Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Mercedes GLC

Sterke punten
  • Rijcomfort op het hoogste niveau
  • Uitstekende ruimte
  • Markant design
Zwakke punten
  • Relatief hoog brandstofverbruik
  • Extra uitrusting is relatief duur
  • Draagarm heeft de neiging snel te verslijten

Mercedes GLC: Dé luxe SUV

De Mercedes-Benz GLC is sinds 2015 op de markt. Het is een compacte SUV die zich vooral kenmerkt door hoge kwaliteit en veel comfort. Bovendien scoort hij met zijn markant SUV-design en fascinerende cockpit. De GLC is bovendien ook verkrijgbaar als plug-in hybride. Lees meer

Goede redenen

  • Ideaal voor iedereen die het comfort en rijgevoel van de C-Klasse op een nog hoger niveau willen ervaren
  • Uitgebreid MBUX-multimediasysteem
  • Perfect voor alle comfort-liefhebbers
  • Ruime keuze aan motoren

Gegevens

Motor

De Mercedes Benz GLC onderging in 2019 een grote facelift. In totaal kwamen er vijf nieuwe motoren die voor een frisse wind onder de motorkap zorgen – allemaal viercilinder-in-lijn-motoren, die deel uitmaken van de nieuwste generatie motoren van Mercedes-Benz. Terwijl bij de drie dieselmotoren de vermindering van CO2 voorop stond, heeft Mercedes ook de twee benzinemotoren geëlektrificeerd. De benzinemotoren worden door het extra elektrische systeem van 48 volt ondersteund. Het echte voordeel zit hem echter in de EQ Boost, die in zijn hybride functie extra vermogen oplevert en energie kan terugwinnen. Dat geeft de Mercedes-Benz GLC extra dynamiek en verlaagt het brandstofverbruik, dat volgens de fabrikant tussen 7,4 en 7,1 liter per 100 kilometer liggen. Om de uitstoot van verontreinigende stoffen door dieselmotoren te verlagen, hebben de ontwikkelaars bij Mercedes-Benz de belangrijkste onderdelen voor de nabehandeling van uitlaatgassen rechtstreeks op de motor aangebracht. Bovendien hebben ze verdere maatregelen voor thermische isolatie bedacht.

Alle motoren van de Mercedes-Benz GLC zijn uitgerust met 4MATIC-vierwielaandrijving en de automatische transmissie 9G-TRONIC. Ook op deze manier wil Mercedes ervoor zorgen dat met de GLC zo zuinig mogelijk gereden kan worden gereden. Een zuivere achterwielaandrijving is op aanvraag ook beschikbaar voor de GLC 200, GLC 200d en GLC 220d varianten.

Afmetingen

Sinds zijn facelift in 2019 heeft de Mercedes-Benz GLC een nog krachtigere verschijning. De GLC weegt net geen twee ton is dus zeker geen lichtgewicht. De grootte van het model heeft vooral voordelen bij de bagageruimte, die met zijn volume van 1.600 l zonder twijfel veel plaats biedt. De GLC heeft een lengte van 4,7 meter – de vijf inzittenden hebben dus veel beenruimte. Ook de nieuwe Dynamic Body Control-luchtvering met demperafstelling zorgt voor een unieke rijervaring. Afhankelijk van de persoonlijke voorkeur kan het offroad-onderstel ** tot 20 millimeter extra bodemvrijheid** bieden.

Gegevens en afmetingen Mercedes GLC
Productie sinds 2015
lengte, breedte, hoogte vanaf 4.658 x 2.096 x 1.899 mm
Wielbasis 2.873 mm
Inhoud bagageruimte 350 - 1.600 l
Ledig gewicht tot 1.915 kg
Toelaatbaar totaalgewicht tot 2.575 kg
Cilinderinhoud tot 1.995 cc
Koppel 320 Nm - 700 Nm
Topsnelheid 205 - 280 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 3,8 - 8,9 s
Tankinhoud 66 l (Super)
Verbruik 1,8 - 12,3 l/100 km
CO2-uitstoot 45 - 280 g/km

Varianten

Hetzij met wat meer ruimte in de SUV, of met nog meer dynamiek in de coupé: de Mercedes-Benz GLC kan het allebei. De SUV en Coupé zijn standaard voorzien van vierwielaandrijving. In het voorjaar van 2016 heeft Mercedes-Benz het motorenaanbod uitgebreid met een AMG-motor met 367 pk en een plug-in hybride aandrijving. De lithium-ion-batterij, die ongeveer 120 kg weegt, kan voldoende energie opslaan om de hybride GLC 34 km in elektrische modus te laten rijden. Het hybride model kan op het eerste gezicht aan de hand van de volgende kenmerken herkend worden: enkele visuele accenten zoals blauwe accenten in de koplampen, blauwe remklauwen en een visueel element op de spatborden. Daarnaast heeft Mercedes-Benz op de IAA 2017 het F-Cell-model gepresenteerd. Het is de eerste brandstofcelauto die op waterstof rijdt, maar ook extern kan worden opgeladen.

Prijs

De Mercedes-Benz GLC is geen koopje, dat staat vast. Zo is een gloednieuw GLC-model, de kleinere GLC 200 d 4MATIC (diesel) bijvoorbeeld, in standaarduitrusting pas vanaf 70.000 euro verkrijgbaar (stand: januari 2022). Voor het gewenste comfort zijn meestal een paar extra’s en speciale uitrustingen nodig. Dat drijft de prijs al snel op met een paar duizend euro.

Bij de occasions beginnen de goedkoopste modellen bij 30.000 euro. Hiervoor moet de potentiële koper echter al snel rekening houden met 100.000 km op de teller, hoewel er voor die prijs ook modellen te koop zijn die minder dan 70.000 km op de teller hebben (die komen echter amper voor). Voor iets minder dan 50.000 euro zijn er echter veel jongere GLC-modellen met aanzienlijk lagere kilometerstanden te vinden.

Design

Exterieur

De GLC heeft niet alleen onder de motorkap heel wat te bieden. Ook qua exterieur maakt het model indruk. Een opvallend SUV-design in combinatie met moderne features zorgt voor een krachtige en toch luxueuze uitstraling zonder zichzelf op te dringen. De kleuren die momenteel beschikbaar voor de GLC beschikbaar zijn, zijn opvallend en elegant. Naast verschillende tinten zilver, grijs en blauw is de GLC ook verkrijgbaar in het wit, zwart of hyacintrood.

Sinds de uitgebreide facelift is er veel veranderd. Een nieuw design van de koplampen, het radiatorrooster en de voorbumper geeft de voorkant van de GLC een onmiskenbaar dynamische en krachtige look. Ook de achterkant van de compacte SUV is indrukwekkend. Mercedes heeft hier moderne LED-achterlichten geïntegreerd en heeft bovendien ook de bumper van een nieuw design voorzien. De GLC biedt ook meer variatie bij het onderstel. Eenvoudig, sportief of elegant - met de grote keuze aan exclusieve velgen kunnen kopers het design aanpassen aan hun persoonlijke voorkeur.

Interieur

In het interieur van de GLC kan de bestuurder voortaan rekenen op het nieuwste infotainmentsysteem, een groot multimediadisplay en diverse touchpads op het stuurwiel en in de middenconsole. Via het touchscreen van maximaal 10,25 inch kunnen onder meer verlichting, geluid en klimaatregeling eenvoudig worden bediend. Dankzij de ENERGIZING-pakketten kan de bestuurder nog meer ontspannen zijn of haar bestemming bereiken. De luxueuze multi-tourstoelen laten niets te wensen over op het vlak van zitcomfort en zorgen desgewenst ook voor een versterkende of zelfs herstellende massage. Bovendien kunnen de onderling verbonden systemen een passend licht- en geurprogramma laten afspelen, afhankelijk van de stemming. Wie het liever iets sportiever heeft, kan genieten van de fijne sportzetels als onderdeel van de AMG Line. De tweekleurige bekleding in cranberryrood en zwart zorgt voor een visueel accent.

mercedes-glc-interieur mercedes-glc-seating

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid heeft de Mercedes-Benz GLC veel vooruitgang

geboekt, het staat vast dat het model over hoge veiligheidsstandaards beschikt. Zo behaalde hij vijf van de vijf sterren in de Euro NCAP crash test. Daarnaast beschikt hij over tal van veiligheidsassistentiesystemen, waaronder:

  • Actieve afstandsassistent DISTRONIC

  • Actieve remassistent

  • PRE-SAFE®-systeem

  • Dodehoekassistent

  • Verkeersbordenassistent

  • Rangeerassistent voor aanhangwagens

FAQ

Waar wordt de Mercedes-Benz GLC gebouwd?

De GLC wordt momenteel in de Daimler-fabrieken in Bremen en Peking gebouwd. De productie van de nieuwste modellen zal ook plaatsvinden in de fabriek in Sindelfingen en in Valmet (Finland).

Welke motoren zijn beschikbaar voor de Mercedes-Benz GLC?

Momenteel is de Mercedes GLC leverbaar met de volgende vijf verschillende motoren: GLC 200 4MATIC (benzine,197 pk); GLC 300 4MATIC (benzine, 258 pk); GLC 200 d 4MATIC (diesel, 163 pk); GLC 220 d 4MATIC; (diesel, 194 pk); GLC 300 d 4MATIC (diesel, 245 pk).

Alternatieven

Hoewel de concurrentie in de compacte SUV-klasse groot is, kunnen slechts enkelen de Mercedes-Benz GLC bijhouden. Wat kwaliteit en comfort betreft, richten de meeste vergelijkende tests zich echter op twee concurrenten in het bijzonder − De BMW X3 en de Audi Q5, die in vergelijkende tests al ontelbare keren een nek-aan-nek race uitgevochten met de Mercedes-Benz GLC. De BMW X3 scoort vooral punten met zijn krachtige zescilinder-diesel. Terwijl de concurrentie goedkoper is, schittert de GLC met zijn krachtige motoren, hoog niveau van rijcomfort, grote ruimte en sfeer in het interieur.

Ook de Volkswagen-modellen VW Tiguan en de grotere VW Touareg zijn concurrenten van de GLC. Toch hebben zij een eerder somber interieur. De concurrenten zijn trouwens niet alleen van Duitse makelij: Ook compacte SUV’s zoals de Land Rover Discovery en de Volvo XC60 mogen er zijn. Hoewel het brandstofverbruik van de Volvo respectabel is, heeft hij op veel gebieden een achterstand op de GLC. De Volvo pronkt met zijn wendbaarheid (een voordeel bij bochtenwerk), de GLC heeft dan weer duidelijk een betere grip op de vooras.