Nieuws: Audi e-tron – Nieuw jaar, nieuwe Audi e-tron

Rijplezier en hoge prestaties zonder enige vorm van uitstoot? Audi flikt het met de e-tron II. Dit elektrische aangedreven studiemodel is de tweede elektrische sportwagen die het Duitse merk presenteert.

Het is niet de eerste keer dat de Audi e-tron voorbij komt op onze website. Behalve dat het vorige studiemodel rood gekleurd was, begaf deze zich ook nog in een experimentele fase. Deze nieuwe, zilverkleurige e-tron is een stuk volwassenen (lees: meer productierijp) en qua specificatie ietwat dichterbij de realiteit. Had de vorige e-tron nog vier elektromotoren met een totaal vermogen en koppel van 313 pk en 4.500 Nm...deze doorontwikkeling in Detroit beschikt over twee elektromotor met 204 pk en 2.650 Nm. Nog steeds zeer potentiële waardes voor een lichtgewicht sportwagen, met name dat koppel maakt nog immer indruk. Nu we het toch over het gewicht hebben. Deze e-tron 2.0 is dankzij een stevig dieet en het verliezen van vierwielaandrijving een slordige 250 kg lichter geworden. Van een leeggewicht van 1.600 naar 1.350 kg.

Vol gas! Uh, stroom! Hoewel de tweede generatie e-tron fors minder gewicht met zich mee hoeft te slepen is het prestatieniveau licht gedaald. Dit is te wijten aan het vermogensverlies van 109 pk. Toch heeft de milieubewuste bestuurder geen reden tot klagen waarneer hij het gaspedaal volledig richting bodem duwt. Nul naar 100 km/h doet de geruisloze sportwagen in 5,9 seconden en de tussensprint van 60-120 neemt een kwieke 5,1 seconden in beslag. De topsnelheid is begrensd op 200 km/h, dit om de exponentieel toenemende luchtweerstand de energievoorraad niet leeg te "zuigen".

Brake by wire De e-tron haalt haar energie uit een 45 Kwh sterke lithium-ion accupakket van 399 kg. De energiebron zorgt voor 250 kilometer rijplezier en kan via het normale stopcontact in 11 uur worden opgeladen. Beschik je over krachtstroom, dan wordt deze laadcyclus teruggebracht tot 2 uur. Nieuw voor deze e-tron is het elektromechanisch remsysteem met elektrische bediende "brake by wire" remklauwen op de achteras. Dit systeem beperkt de weerstand tussen remklauw en -schijf tot een minimum en draagt zo bij aan de optimale benutting van het recuperatiepotentieel van de elektromotoren.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer