Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
cadillac-l.jpg

Cadillac

Cadillac

Vind het model dat bij je past

Cadillac

Cadillac is al sinds 1909 onderdeel van General Motors en is een van de oudste automerken ter wereld. Het merk staat bekend om zijn staatsielimousines en andere luxueuze premium modellen. In Nederland en andere Europese landen zijn nieuwe auto’s van Cadillac inmiddels niet meer officieel leverbaar. Lees verder

cadillac-escalade-m-02.jpg
cadillac-escalade-m-03.jpg
cadillac-escalade-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Cadillac modellen

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Cadillac

  • Van oudsher hoogwaardige auto’s
  • Bovengemiddeld groot en ruim
  • Een van de oudste automerken ter wereld

Historie Cadillac

Cadillac is vernoemd naar de stichter van de Amerikaanse autostad Detroit: Antoine de Lamothe-Cadillac, een Frans ontdekkingsreiziger en koloniaal bestuurder die eigenlijk Antoine Laumet heet maar zichzelf een adellijk ogende naam geeft.

Cadillac bouwt eind 1902 de eerste auto en de verkoop en dus de productie nemen meteen een grote vlucht. Dankzij de nauwkeurige productie van onderdelen en de precisie waarmee de auto’s van Cadillac gebouwd zijn, is de betrouwbaarheid groot. Bovendien maakt die precisie de uitwisselbaarheid van onderdelen mogelijk – wat het onderhoud vergemakkelijkt – en kan het merk daardoor auto’s in grotere series produceren. Als General Motors (GM) Cadillac in 1909 overneemt, heeft de autofabrikant al een goede naam opgebouwd. Cadillac loopt voorop met de integratie van elektrische systemen (starter, ontsteking, verlichting), met de gesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak, veiligheidsglas en … de stalen kap – die is dan nog niet gebruikelijk op auto’s. Ook zorgt Cadillac ervoor dat de V8 de meest gangbare motorconfiguratie in de Amerikaanse auto-industrie wordt.

Cadillac is binnen GM de luxedivisie en produceert grote sedans en limousines, maar in 1932, tijdens de Grote Depressie, komt het merk ernstig in moeilijkheden. Het merk overleeft echter en levert in 1938 voor het eerst twee auto’s voor de president van de Verenigde Staten. Tijdens de Tweede Wereldoorlog schakelt Cadillac over op oorlogsproductie – tanks en vliegtuigmotoren.

Eind 1945 pakt Cadillac de autoproductie weer op – de vraag naar auto’s overtrof het aanbod enorm. De styling van nieuwe modellen wordt beïnvloed door de oorlogsproductie – uiteindelijk zijn de modellen van Cadillac in de jaren vijftig voorzien van achterspatborden met de grootste vinnen, en bumpers met vormen die doen denken aan granaten. In de jaren zestig wordt de vormgeving weer veel ingetogener. Na de oliecrisis van de jaren zeventig loopt de vraag naar grote auto’s sterk terug en produceert Cadillac kleinere modellen die zich weinig meer onderscheiden van andere modellen van GM. In de jaren tachtig heeft Cadillac ook te lijden onder de instroom van Japanse concurrentie en heeft het merk het opnieuw moeilijk.

Cadillac schakelt over op voorwielaandrijving en introduceert rond de eeuwwisseling de Escalade, de eerste SUV van Cadillac. Nieuwe modellen krijgen scherp gelijnde, hoekige carrosserieën (‘Art and Science’-styling) en in 2005 introduceert Cadillac een model dat het specifiek voor Europa produceert: de BLS, die door Saab wordt gebouwd. Maar Cadillac wordt niet meer de fabrikant van luxe premiummodellen die het ooit was.

In 2012 introduceert Cadillac de ATS, een sedan die de laatste jaren alleen als coupé leverbaar is. Dit was de opvolger van de door Saab gebouwde BLS. In 2013 lanceert Cadillac de ELR, het eerste geëlektrificeerde model van Cadillac en vergelijkbaar met de Opel Ampera. De CT6 van 2016 is een grote plug-in hybride sedan. De laatste jaren richt Cadillac zich vooral op SUV’s (Escalade), crossovers (XT4) en elektrificatie. In Nederland is Cadillac inmiddels van de markt verdwenen. Op de officiële internationale website staat alleen de crossover XT4 nog.

Modellen en varianten

Cadillac is feitelijk niet meer actief in Nederland en de meeste andere Europese landen. De laatste in Nederland geleverde modellen zijn sedans en een SUV. We moeten het nu dus uitsluitend met de occasions van Cadillac doen. Want de crossover XT4 is hier nog niet leverbaar.

Model  Varianten  Brandstof  Cilinderinhoud  Vermogen  Massa leeg 
ATS Sedan/coupé Benzine  2,0-3,6 l 203-346 kW (276-479 pk)   1.591-1.700 kg 
CTS Sedan Benzine 2,0-6,2 l 203-477 kW (276-649 pk) 1.659-1.850 kg 
CT6 Sedan Benzine 3,0 l 307 kW (417 pk)  1.879- kg 
Escalade SUV Benzine 6,2 l  313 kW (426 pk)  2.635-2.725 kg
XT4 crossover Benzine, plug-in hybride 2,0 l n.b. 1.660-1.683 kg 

Prijzen

Nieuwprijzen

Model Vanafprijs
ATS € 56.200/€ 59.640 (2019)
CTS € 66.970 (2019)
CT6 € 112.980 (2019)
Escalade € 171.430 (2019)
XT4 n.b.

Prijzen van occasions

Cadillac is nooit onmetelijk populair geweest in Nederland en daardoor is het aanbod van occasions ook niet groot. Cadillac is inmiddels stilletjes van de markt verdwenen en de meeste occasions zijn al aardig op leeftijd. Reken voor zowel een ATS sedan als een coupé op prijzen van rond de € 25.000 voor een exemplaar van een jaar of vijf, zes oud. De oudste occasions van de CTS worden aangeboden voor prijzen vanaf ongeveer € 3.500, maar die zijn dan ook al zo’n twintig jaar oud. De jongste exemplaren moeten nog een kleine € 40.000 opleveren, maar die zijn dan pas vijf jaar oud. De meeste modellen zijn voorzien van een V6, maar er zijn ook V8’en een enkele viercilinder. Als je heel goed zoekt, vind je nog wel een recente CT6 voor prijzen rond de € 60.000. Maar dan moet je echt goed je best doen. De Escalade is er al heel lang, daardoor is het aanbod occasions naar Cadillac-maatstaven wat groter. De oudste occasions doen nog zo’n € 9.000, maar dan heb je er een van meer dan twintig jaar oud. De meeste zitten qua prijs rond de € 20.000 en de nieuwste – toch ook al een jaar of zes oud – moeten nog zo’n € 70.000 en meer opbrengen.

Alternatieven

Alternatieven voor Cadillacs sedans zijn de topmodellen van BMW (de 5- en 7-serie) en Mercedes-Benz (E- en S-klasse). Een alternatief voor de extreme SUV van Cadillac, de Escalade dus, moet je zoeken bij BMW M of – volledig elektrisch – Tesla. Andere voor de hand liggende alternatieven zijn te vinden bij Jeep en in iets mindere mate bij Range Rover en Ford (Explorer).

FAQ

Waar kan ik terecht voor onderhoud aan een Cadillac?
Er zijn natuurlijk nog voormalige verkooppunten van Cadillac die graag helpen uw Cadillac te onderhouden. Verder zijn er diverse specialisten en universele garages die graag aan uw Cadillac sleutelen. Anders kan de Cadillac Club Nederland Cadillac-rijders in contact brengen met mensen die van wanten weten als het om (oude) Cadillacs gaat.
Is Cadillac een vernieuwende autofabrikant?
Cadillac heeft een aantal innovaties op zijn naam staan, zoals de integratie van elektrische systemen (starter, ontsteking, verlichting), de gesynchroniseerde handgeschakelde versnellingsbak, de toepassing van veiligheidsglas en … de stalen kap (maar dat is natuurlijk al lang geleden). Ook heeft Cadillac ervoor gezorgd dat de V8 de meest gangbare motorconfiguratie in de Amerikaanse auto-industrie werd. Verder staat Cadillac vooral bekend vanwege de styling in de jaren vijftig, met grote vinnen op de achterspatborden en granaatachtige vormen op de voorbumper van zijn modellen (‘Dagmars’). Eind vorige eeuw introduceerde Cadillac de Art and Science-vormtaal: scherpe lijnen en hoeken. Die stijl is inmiddels ook weer afgezwakt.
Waar komt de naam Cadillac vandaan? Het klinkt nogal Frans.
Cadillac is vernoemd naar de stichter van de Amerikaanse autostad Detroit: Antoine de Lamothe-Cadillac, een Frans ontdekkingsreiziger en koloniaal bestuurder die eigenlijk Antoine Laumet heet maar zichzelf deze adellijk ogende naam geeft. In 1694 benoemt Frankrijk hem tot commandant van de forten bij de grote meren in Noord-Amerika. Hij richt in 1701 Fort Pontchartrain du Detroit op, een Franse naam waarin we ook de naam van de toekomstige stad herkennen: ‘detrwoa’ op zijn Frans werd ‘dietrooit’ op zijn Amerikaans. En zoals bekend ontwikkelde die stad zich uiteindelijk tot Motor City ofwel Motown, waar zich ook talrijke andere autofabrikanten vestigden.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen