Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Elektrische auto in 2024

In 2024 blijft elektrisch rijden in Nederland sterk in opkomst, gedreven door milieubeleid, fiscale stimulans en de wens om de CO2-uitstoot te verminderen. We duiken in de ontwikkelingen rondom de elektrische auto in 2024.

SEPP

In 2020 introduceerde de Nederlandse overheid de SEPP-subsidie: Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren. Dit is een Nederlandse overheidsmaatregel bedoeld om de aanschaf van elektrische auto's door particulieren te stimuleren. De subsidie maakt deel uit van het bredere beleid van de Nederlandse overheid om de CO2-uitstoot te verminderen en de transitie naar duurzaam vervoer te bevorderen. Anno 2024 is deze subsidieregeling nog steeds van kracht.

De SEPP-subsidie biedt financiële ondersteuning bij de aanschaf van zowel nieuwe als tweedehands elektrische personenauto’s. In 2024 bedraagt de subsidie voor nieuwe elektrische auto's 2.950 euro.

Voor tweedehands elektrische auto's bedraagt de subsidie 2.000 euro.

Om in aanmerking te komen voor de SEPP-subsidie, moeten zowel de aanvrager als de auto aan specifieke voorwaarden voldoen:

Voor de aanvrager: De subsidie is alleen beschikbaar voor particulieren, niet voor bedrijven of leasebedrijven. De aanvrager moet in Nederland wonen en de subsidie kan slechts één keer per persoon worden aangevraagd.

Voor de auto: De auto moet volledig elektrisch zijn en een actieradius hebben van minimaal 120 kilometer. De catalogusprijs van een nieuwe auto moet liggen tussen 12.000 euro en 45.000 euro. Voor tweedehands auto's geldt dat deze na 1 januari 2019 voor het eerst op naam moet zijn gezet en ook in de prijsklasse van 12.000 euro tot 45.000 euro moet vallen.

Aanvraagprocedure

Het aanvragen van de SEPP-subsidie verloopt via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). De subsidie kan worden aangevraagd na het tekenen van het koop- of leasecontract. Bij toewijzing wordt het subsidiebedrag uitbetaald nadat de auto is geleverd en op naam van de aanvrager is gezet. Je auto hoeft nog niet geleverd te zijn als je subsidie aanvraagt. De EV moet minimaal drie jaar op jouw naam blijven staan, gerekend vanaf de datum van de eerste inschrijving en tenaamstelling in het kentekenregister. De RVO controleert dit regelmatig bij de RDW. Verkoop je de auto binnen deze drie jaar? Dan moet je dit melden bij de RVO en een deel van de subsidie terugbetalen.

Beschikbaar Budget

De SEPP-subsidie wordt jaarlijks beschikbaar gesteld met een vastgesteld budget. In 2024 is er in totaal 58 miljoen euro gereserveerd voor de koop en private lease van nieuwe elektrische personenauto’s samen. Zodra dit budget is uitgeput, kunnen er geen subsidies meer worden verstrekt in 2024. Halverwege 2024 zat er nog zo’n 40 miljoen in de pot voor nieuwe elektrische auto’s. Voor tweedehands EV’s was er rond dat moment nog 11.5 miljoen te vergeven. In 2025 is het gedaan met de SEPP-subsidieregeling.

Opladen elektrische auto

Elektrische auto en motorrijtuigenbelasting in 2024, hoe zit dat?

Er zijn meer stimuleringsmaatregel actief in 2024. Zo zijn volledig elektrische auto's in 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Ook in 2025 is dit het geval, maar daarna moeten eigenaren van volledig elektrische auto’s ook MRB betalen. In 2026 moeten ze 60 procent wegenbelasting gaan betalen en in 2027 stijgt dit percentage naar 70 procent. Vanaf 2030 krijg je nog 25 procent korting en in 2031 betalen EV-eigenaren het volle MRB-tarief.

Bijtelling in 2024

Ook met lagere bijtellingspercentages voor elektrische voertuigen probeert de overheid de adoptie van elektrische auto's te stimuleren en de uitstoot van CO2 te verminderen. Dit maakt het fiscaal aantrekkelijker voor bedrijven en werknemers om te kiezen voor een elektrische auto als zakelijke auto. In 2024 is het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s in Nederland als volgt geregeld:

In 2024 geldt voor elektrische auto’s in Nederland een bijtellingspercentage van 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Voor het bedrag dat boven de 30.000 euro uitkomt, geldt een bijtelling van 22%. Stel, je hebt een elektrische auto met een cataloguswaarde van 50.000 euro. In dat geval moet je 16% over de eerste 30.000 euro bijtellen bij je belastbaar inkomen en dat is dan 4.800 euro. Voor de resterende 20.000 euro betaal je 22%, wat neerkomt op 4.400 euro aan bijtelling. In totaal wordt er dan 9.200 euro bij je inkomen opgeteld.

Bijtelling in 2025

Vanaf 2025 wordt het bijtellingspercentage voor elektrische auto’s iets verhoogd. Het tarief zal dan 17% bedragen voor de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, terwijl de bijtelling van 22% voor het bedrag boven 30.000 euro hetzelfde blijft. Er wordt verwacht dat vanaf 2026 de speciale lage bijtellingspercentages voor elektrische auto’s worden afgeschaft en dat ze dan hetzelfde tarief krijgen als auto’s met een verbrandingsmotor, tenzij er nieuwe regelingen worden ingevoerd.

Vijf jaar

De bijtellingspercentages staan vast voor een periode van vijf jaar vanaf het moment dat de auto voor het eerst op naam wordt gesteld. Dit betekent dat als je in 2024 een elektrische auto van de zaak krijgt of op naam van je bedrijf rijdt, je vijf jaar lang profiteert van het lagere bijtellingspercentage van 16% over de eerste 30.000 euro.

Zakelijke rijders zijn boos! Grijpen naast 12 procent bijtelling door wereldwijd chiptekort

Betaalbare EV’s

Elektrische auto’s zijn de afgelopen jaren steeds goedkoper geworden, maar écht goedkoop zijn ze nog niet. In 2024 kwamen er echter een paar nieuwe modellen op de markt die voor het eerst écht betaalbaar zijn. We lichten de twee opvallendste voor je uit, die toevallig beide uit Frankrijk komen:

Citroën ë-C3

De Citroën ë-C3 is een elektrische stadsauto, die sinds de zomer van 2024 op de markt is. De Franse EV belooft een aantrekkelijke combinatie van bereik, comfort en betaalbaarheid. De ë-C3 is beschikbaar in twee uitvoeringen: "YOU" en "MAX".

Met een 44 kWh-batterijpakket biedt de ë-C3 een WLTP-bereik tot 320 km. Het opladen van 20% tot 80% gaat in 26 minuten via 100 kW DC-snelladen. De elektromotor van 83 kW (113 pk) is krachtig genoeg.

Het ontwerp van de ë-C3 is eigentijds, zoals dat wel vaker het geval is bij een Citroën. Het is het eerste Citroën­-model met het nieuwe Citroën-logo en unieke driestapsverlichting. Daarnaast is hij voorzien van Citroën Advanced Comfort-vering en -stoelen, waardoor je het typische ‘vliegend tapijt’ gevoel krijgt in de auto.

De "YOU" uitvoering begint bij 24.290 euro en omvat standaarduitrustingen zoals 16-inch stalen velgen, LED-koplampen en een head-up display. Voor extra functies zoals een 10.25-inch infotainmentsysteem, 17-inch lichtmetalen velgen en draadloos opladen, kun je kiezen voor de "MAX" uitvoering, die start bij 28.790 euro.

Renault 5

Ook Renault introduceert in 2024 een betaalbare compacte EV: de Renault 5 E-Tech. De elektrische Renault kan ook tot 100 kW snelladen en beschikt over 95, 120 of 150 pk. Er zijn twee verschillende accuvarianten: 40 of 52 kWh. Daarmee haal je respectievelijk 300 of 410 kilometer op een volle acculading.

Het design van de Renault 5 E-Tech is een dikke knipoog naar de Renault 5 uit de jaren 70 en 80, met een aflopende daklijn en puntige koplampen. In 2024 is het model alleen leverbaar met de grote accu en een hoop toeters en bellen. Daardoor moet je minimaal 32.990 euro betalen in 2024 voor de elektrische Renault 5. In 2025 komt de versie met het kleine accupakket op de markt, voor minder dan 25.000 euro.

FAQ

Het tarief voor bijtelling voor elektrische auto's in 2024 bedraagt 16% over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde. Voor het gedeelte van de cataloguswaarde boven 30.000 euro geldt een bijtelling van 22%.

In 2024 bedraagt de subsidie voor nieuwe elektrische auto's 2.950 euro. Voor tweedehands elektrische auto's bedraagt de subsidie 2.000 euro.

Ja, volledig elektrische auto's zijn in 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Ook in 2025 is dit het geval, maar daarna moeten eigenaren van volledig elektrische auto’s een steeds hoger MRB-tarief betalen.

Alle artikelen

Elektrische auto vergelijken: Fiat 500e, Renault Twingo ZE en VW e-Up

De goedkoopste elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Dit is waarom 3 elektrische stadsauto’s van VW maar 3 botsproef-sterren scoren

Voordelen van de elektrische auto

Advies · Besluit en aankoop
Top 5 elektrische autos

Welke elektrische auto kies je?

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer