Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-ux-front

Lexus UX

1 / 3
lexus-ux-front
lexus-ux-side
lexus-ux-back

Sterke punten

  • Luxe en afwerkingsniveau
  • Zeer aangenaam onderstel
  • Ook als elektrische versie

Zwakke punten

  • Ruimte achterin
  • Kleine koffer
  • Rijbereik en laadmogelijkheden elektrische versie

Lexus UX-Serie (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus UX-Serie (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus UX: Lexus’s nieuwe instapmodel

Exit CT, deze UX is het nieuwe instapmodel van Lexus, dat inspeelt op de populariteit van SUV’s - al is dit nog steeds een compacte en niet eens zo hoge wagen. De UX brengt de luxe die je kan verwachten van een grotere Lexus naar het compacte segment, en het is zelfs de eerste volledig elektrische auto van het merk. Maar net zoals bij de eerste pannenkoek die je bakt, is er nog ruimte voor verbetering. Lees meer

Interesse in een Lexus UX

Lexus UX occasions
Lexus UX nieuwe auto's
Lexus UX dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Aan boord baad je in bijna dezelfde luxe als in de grotere modellen van Lexus: goede lederen stoelen met verwarming en ventilatie, een onberispelijke afwerking en zelfs een Mark Levinson-audiosysteem dat met kop en schouders boven de concurrentie steekt.
  • De Lexus UX heeft een zeer goed afgesteld onderstel, dat voldoende dynamisch is, maar vooral zeer goed gedempt is en voor een hoog comfortniveau zorgt onderweg.
  • Je kan de UX bestellen als zuinige zelfladende hybride (UX 250h) of als volledig elektrische wagen (UX 300e), de eerste volledig elektrische wagen van het merk.
  • In 2022 kwam er een update van de UX die hem het nieuwe, grotere infotainmentsysteem geeft dat niet langer via een touchpad wordt bediend, een grote verbetering qua gebruiksvriendelijkheid.

Belangrijke gegevens

Motoren

Je hebt twee keuzes qua aandrijflijn in de Lexus UX: de zelfladende hybride UX 250h, of de volledig elektrische UX 300e.

De UX 250h maakt gebruik van een atmosferische 2-liter benzinemotor in combinatie met een elektromotor voor een systeemvermogen van 184 pk. Meer dan een paar kilometer elektrisch rijden zit er niet in, maar je haalt er wel een WLTP-verbruik mee van 5,3 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 120 g/km. De UX 250h is sinds kort ook te bestellen met vierwielaandrijving, waarbij er een kleine extra elektromotor op de achteras zit.

De UX 300e is het eerste volledig elektrische model van Lexus, met een 204 pk en 300 Nm sterke elektromotor en een batterij van 45 kWh netto, waarmee het model een WLTP-rijbereik van 300 km haalt. In de praktijk is een kleine 250 km eerder mogelijk. Let wel op: je kan de batterij maximaal met 6,6 kW opladen op AC en tot 50 kW op DC, wat niet heel snel is.

De Lexus UX is ook kort geleverd als UX 200, een 2-liter benzinemotor met 173 pk en een verbruik van 6,6 l/100 km. Deze variant is echter uit het gamma gehaald in Nederland.

Afmetingen

De Lexus UX is 4,50 meter lang, 1,84 meter breed en 1,55 meter hoog. De koffer is met zijn 320 tot 1.231 liter niet erg groot en heeft vooral een erg hoge vloer, waardoor het vervoeren van hoge spullen niet gemakkelijk gaat. De UX 250h is te bestellen met een trekhaak, maar mag maximaal 750 kilo trekken. De UX 300e mag niets trekken.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Lexus UX 300e Electric

Productie Sinds 2019
Lengte, breedte, hoogte 4,5 m, 1,84 m, 1,55 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 367 l
Ledig gewicht 1.760 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.245 kg
Cilinderinhoud n.v.t.
Maximaal koppel 300 Nm
Topsnelheid 160 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 7,5 s
Tankinhoud n.v.t.
Verbruik 16,9 kWh/100km
CO2-uitstoot 0 g/km

Uitvoeringen

De Lexus UX is er in 7 uitvoeringen: de standaarduitvoering, Comfort Line, Business Line, F Sport Design, Luxury Line, Executive Line en Sport Line.

De standaarduitvoering bestaat uit 17-inch lichtmetalen velgen, een parkeerhulpcamera, een 8-inch centraal geplaatste display met touchscreen en Bi-LED koplampen met lichtsensor en automatisch grootlicht. De standaarduitvoering wordt opgevolgd door twee uitvoeringen. Eerst de Business line, deze voegt 18-inch lichtmetalen velgen, parkeersensoren met ICS en privacy glass toe. Daarnaast heb je ook de Comfort Line die het wel bij 17 inch lichtmetalen velgen houdt, maar een Smart Entry & Smart System, triple LED koplampen en blind spot monitor toevoegt.

De Comfort Line wordt op zijn plaats ook weer opgevolgd door twee uitvoeringslijnen, de F Sport Design en de Luxury line. De F Sport Design biedt 18 inch-lichtmetalen velgen, F Sport voor- en achterbumpers en grille en stoelverwarming bij de voorstoelen. De Luxury Line houdt het echter wel weer bij de 17-inch lichtmetalen velgen, maar bezit wel smooth lederen bekleding, privacy glass en ook stoelverwarming bij de voorstoelen.

De Luxury Line wordt verder uitgebreidt met de Executive Line. Deze wordt geleverd met 18-inch lichtmetalen velgen, Lexus Premium ingebouwde navigatie met een 12-inch display (ipv 8-inch) en holografische verlichting in de ventilatieknoppen. Als laatste is er nog de F Sport Line. Deze topuitvoering bevat Adaptive Variable Suspension, een complete F Sport look met F Sport logos, pedalen, bumpers, grille, stuurwiel en voorstoelen en active sound control. De Executive Line en F Sport Line kunnen ook als enigste twee uitvoeringen geleverd worden met vierwielaandrijving.

Wanneer je geïnteresseerd bent in de volledig elektrische UX 300e, dan is het goed om te weten dat deze aandrijving uitsluitend beschikbaar is op de standaarduitvoering, Business Line, Luxury Line en de Executive.

Nieuw- en occasionprijzen

De Lexus UX 250h is te bestellen vanaf 47.995 euro, tot 64.745 euro zonder opties voor de F Sport met vierwielaandrijving. De elektrische UX 300e is de bestellen vanaf 51.995 euro.

Als occasion staat er een enkele UX 200 te koop voor 21.500 euro, verder zijn het vooral hybrides met een prijs vanaf 30.000 euro. De elektrische UX 300e is zeldzamer en kost minstens 45.000 euro.

Design

Exterieur

De Lexus UX staat op hetzelfde platform als de Toyota Corolla, Corolla Cross en C-HR en is dus de meest compacte Lexus in het gamma. Hij is ook de meest conservatief gelijnde Lexus in het huidige gamma, met een enigszins brave stijl, ondanks zijn herkenbare familiegezicht met grote grille en zijn opvallende vierkante wielkasten. De doorlopende lichtstreep tussen de achterlichten is intussen ook te vinden op de nieuwe NX en RX.

Vooraan zit je goed

Aan boord heeft de UX veel meer luxe dan wat de concurrentie biedt in dit segment, al zit je vooral vooraan goed. Achterin is er zeer weinig plaats en ook de koffer is niet erg praktisch, met een hoge vloer en een smalle opening. Het is dus vooral een comfortabele wagen voor een of twee personen, die onder meer kunnen genieten van stoelverwarming en ventilatie, een geweldig Mark Levinson-audiosysteem en een nieuw infotainmentsysteem sinds de zomer van 2022.

lexus-ux-interior.jpg

Rijhulp en veiligheid

De Lexus UX kreeg in 2019 de maximale 5 sterren van Euro NCAP, met een uitstekende score van 96% voor de bescherming van volwassen inzittenden. Voor een groot deel van de rijhulpsystemen moet er echter bijbetaald worden, of beter gezegd: gekozen worden voor een duurder uitrustingsniveau. Adaptive cruise control, noodremhulp en een rijstrookassistent zijn wel standaard.

Alternatieven

De Lexus UX gaat de concurrentie aan met de Audi Q3, BMW X1/X2 en Mercedes GLA, die alle drie iets minder luxe bieden, maar wel een stuk ruimer en praktischer zijn dan de Lexus. Bovendien zijn de BMW iX1 en Mercedes EQA er als elektrische versies van deze modellen, met een groter rijbereik dan de Lexus UX 300e. Verder is er nog de Volvo XC40, eveneens als elektrische Recharge, de Mazda CX-30 en de Mini Countryman.

FAQ

Is de UX 300e de enige elektrische Lexus?
Tot aan de lancering van de Lexus RZ, die begin 2023 op de markt komt, is de Lexus UX 300e de enige volledig elektrische auto van het merk.
Wat is de actieradius van de Lexus UX 300e?
Volgens de WLTP zou je tot 314 km ver kunnen rijden in de Lexus UX 300e voor je moet opladen, in de praktijk zal het eerder 230-250 km zijn.
Hoe groot is de koffer van de Lexus UX?
De koffer van de Lexus UX 250h is 320 tot 1.231 liter groot, maar heeft een erg hoge vloer en een smalle laadopening, waardoor het vervoeren van grote spullen moeilijk gaat. De koffer van de Lexus UX 300e biedt maar 367 liter.