Audi e-tron 50 quattro levert 95 pk in, maar kost ook 12.200 euro minder

De Audi e-tron 50 quattro kan besteld worden. Hij heeft 95 pk minder dan de reeds bestaande versie, maar is met 313 pk allerminst onderbedeeld. Grootste voordeel is, dat je 12.200 euro minder voor de auto hoeft te betalen. Hij is er vanaf 71.900 euro.

Audi doet goede zaken met de elektrische e-tron. In de eerste helft van dit jaar werden er bijna 500 exemplaren van de SUV op kenteken gezet. Dat is natuurlijk nog een schijntje vergeleken met de 6645 Tesla's Model 3 die inmiddels gele nummerborden dragen, maar met een prijs van 84.100 euro opereert de Audi e-tron 55 quattro dan ook in een heel andere prijscategorie. De afzetcijfers van de Audi e-tron zullen vanaf november van dit jaar nog wel een flinke boost krijgen. Je kunt je namelijk inschrijven voor een minder krachtige - en veel goedkopere - e-tron-versie: de e-tron 50 quattro. Deze is er vanaf 71.900 euro.

audi-e-tron-50-quattro-2019-33-3

Audi-identificatiekunde

We weten niet hoe het bij jou zit, maar die getallen 55 en 50 achter de naamplaatjes die de Audi-modellen dragen zeggen ons bijzonder weinig. Misschien dat een langdurige LOI-studie Audi-identificatiekunde helpt om alle verschillende motorvarianten aan hun cijfers te leren kennen. In tegenstelling tot de andere modellen, staat het getal 55 bij de e-tron voor twee elektromotoren die een vermogen van 408 pk opwekken. Het accupakket van de auto heeft een capaciteit van 95 kWh. En waar staat 50 dan voor? Wel, in geval van de e-tron betekent het een vermogen van 313 pk en batterijen die samen goed zijn voor 71 kWh.

In 7 tellen op de 100

Voor goede prestaties kun je de e-tron 55 vanaf nu gerust laten staan. De 50-versie, die vanaf stilstand een koppel paraat heeft van 540 newtonmeter, is namelijk ook al goed voor een sprintje naar de honderd in 7,0 seconden. De topsnelheid van de auto is begrensd op 190 km/h. Audi zegt dat de accu's in 30 minuten weer voor 80 procent zijn opgeladen.

Rijke standaarduitrusting

De Audi e-tron 50 quattro komt meteen in vier uitrustingsvarianten. De Launch Edition vormt de basis, maar is verre van karig uitgerust. 20-inch lichtmetaal, MMI-navigatie, de Audi virtual cockpit, parkeerhulp, adaptieve luchtvering en metallic lak zijn allemaal bij de prijs van 71.900 euro inbegrepen. Daarmee is de minder vermogende e-tron 12.200 euro goedkoper dan de 55-versie met 408 pk. Gezien het 'Launch'-aspect in de naamgeving, ligt het in de lijn der verwachtingen dat er op termijn ook minder rijk uitgevoerde versies komen.

Prijs-Vorsprung

Naast de Launch Edition is er de Launch Edition Plus, met onder meer stoelverwarming, leer en panoramadak. De Launch Edition Black heeft alles wat de Plus aan boord heeft, maar is van binnen en buiten (we hadden al zo'n vermoeden) grotendeels in zwart is uitgevoerd. De rijkst uitgeruste Launch Edition Vorsprung zouden wij alleen al voor de naam kiezen. Wat je ook krijgt, zijn onder andere de virtual mirrors, waarbij camera's de taak van de buitenspiegels overnemen. Ook het assistentiepakket 'City' met kruispuntassistent, rear traffic cross assist, Pre Sense Side en Pre Sense Rear is standaard. De Vorsprung-variant kost 82.900 euro. Nog altijd met 1200 euro prijs-Vorsprung op de minst dure 55-versie.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Zie jij jezelf al rijden met de Volkswagen T-Roc Cabriolet?

Autonieuws

Keyless go - en weg is je nieuwe auto!

Autonieuws

Overweeg je een elektrische auto? Denk ook hieraan!

Autonieuws
Ontdek meer