


Sterke punten
- Zuinige zelfopladende hybride, ook met stekker
- Erg verfijnd interieur
- Snelheid multimediasysteem
Zwakke punten
- Ergonomie in zithouding
- Luidruchtige motor
- Voelt aan alsof er weinig vermogen is
Lexus NX : een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Lexus NX : een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Interesse in een Lexus NX
Alle artikelen

Review – Lexus RZ: elektrische luxe-SUV met traditie en toekomst

Review – Lexus LBX (2025): compacte luxe crossover met karakter

Review – Ford Explorer EV (2025): elektrische SUV met vertrouwde naam

Review – Mini Aceman: speelse elektrische crossover tussen Cooper en Countryman

Review – Mercedes-Benz G 580 (2025): elektrisch zwaargewicht

Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Goede redenen
- De Lexus NX is er voortaan ook met stekker. Handig voor mensen die zelf willen kiezen wanneer ze opladen en ook handig voor de fiscaliteit. De stekkergedreven Lexus NX 450h+ ziet zijn CO2-uitstoot namelijk verder zakken.
- Lexus staat bekend om uitgekiende interieurs. De premium aanvoelende materialen hebben een verfijndheid die zijn gelijke niet kent bij andere merken.
- Het vernieuwde multimediasysteem is niet alleen groot in uitzicht, het werkt ook snel.
Gegevens
Motoren
Eén motorisatie is er bij de Lexus NX en die wordt in twee versies aangeboden. Belangrijk detail is daarbij dat de NX 350h een gewone hybride is zoals we van Lexus gewend zijn en de NX 450h+ een plug-in hybride is. De NX 350h krijgt een 190 pk sterke 2.5 benzinemotor voorzien van een Atkinson-cyclus, gecombineerd met de elektromotor wekken beiden 242 pk op. Daarbij verbruikt hij slechts 5,6 tot 5,9 l/100 km, gekoppeld aan een CO2-uitstoot van 129 g/km. De NX 350h is er zowel met voorwiel- als met vierwielaandrijving.
De NX 450h+ maakt gebruik van dezelfde benzinemotor maar krijgt daar 5 pk minder uit. De elektromotor maakt dat goed, want in totaal krijgt deze versie 309 pk op de wielen. In dit geval de vier wielen, want dat is de enige verkrijgbare aandrijving op de NX 450h+. Gemiddeld verbruikt de plug-in hybride NX 0,9 l/100 km volgens de WLTP-cyclus. Een CO2-uitstoot van 20 g/km hoort daar steevast bij. De batterij heeft een capaciteit van 18,1 kWh.
Afmetingen
De Lexus NX meet 4,660 meter lang en is 1,865 meter breed. De hybride constructie zorgt voor een gewicht van 1.730 kilogram voor de NX 350h, de plug-in hybride NX 450h+ doet daar nog eens 200 kilogram bij, tot een totaalgewicht van 1.990 kilogram. Koffergewijs laadt een Lexus NX 520 liter bagage, uitbreidbaar tot 1.411 liter dankzij de neerklapbare achterbank.
Uitvoeringen
De Lexus NX is verkrijgbaar in de volgende vijf uitvoeringen: naamloze uitvoering (standaarduitrusting), Comfort Line, Launch Edition, Executive Line en F Sport Line. De standaarduitrusting is al uitgerust met o.a. de volgende features:
- Adaptive Cruise Control (all speed)
- 9.8” kleurendisplay
- Parkeerhulpcamera
- Climate Control airconditioning (dual-zone)
Prijzen
Een Lexus NX kan gekocht worden vanaf 64.895 euro, daarvoor koop je de NX 350h met voorwielaandrijving in de standaarduitrusting. De duurste versie is de NX 450h+ AWD met de F Sport Line uitrusting, die kost 86.495 euro.
Een Lexus NX van de eerste generatie vind je als occasion online vanaf 25.000 euro, voor een exemplaar van deze generatie uit 2021 is het nog koffiedik kijken qua prijzen.
Design
Exterieur
De buitenzijde van de Lexus NX is een doorgedreven evolutie van de eerste generatie. Hij hanteert dezelfde grote grille en combineert deze met scherpe vouwen en smalle koplampen, om vervolgens uit te monden in een drukke achterzijde, met onmiskenbare Lexus-trekken in de achterlichten, zoals de trapeziumachtige vorm in de kofferklep en de doorlopende strip tussen de achterlichten.
Interieur
Aan de binnenzijde is er geen statige evolutie maar een straffe revolutie. Een gigantisch scherm van 14 duim groot palmt de middenconsole in, in de instapversies is het scherm nog altijd 9 duim groot. Het nieuwe infotainmentsysteem blinkt uit in gebruiksvriendelijkheid - weg met de muis en touchpad van weleer - en snelheid. Een nadeel van het scherm is wel dat een gevraagde functie telkens het hele scherm in neemt.
Veiligheid
De Lexus NX is ruim voorzien van allerlei veiligheidshulpjes, zo ruim zelfs dat EuroNCAP hem niet alleen 5 sterren gaf maar hem ook op zowat elk onderdeel minstens 83 procent gaf.
Alternatieven
Het aanbod aan alternatieven voor de Lexus NX is erg uitgebreid. Zowel de BMW X3 xDrive30e, als de Audi Q5 TFSIe zijn geduchte concurrenten voor de plug-in hybride, net als de Volvo XC60 ReCharge en de Mercedes GLC 300e. Verder zijn er ook niet-premiums die hybride worden aangedreven, al dan niet plug-in. Denken we aan de Ford Edge, de Hyundai Santa Fe en de Jaguar F-Pace.