Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
dodge-ram-1500-front

RAM 1500

1 / 3
dodge-ram-1500-front
dodge-ram-1500-side
dodge-ram-1500-back

Sterke punten

  • Krachtige V8 motor
  • Stoere looks
  • Iconisch design

Zwakke punten

  • Hoge prijs
  • Brandstofverbruik
  • Geen officiële merkaanwezigheid

RAM 1500 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de RAM 1500, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

RAM 1500: Pure Amerikaanse kracht

De RAM 1500, vroeger bekend als de Dodge RAM, is een iconische Amerikaanse pick-up die via verschillende invoerkanalen ook in ons land wordt verkocht. Hij heeft een dikke V8 motor, heel wat comfort aan boord en indrukwekkende looks. Lees meer

Interesse in een RAM 1500

RAM 1500 occasions
RAM 1500 nieuwe auto's
RAM 1500 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Zijn krachtige 5,7 liter-HEMI V8 geeft de RAM 1500 de sound en de power die je mag verwachten van een Amerikaanse pick-up.
  • De naar Europa ingevoerde versies zijn meestal goed voorzien van alle luxe en comfort.
  • Ondanks zijn luxe aan boord is dit een werkpaard, met een laadvermogen van ongeveer 1 ton en een sleepvermogen van 3,5 ton.

Belangrijke gegevens

Motoren

In de Verenigde Staten kan je de RAM 1500 krijgen met een hele serie aan motoren: van een 3,6 liter-V6 tot de 6,4 liter-V8 met compressor in de TRX. In ons land worden vooral de zwaardere motoren ingevoerd, aangezien die niet te krijgen zijn in de Europese pick-ups.

Het gros van het aanbod bestaat dus uit de 5,7 liter-HEMI V8 met ongeveer 400 pk en 560 Nm, al dan niet voorzien van een LPG-installatie om de prijs aan de pomp te drukken. De meeste exemplaren zijn ook voorzien van 4x4. De laatste generatie van deze motor heeft zelfs een mild hybride ondersteuning gekregen die het verbruik lichtjes verlaagt.

De meest extravagante variant van de RAM 1500 is echter de TRX, een antwoord op de Ford F-150 Raptor, waarbij de Hellcat-V8 uit de schappen bij Dodge werd gehaald om een echt monster te maken van deze pick-up. Met meer dan 700 pk en 881 Nm kan je deze pick-up in minder dan 4 seconden naar de 100 km/u katapulteren. Vierwielaandrijving is standaard, net als een 8-trapsautomaat.

Afmetingen

Er zijn meerdere varianten te krijgen van de RAM 1500 qua afmetingen, maar de versie die je meestal op onze wegen zal zien is de Crew Cab met de kortere laadbak. Die meet 5,92 meter in de lengte en 2,09 m in de breedte, waardoor hij in ons land maar moeilijk in een parkeervak zal passen. Zijn hoogte van ongeveer 2 meter is ook niet niks, maar is niet zoveel hoger dan die van andere pickups.

Binnenin is er in de Crew Cab plek voor vijf personen - met de nodige bekerhouders - terwijl de laadbak 1,71 meter lang en 1,69 meter breed is. Dat is voldoende voor twee europallets. Het maximale laadvermogen bedraagt ongeveer 1 ton, maar het grote pluspunt van de RAM 1500 is zijn sleepvermogen van 3,5 ton.

Uitvoeringen

Aangezien het hier om speciaal ingevoerde wagens gaat, kan je voor de meeste versies kiezen die RAM ook aanbiedt in de Verenigde Staten. Opvallen is dat het oude model RAM 1500 nog wordt verkocht als goedkopere variant, in dit geval zelfs nog in drie uitvoeringen: de Tradesman, de Black Edition en de Warlock. Ze zijn alle drie wat goedkoper dan het nieuwere model, maar missen natuurlijk ook wat luxe en de nieuwste technologie - al zijn vooral de Black Edition en Warlock nog steeds behoorlijk uitgerust.

Het aanbod van de nieuwste generatie RAM 1500 begint bij de Laramie, die vooral bedoeld is voor verharde wegen, maar toch al uitgerust is met heel wat luxe. Zo heb je onder meer vierwielaandrijving, keyless entry, het nieuwe Uconnect-infotainmentsysteem met smartphone koppeling, een Alpine-audiosysteem, elektrische, verwarmde en geventileerde voorzetels en een elektrisch panoramadak.

De volgende stap is de Rebel, die nog iets luxer is dan de Laramie dankzij onder meer een Harman Kardon-audio systeem en kuipzetels, maar ook meer zijn mannetje staat off-road dankzij een stevige ophanging, off-road banden en extra beschermplaten. De Laramie Night borduurt voort op de Laramie met een duistere bodykit en wat extra uitrusting, terwijl de Longhorn en Limited voorzien zijn van alle luxe die je kan krijgen op een RAM.

Tenslotte heb je nog de TRX, die qua prijs ver boven de rest van het gamma staat, maar zoals hierboven beschreven ook een hele stap verder zet qua prestaties. Zijn verstevigd frame, Bilstein-ophanging, off-road banden, beschermplaten en stoere bodykit maken hem zo goed als onaantastbaar op het terrein, terwijl je binnenin een sportief luxe sfeertje opsnuift. Al is het misschien wat overkill voor in ons land.

Prijzen

De nieuwste RAM 1500 Laramie is verkrijgbaar vanaf 57.900 euro exclusief BTW, terwijl het oudere model al vanaf 36.000 euro excl. BTW wordt verkocht. Afhankelijk van de uitvoering zal je nog wat dieper in de buidel moeten tasten: de Limited kost 74.900 euro excl. BTW, de TRX kost maar liefst 126.000 euro excl. BTW.

Het kan gelukkig ook goedkoper, want de RAM 1500 maakt al enkele generaties de oversteek naar ons continent, waardoor het model uit medio de jaren 2000 al te vinden is vanaf zo’n 13.000 euro op de occasionmarkt. Daarbij heb je een krachtige V8 tot je beschikking, met zo goed als altijd een LPG-installatie. De huidige generatie is zeldzamer, maar kan je vinden vanaf een kleine 50.000 euro.

Design

Exterieur

Waar de meeste Europese pick-ups eerder gericht zijn op utilitair gebruik en dan ook vooral als een bedrijfsvoertuig zijn uitgerust, speelt de RAM 1500 in zowat de meest populaire voertuigklasse in zijn thuisland. Dat betekent dat klanten een wagen willen die zowel comfortabel is om dagelijks mee te rijden, als ook de stevigere klusjes kan opknappen. Tegelijk loont het met de hoge transportkosten niet om een basismodel in te voeren naar ons land, waardoor je hier meestal een goed uitgerust exemplaar zal tegenkomen. Bovendien zijn Amerikaanse merken meestal wat genereuzer qua basisuitrusting dan wat we hier in Europa gewend zijn, waardoor je extra’s als lederen zetels, een uitgebreid infotainmentsysteem met dito geluidsinstallatie en comfort snufjes als een achteruitrijcamera, elektrisch bedienbare stoelen en keyless entry krijgt.

Interieur

Qua design is deze vijfde generatie RAM 1500 direct herkenbaar, maar oogt hij toch een stuk moderner dan zijn voorgangers, ook al gaat het model al sinds 2018 mee. Deze generatie is ook ongeveer 100 kg lichter dan zijn voorganger, terwijl hij ook extra hoofd- en beenruimte biedt voor zijn inzittenden.

dodge-ram-1500-interior

dodge-ram-1500-seats

Veiligheid

De Amerikaanse veiligheidsinstantie IIHS gaf de topversie van de RAM 1500 een Top Safety Pick-award dankzij zijn goede passieve botsveiligheid en zijn zeer goede actieve crash preventie tegen andere voertuigen. Ook de voetgangersdetectie scoorde goed, al zijn die laatste twee systemen niet standaard voorzien op elk uitrustingsniveau.

Alternatieven

Wil je een Amerikaanse pick-up, maar ben je niet overtuigd van de RAM - of van zijn prijzen, dan is er nog voldoende keus, meestal bij dezelfde importeurs die dit model ook aanbieden. In de VS is de Ford F-150 zijn meest geduchte concurrent en zelfs sinds jaren het best verkochte model, terwijl de Chevrolet Silverado de andere optie is van de Big Three. Die laatste is er ook de luxe GMC Sierra. De Toyota Tundra is nog een optie als het Amerikaans, maar ook niet per se Amerikaans moet zijn.

FAQ

Wat is het laad- en sleepvermogen van de RAM 1500?
De versies met de 5.7 HEMI V8 hebben een laadvermogen van ongeveer 1 ton en kunnen 3,5 ton slepen. De TRX heeft maar een laadvermogen van ongeveer 600 kilo maar kan ook 3,5 ton slepen.
Is het mogelijk om een LPG-installatie in te bouwen in de RAM 1500?
Ja, de meeste importeurs geven de optie om een LPG-installatie in te bouwen om minder brandstofkosten te moeten betalen. Daarbij kan er gekozen worden voor een tank in plaats van het reservewiel of in de laadbak.