Mercedes-Benz C 180 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Mercedes-Benz C 180 is het goedkoopste C-klasse model

De Mercedes-Benz 190 was het eerste middenklassemodel van Mercedes en was vanaf de jaren 80 op de markt. Het succes van dit model liet zien dat de strategie van de premiumfabrikant uit Stuttgart om met voertuigen uit deze klasse ook grotere klantengroepen aan te spreken werkte. Het idee om het uitstekende imago van de sedans uit de hogere klasse over te dragen naar de middenklasse werd gerealiseerd in de in 1993 geïntroduceerde C-klasse. Terwijl de consumenten de eerste Mercedes-Benz 190 nog de bijnaam Baby-Benz gaven, werd zelfs het goedkoopste model uit de nieuwe C-klasse (de Mercedes-Benz C 180) direct nadat hij op de markt verscheen door de kopers al als waardige vertegenwoordiger van zijn klasse geaccepteerd.


Nieuw ontwikkelde motoren in de eerste Mercedes-Benz C 180

De Mercedes-Benz C 180 was ontworpen door designer Murat Günak. Hij werd als kleinste model uit de C-klasse in de eerste generatie W202 aan de eerste klanten gepresenteerd als sedan met vijfversnellingsbak, motoren met een prestatievermogen van 90 kW (122 pk) en een cilinderinhoud van 1,8 liter. De motoren met vier cilinders en elektronische injectie waren helemaal nieuw ontwikkeld voor de marktinvoering van de Mercedes-Benz C 180 in 1993. Hiermee haalde de auto maximaal 193 km/u.


Een combiversie en de uitrustingsvarianten van de Mercedes-Benz C180

Vanaf 2000 kwam de Mercedes-Benz C 180 dan ook als combi T-model met 95 kW (129 pk) uit. Toen de Mercedes-Benz C 180 op de markt kwam verscheen hij in de uitrustingsvarianten Classic, Esprit en Elegance. Vanaf 2000 werd de Esprit-uitvoering in de opvolgende generatie W203 vervangen door de benaming Avantgarde. De uitrustingsbenaming Classic viel weg in de generatie W204 (vanaf 2007).


Sportcoupé CL op basis van de bestseller Mercedes-Benz C 180

Niet in de laatste plaats vanwege het aanhoudende verkoopsucces van de Mercedes-Benz C 180 modificeerden de Stuttgarters dit model net als de andere C-klasse versies alleen met relatief grote tussenpozen. De generatie W202 werd van 1993 tot 2000 geproduceerd, de generatie W203 van 2000 tot 2007. Daarna volgde de generatie W204. Met twee miljoen verkochte voertuigen was de C-klasse tot midden 2000 het meest verkochte model van Mercedes-Benz. In de tweede generatie was de Mercedes-Benz C 180 tot 2002 uitgerust met motoren met een prestatievermogen van 95 kW (129 pk). Daarna volgden nieuwe compressormotoren met 105 kW (143 pk). In 2001/2002 verscheen er bovendien een tweedeurs sportcoupé CL op basis van de Mercedes-Benz C 180. Deze was uitgerust met de 105 KW (143 pk) motor van de sedan.


De Mercedes-Benz C 180 wordt krachtiger en groter maar toch zuiniger

Sinds maart 2007 is de Mercedes-Benz C 180 in de generatie W204 verkrijgbaar. In deze generatie is het model iets langer en breder geworden en in vergelijking met de voorganger heeft hij met een laadvolume van 475 liter een 20 liter grotere kofferruimte. De motoren van de compressorauto kregen ook een hoger prestatievermogen van 115 kW (156 pk), waarmee de auto maximaal 230 km/u kon bereiken. Sinds 2008 biedt de fabrikant de Mercedes-Benz C 180 bovendien aan met de verbruiksvriendelijkere BlueEfficiency-techniek. In deze versie werd de cilinderinhoud van de motor verlaagd naar 1,6 liter. Maar ook dankzij gewichtsbesparingen en een betere aerodynamica kon het verbruik van de Mercedes-Benz C 180 verminderd worden naar een verbruik tussen de 6,7 en 7,7 liter (159 tot 183 g/km CO2).

Mehr anzeigen