Mercedes-Benz CLC - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Mercedes-Benz CLC Klasse

In 2008 vult de CLC-Klasse de Coupé collectie van Mercedes aan

Bij autofabrikant Daimler uit Stuttgart hoorden Coupé versies van Mercedes sedans die in de middenklasse en hogere klasse aangeboden werden traditioneel tot de collectie. In de Mercedes-Benz E-klasse en zelfs bij haar voorgangers uit de jaren ’70 was de elegante tweedeurs versie een vanzelfsprekendheid. In de hogere klasse werden de Coupés op basis van de Mercedes-Benz S-klasse vanaf 1996 zelfs verheven tot een eigen bouwserie: Mercedes-Benz CL. Deze bouwserie kwam in 2004 naast de vierdeurs Coupés uit de nieuwe bouwserie Mercedes-Benz CLS te staan. Toen de autofabrikant in de jaren ’90 zijn collectie wijzigde en Daimler de Mercedes-Benz C-klasse op de markt bracht, bood hij als carrosserieversies in de eerste generatie alleen sedans en combi’s aan. Pas bij de volgende generatie in 2000 presenteerden ze een tweedeurs versie met een lange afhellende daklijn in een typische Coupévorm, die als C-klasse sportcoupé op de markt kwam. Vanaf 2008 resulteerde dit uiteindelijk ook in een eigen bouwserie voor dit model, deze maakte als Mercedes-Benz CLC-klasse de voertuigcollectie compleet.

De Mercedes-Benz CLC-klasse is gebaseerd op de sedans uit de C-Klasse

Met de hoge achterkant en het lange afhellende dak onderscheidden de modellen uit de Mercedes-Benz CLC-klasse zich vooral qua achteraanzicht van de sedans uit de C-klasse. De voorkant en de radiateur nam de Mercedes-Benz CLC daarentegen over van de sportieve uitrustingsversies van de sedan. Ook technisch gezien deelden de Coupés alle wezenlijke elementen met de sedan bouwserie. Een bijzonderheid  bij de productie van de Coupés: de Mercedes-Benz CLC-klasse werd niet in een Duitse Daimler fabriek gebouwd maar in de Braziliaanse productieplaats van het concern.

De goedkoopste versies van de Coupé Mercedes-Benz CLC

De Coupés uit de Mercedes-Benz CLC-klasse werden aanvankelijk aangeboden in zes prestatieniveau’s met seriemotoren evenals met V6-motoren voor de topmodellen. Het goedkoopste benzinemodel was vanaf 2009 de milieuontziende Mercedes-Benz CLC 160 met 95 kW (129 pk). Deze had volgens de fabrikant een gemiddeld brandstofverbruik van 7,5 liter. Dit kwam overeen met een CO2-uitstoot van ca. 178 g/km. Verder waren voor de viercilinders twee compressormotoren met 105 KW (143 pk) en 135 kW (184 pk) in de collectie opgenomen.

De Mercedes-Benz CLC Coupés met V6-motoren en dieselmotoren

In de klasse van de V6-motoren was de Mercedes-Benz CLC verkrijgbaar met een motor met een cilinderinhoud van 2,5 liter en een prestatievermogen van 150 kW (204 pk). Dat was voldoende voor een maximumsnelheid van 240 km/u. Het topmodel onder de middenklasse Coupés van Mercedes-Benz was nog tien kilometer per uur sneller. Deze had een cilinderinhoud van 3,5 liter en een prestatievermogen van 200 kW (272 pk). Het gecombineerde brandstofverbruik was volgens de fabrikant  ca. tien liter. Dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 234 g/km. Er werden tevens twee dieselmotoren voor de Mercedes CLC Coupé aangeboden. Deze hadden prestatievermogens van 90 kW (122 pk) en 110 kW (150 pk).