Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
triumph-tr4-back

Triumph

1 / 8
triumph-tr4-back
triumph-tr5-front
triumph-tr6-back
triumph-tr7-l-01.jpg
triumph-herald-948cc-m-front
triumph-spitfire-front
triumph-gt6-back
triumph-dolomite-l-01.jpg

Triumph

Bij een merk als Triumph denk je wellicht al snel aan een motorfiets, maar de naam Triumph werd in de periode 1886 tot 1984 ook gebruikt voor personenauto’s. Al spreken we dan formeel wel over Triumph Motor Company. Bekende automodellen van Triumph zijn de TR2, TR3, TR4, TR5, TR6, Spitfire, Herald en de Dolomite. Vooral de tweezits roadster is door Triumph vaak geproduceerd. Sinds 1984 is de merknaam Triumph in handen van BMW. Lees meer

triumph-gt6-mk3-m-02.jpg
triumph-herald-948cc-m-front
triumph-tr2000-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Triumph modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Triumph

  • Het Britse automerk voor liefhebbers van open tweezitters
  • Klassieke vormgeving
  • Eenvoudige techniek
  • John Lennon reed een Triumph Herald

Historie Triumph

Triumph is als autofabrikant met stille trom vertrokken in het autolandschap, maar wat het automerk in bijna honderd jaar heeft voortgebracht, mag voor altijd gekoesterd worden. Maar hoe is dit Britse verhaal eigenlijk precies verlopen? En waarom ging het uiteindelijk mis? Triumph vindt zijn oorsprong officieel in 1885 toen Siegfried Bettmann uit Neurenberg het bedrijf S. Bettmann & Co. oprichtte en begon met het importeren van fietsen uit Europa. Bettmann verkocht deze fietsen onder eigen handelsnaam in Londen. Die handelsnaam werd in 1886 officieel Triumph. In 1887 kreeg Bettmann gezelschap van een partner, Moritz Schulte, ook uit Duitsland. In 1889 begonnen de zakenlieden hun eigen fietsen te produceren in Coventry, Engeland.

Pas in 1923 ziet de eerste auto van Triumph het levenslicht. Dat is de Triumph 10/20. Een groot succes bleef uit, maar zijn opvolger – de Triumph Super 7 – werd wel in grote aantallen verkocht. Uiteraard kreeg het bedrijf ook te maken met de Tweede Wereldoorlog, iets wat de ambities van Triumph behoorlijk in de weg stond. Gelukkig bleef Triumph overeind en in 1946 verschijnt een Triumph 1800 Roadster op het toneel: een sierlijk gelijnde tweezitter. Het merk kon weer bouwen aan een toekomst. Het grote succes kwam vooral door opkomst van de Triumph TR2 die in 1953 op de markt verscheen. Dit was het eerste TR-model in de geschiedenis van dit automerk. Vele andere TR-types zouden later volgen. Eerst verschenen daar nog de Triumph Herald en de Triumph 2000.

Het succes van Triumph bleef niet onopgemerkt. In december 1960 neemt Leyland Motors de merkrechten over. Datzelfde bedrijf nam in 1967 ook automerk Rover over. Daaruit wordt de British Leyland Motor Corporation geboren. Triumph weet zijn hoofd binnen dit autoconcern goed boven water te houden en komt in 1973 met de Dolomite Sprint, een familiesedan, die in zijn tijd al over een 16-kleps benzinemotor beschikte. Helaas ging het daarna bergafwaarts met Triumph. Na diverse TR-types en een Triumph Acclaim – feitelijk een Honda Ballade met een andere badge – was het over en uit voor Triumph als autofabrikant. De merknaam Triumph is in handen van BMW Group die in 1994 de rechten kocht na overname van de Rover Group. Rover werd uiteindelijk weer verkocht aan het Phoenix Consortium, maar BMW behield de rechten van Triumph. Het Phoenix Consortium probeerde nog wel om het merk Triumph te kopen, maar BMW ging niet op dat aanbod in. Sindsdien staat de merknaam in de ijskast en zijn de reeds geproduceerde modellen alles wat er over is van de autohistorie van Triumph Motor Company.

Modellen en varianten

Triumph was gespecialiseerd in het produceren van compacte tweepersoons cabriolets, maar zo nu en dan verschenen er ook volwaardige familie-auto’s van Triumph. De bekendste modellen van Triumph zijn onder meer de TR2, TR3, TR4, de Spitfire, Herald, Vitesse, Dolomite en tot slot de Acclaim. Van die laatste auto zijn toch nog bijna 134.000 exemplaren geproduceerd. Automodellen van Triumph werden geleverd in stijlvolle kleurencombinaties. Wat dat betreft laten in het bijzonder de tweezitters van Triumph zich goed vergelijken met de modellen van Morgan. Britse ambacht gecombineerd met klassiek design.

Met name de compacte coupé- en cabrio-modellen van autofabrikant Triumph zijn populaire klassiekers. Modellen als de GT6 en Stag zijn ook in trek voor deelname aan klassieke autorally’s.

triumph-spitfire-side

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
TR3 Roadster Benzine 2,0 l 71 kW (96 pk) n.b.
TR4 Roadster Benzine 2,2 l 78-150 kW (105-200 pk) n.b.
TR5 Roadster Benzine 2,5 l 78-110 kW (105-150 pk) n.b.
TR6 Roadster Benzine 2,5 l 110 kW (150 pk) n.b.
TR7 Coupé Benzine 2,0 l 78 kW (105 pk) n.b.
Herald Coupé Benzine 1,0-1,3 l 29 kW (39 pk) n.b.
Spitfire Roadster Benzine 1,1-1,5 l 47-56 kW (63-75 pk) n.b.
GT6 Coupé Benzine 2,0 l 71 kW (95 pk) n.b.
Dolomite Sedan Benzine 1,2-2,0 l 68 kW (91 pk) n.b.
Acclaim Sedan Benzine 1,3 l 50-77 kW (70-105 pk) n.b.

Prijzen

Nieuwprijzen

Nee, een nieuwe auto van Triumph ga je niet meer vinden. Hoewel, ‘nieuw’ is natuurlijk een breed begrip. Want een van top tot teen gerestaureerde Triumph-klassieker benadert vast en zeker de kwaliteit en afwerking van het moment toen de auto de fabriekspoorten verliet. Prijzen van Triumph occasions lopen sterk uiteen. Een en ander is afhankelijk van de staat van het voertuig, de historie van de auto en uiteraard het onderhouds- en eventueel schadeverleden. Als een Triumph heeft deelgenomen aan prestigieuze races, dan heeft dat vaak ook een positieve uitwerking op de waarde van een auto.

triumph-tr4-back

Prijzen voor occasions

Een goede prijs van een Triumph is niet te noemen. Een en ander is afhankelijk van de marktsituatie, de vraag en uiteraard ook van de staat van het voertuig. Nieuw worden ze in ieder geval niet meer gebouwd, dus je koopt sowieso een stukje autohistorie. Je moet alleen nog even bepalen voor welke charmes van een Triumph-model je zwicht.

Alternatieven

Alternatieven voor een Triumph zijn er genoeg. Want er bestaan diverse compacte tweepersoons roadsters van Britse komaf. Bekende voorbeelden zijn de modellen van Morgan, Austin Healey, TVR, Lotus, Morris en Rover. Feit is dat autofabrikant Triumph een grote diversiteit aan modellen heeft geproduceerd. Van sedans en coupés tot volwaardige roadsters. Voor iedereen valt er dus wat te kiezen. Maar dat maakt het aanbod alternatieven ook gigantisch en haast onmogelijk. De vraag die jij jezelf moet stellen of je verliefd bent op een Triumph-model. Want liefde overwint alles, ook als de auto wat meer onderhoud nodig heeft en onderdelen wat lastiger te krijgen zijn. Een Triumph moet je koesteren, maar stilstand is achteruitgang. Dus zo nu en dan ‘de benen strekken’ vindt elke Triumph-auto wel fijn.

FAQ

Wat zijn de laatste modellen uit de TR-serie?
De Triumph TR7 en TR8 zijn de allerlaatste modellen uit de iconische TR-serie van Triumph. Hoewel de TR7 in grotere aantallen is geproduceerd, is het nu vooral de TR8 die vooral bij liefhebbers zal aanspreken. De TR8 beschikt namelijk over een 3,5-liter V8-motor. Niet voor niets werd de Triumph TR8 de Britse Corvette genoemd. Maar de grote uitdaging is: vind er maar eens een in een gezonde staat.
Zijn de modellen van Triumph veilig?
Veiligheid is een relatief begrip in de markt van klassiekers. Je moet je verplaatsen in de tijd waarin de auto op de markt kwam. In die periode waren de veiligheidsregels minder streng en was rijplezier belangrijker dan veiligheid. Dus nee, een Triumph is per definitie niet veilig. Triumph was wel innovatief, onder meer met moderne motortechnologie en zelfs toepassing van onafhankelijke achterwielophanging. Dat laatste was in 1965 al zeer vooruitstrevend. En oke, het verhoogt ook de wegligging en daardoor de veiligheid van de auto. Maar reken niet op airbags, kreukelzones of slimme rijhulpsystemen. Die bestonden in die tijd simpelweg nog niet.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Deze automodellen van Triumph zijn er gebouwd: