Nieuws: Daimler AG – Nieuwe doorbraak in accu technologie

Het is Daimler AG eindelijk gelukt, de toepassing van een lithium-ion accu in een serieproductie auto. Vanaf 2009 zal de accu dienst doen in de Mercedes S400 BlueHYBRID.

Dr. Thomas Weber, lid van de Raad van Bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Research & Development van Mercedes-Benz: “Deze baanbrekende technologie is beslissend voor de toekomst van de auto-industrie en de kroon op onze intensieve research, waarmee we al in 1992 begonnen.” De belangrijkste voordelen van de lithium-ion-accu zijn de compacte afmetingen en de betere prestaties ten opzichte van conventionele nikkel-metaalhydride-accu's. De gewicht/vermogensverhouding is 1.900 Watt per liter. Bovendien onderscheidt de accu zich door zijn hoge efficiency, lange levensduur en grote betrouwbaarheid, zelfs bij zeer lage temperaturen. Het hoge veiligheidsniveau is gelijk aan dat van hedendaagse autoaccu's.

Verder onderzoek nodig De lithium-ion-accu wordt geïntegreerd in het klimaatregelingssysteem van de auto, hetgeen een optimale werktemperatuur van 15 tot 35 graden Celsius garandeert. Dit verlengt de levensduur van de accu en biedt maximale prestaties. De lithium-ion-accu's zijn uitermate geschikt voor gebruik in hybride voertuigen en dragen bij aan het terugdringen van het brandstofverbruik en daarmee de CO2-emissie. Daimler onderzoekt in hoeverre de techniek ook toepasbaar is in voertuigen die elektrisch of door een brandstofcel worden aangedreven.

Eerste wapenfeit, de S400 BlueHYBRID De S 400 BlueHYBRID verbruikt slechts 7,9 liter benzine per 100 km. Dit resulteert in een CO2-emissie van slechts 190 gram per kilometer, een lage waarde in dit segment. Hierdoor kan de S 400 BlueHYBRID 's werelds zuinigste luxesedan genoemd worden. Niettemin kunnen de bestuurders van de S 400 BlueHYBRID nog steeds genieten van een hoog vermogen. Het maximum vermogen bedraagt namelijk 299 pk en een maximum koppel van 375 Nm. De S 400 BlueHYBRID accelereert van 0-100 km/h in 7,3 seconden en heeft een begrensde topsnelheid van 250 km/h. De lithium-ion-accu zal voor het eerst in de S 400 BlueHybrid wordt toegepast. Dat model komt in 2009 op de markt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer