Nieuws: Audi R18 e-tron quattro – Audi brengt quattro terug naar het circuit

Audi neemt dit jaar niet één, maar twee versies van hun R18 mee naar de 24 Uren van Le Mans. De winnende racebolide van 2011 wordt deze zomer namelijk bijgestaan door een hybrideversie.

Slechts 18 maanden geleden begonnen de ingenieurs van Audi Sport met het zogeheten "project e-tron quattro" en ten tijde daarvan koppelde het team de Audi R18 met zijn 510 pk sterke V6 TDI aan een elektrische krachtcentrale. De module zorgt ervoor dat bij het afremmen de ontstaande kinetische energie geregenereerd en opgeslagen wordt in een vliegwiel. Vanaf 120 km/h wordt deze energie bij het accelereren opnieuw naar de voorwielen afgegeven via elektromotoren. De e-tron is dus kortstondig door alle vier de wielen aangedreven en vandaar quattro in de benaming.

Dieet Omdat de tweede krachtbron uiteraard extra kilo´s in de weegschaal legt moesten er elders enkele onderdelen op dieet. Het omhulsel van de versnellingsbak bijvoorbeeld, die is vanaf heden volledig uit een composiet van koolstofvezel opgetrokken. Volgens Audi een primeur in de enduranceracerij. Of de R18 e-tron quattro na de ingrepen daadwerkelijk beter presteert, zullen we pas kunnen beoordelen op het Belgische circuit Spa-Francorchamps waar hij op 5 mei tijdens een zes uur durende race voor het eerst aan de tand wordt gevoeld.

Twee varianten In tegenstelling tot Toyota dat twee TS030 HYBRID´s inzet in de Le Mans Series, zet Audi niet al haar geld in op één motorprincipe; ook twee ´gewone´ R18 Ultra´s doen een gooi naar eeuwige roem. Deze Ultra´s zijn, met uitzondering van de hybrideconstructie op de vooras, overigens volledig identiek aan de R18 e-tron quattro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Mercedes zet A-Klasse en B-Klasse onder stroom

Autonieuws

Goedkope Audi Q5 kopen? Neem de nieuwe Q5 plug-in hybrid!

Autonieuws

Lexus LC Classic Limited Edition laat ons groen zien van jaloezie

Autonieuws
Ontdek meer