedienen zesversnellingsbak en optioneel met een achttrapsautomaat. Voor het geval je er een via grijze import wilt scoren: cilinderinhoud 3.604 cm3, 213 kW (390 pk) vermogen en 353 Nm koppel. Topsnelheid 160 km/u en 0-100 km/u in 7,5 seconden. De Jeep Gladiator is er – anders dan de Wrangler waarop hij gebaseerd is – niet met een plug-in hybride-aandrijflijn.

Afmetingen

De Jeep Gladiator deelt het grootste deel van zijn onderstel en carrosserie met de vijfdeurs Jeep Wrangler Unlimited, maar is nóg een beetje langer. De Gladiator is dus een heel grote offroad pick-up, ruim vijfenhalve meter lang, maar voor wat betreft hoogte en breedte komt hij vrijwel overeen met de Jeep Wrangler. Doordat de carrosserie van de Gladiator bijna hetzelfde is als die van de Wrangler Unlimited, biedt de Gladiator voldoende ruimte om vijf personen in redelijk comfort mee te nemen. Achter de tweede zitrij houdt de cabine van de Gladiator op en beland je in een open laadbak van 1,5 meter lang en 1,32 meter breed. Daarin kun je tot 725 kilogram aan gewicht laden.

De belangrijkste specificaties op een rij

Jeep Gladiator (JT)
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 5,59 x 1,88 x 1,84 m
Wielbasis 3,49 m
Inhoud bagageruimte n.v.t.
Ledig gewicht 2.109-2.360 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 2.987 cm3
Vermogen 194 kW (264 pk)
Koppel 600 Nm
Topsnelheid 160 km/u (elektronisch begrensd)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 sec
Tankinhoud 71 l
Verbruik 8,8 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

De Jeep Gladiator is er in twee varianten: Sport en Overland. De Sport is in feite de basisversie, maar heeft wel een redelijk goede standaarduitrusting. Denk daarbij aan keyless entry/go, parkeersensors en een achteruitrijcamera, cruise control en een infotainmentscherm van 7 inch. Standaard is de auto voorzien van een softtop, maar de Overland-versie is er ook met harde kap. Die versie is voorzien van donker gelakte 18-inch wielen, een infotainmentscherm van 8,4 inch, adaptieve cruise control en een noodremassistent.

Prijzen

De Jeep Gladiator is alweer stilletjes uit het gamma van Jeep verdwenen – tsja, met uitsluitend een dieselmotor en zonder geëlektrificeerde versies worden de verkoopkansen in Europa natuurlijk klein. De laatste bekende vanafprijs voor een nieuwe Jeep Gladiator was bijna 65.000 euro voor de Sport en bijna 75.000 euro voor de Overland-uitvoering.

Ondanks dat de Jeep Gladiator eigenlijk een niche-model is, wordt hij toch wel als occasion aangeboden – en meestal met héél weinig kilometers. Het aanbod is niet groot, maar hij is op AutoScout24.nl beslist niet onvindbaar, zogezegd. Prijzen voor occasions liggen grofweg tussen de 57.000 en 77.000 euro – maar voor dat laatste bedrag heb je een zo goed als nieuwe.

Design

Buitenkant

De Gladiator (JT) is een echte Jeep. Voor het model waarop de pick-up is gebaseerd, de Wrangler, houdt de fabrikant vast aan de kenmerkende retrostijl en trekt die lijn ook door naar de Gladiator. De Gladiator doet ook met allerlei details die doen denken aan de Jeeps van weleer. Het opvallendste kenmerk van Jeep is natuurlijk de typerende, rechtopstaande grille met zeven sleuven en de ronde koplampen die direct naast de grille in het front zijn geplaatst. Maar ook de úítstekende wielkasten – eigenlijk zijn het slechts spatborden – en de steile, vlakke voorruit schreeuwen bijna ‘Dit is een echte Jeep!’ Als je de Gladiator van dichtbij bekijkt, dan zie je dat Jeep de voorruit en de knop van de transmissiehendel heeft voorzien van een afbeelding van de Willys Jeep uit de Tweede Wereldoorlog.

Binnenkant

In het interieur is de retrostijl ook nadrukkelijk aanwezig. Het dashboard is vlak en de middenconsole is laag. En je ziet twéé ‘schakelpoken’. De ene is de keuzehendel van de automatische achttrapstransmissie en met de andere bedien je de tussenbak. Met een infotainmentscherm van 7,0 en optioneel 8,4 inch bevat de Jeep Gladiator echter wel alles wat je tegenwoordig in een auto denkt nodig te hebben, al zijn de technologie en de ergonomie allesbehalve modern te noemen. Maar dat is dan de prijs die je moet betalen voor het retrogevoel.

Veiligheid

Ook op het gebied van veiligheid merk je dat Jeep voor de Wrangler – en dus voor de daarvan afgeleide Gladiator – de vorm enigszins boven de functie heeft geplaatst. De Jeep Wrangler behaalde bij zijn laatste Euro NCAP-crashtest – in 2018 – een resultaat van slechts één van de vijf sterren. Aangezien de Gladiator en de Wrangler het grootste deel van het onderstel, de carrosserie en de techniek gemeen hebben, is die slechte score dus ook van toepassing op de Gladiator. De bescherming van volwassen inzittenden scoorde slechts 50 procent en de beschikbare veiligheidssystemen slechts 32 procent. Er is bijvoorbeeld geen rijstrookassistent en een noodremassistent was een optie tegen meerprijs.

Alternatieven

De Jeep Gladiator is in zekere zin een vreemde eend in de Europese bijt. Je kunt hem vergelijken met andere pick-ups, zoals de Ford Ranger, de Volkswagen Amarok en de Toyota Hilux. Maar zijn enorme afmetingen en de extreme focus die Jeep legt op ruig terrein, plaatsen de Gladiator regelrecht in de liefhebberscategorie. Dit is dus zo’n apparaat dat je ofwel te belachelijk voor woorden vindt en er niet aan denkt om er een aan te schaffen, ófwel een auto waarvan je iedere nacht droomt en dan zul je maar weinig anders overwegen.

FAQ

Wordt de Jeep Gladiator nog steeds gebouwd?
Jawel, de Gladiator is nog steeds in productie, maar het model is inmiddels verdwenen uit het modellengamma van Jeep in Nederland. Maar via grijze import verschijnen er af en toe nog wel (vrijwel nieuwe) Gladiators in Nederland.
Welke fabrikant produceert de motoren voor de Jeep Wrangler?
Jeep is onderdeel van Stellantis. Het merk was onderdeel van Chrysler toen dat in 2014 fuseerde met Fiat, waardoor het FCA-concern (Fiat-Chrysler Automobiles) ontstond. FCA is sinds de fusie met PSA Peugeot sinds 2021 dus onderdeel van Stellantis. Jeeps hebben veel gemeen met Fiat-modellen en de motoren worden in diverse modellen van Stellantis gebruikt.