Nieuws: Kia GT4 Stinger – Kia GT4 Stinger is officieel

Kia wist ons behoorlijk lekker te maken met de belofte een atletisch model te presenteren op de Detroit Motor Show. Die belofte hebben de Koreanen bij deze ingelost. Dit is een heerlijk sportmodel gebouwd voor bochten. Veel bochten.

Met z’n zeer lage profiel, diep liggende neus en brede bilpartij en volledig opgevulde grote wielkasten is de Kia GT4 Stinger onmiskenbaar een conceptcar uit de categorie ‘geen woorden, maar daden’. En dat is ook wat een viertal ontwerpers werkzaam bij Kia’s designcentrum in Californië hebben willen bewerkstellingen: een sportauto door enthousiastelingen, voor enthousiastelingen.

Minimalistisch De Kia GT4 Stinger heeft voor een sportwagen zeer begeerlijke proporties. In de breedte meet de studie een stevige 1,9 meter, maar hij is slechts 1,2 meter hoog en de koets strekt zich maar over 4,3 meter uit. Lekker compact dus en zo is ook de cockpit gehouden voor de meest sportieve zit. Geprofileerde kuipen houden de bestuurder en diens naaste passagier op hun plaats, en het dashboard is bewust wars van overbodige knoppen en schakelaars want dat leidt alleen maar af van waar het daadwerkelijk om draait: onvervalst rijplezier.

Zeer kwiek De sportieve boodschap die de GT4 Stinger uitdraagt wordt onderstreept door de aandrijflijn en overige techniek. Onder de lange motorkap, die trouwens aansluiting vindt op een front dat geïnspireerd lijkt op dat van de Saab Aero X Concept en de Volkswagen Concept BlueSport, vinden we namelijk een viercilinderturbo die ontleend is aan Kia’s racer in de Pirelli World Challenge. In die op de Optima gebaseerde volbloed levert het blok tegen de 400 pk, in de GT4 Stinger is dat 315 pk. En dat uit slechts 2.0 liter inhoud.

Het toepassen van een compacte motor scheelt meteen onnodig gewicht en door daarnaast ook nog eens intensief gebruik te maken van carbon legt de GT4 slechts 1.300 kilogram op de weegschaal. Je kunt er zodoende vergif op in nemen dat deze Kia een uiterst kwiek beestje is. Hoe kwiek, daar reppen de makers met geen woord over. Schakelen verloopt via een close-ratio 6-bak, die de spil vormt tussen de krachtcentrale en de aangedreven 20 inch achterwielen. Ook vóór monteerde Kia deze maat en dat was nodig ook, anders pasten de 15 inch schijven van Brembo niet.

Dode mus Ongetwijfeld steelt de GT4 Stinger de harten van menig liefhebber van snelle, wendbare auto’s. Het voelt dan ook als een behoorlijke domper dat Kia ons in leegte achterlaat door nu al te melden dat de GT4 waarschijnlijk nooit in de prijslijsten te vinden zal zijn. Jammer.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Bestuurders overschatten assistentiesystemen, vooral Tesla Autopilot'

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Ontdek meer