Nieuws: Land Rover Discovery Sport – Vernieuwde Land Rover Discovery Sport ook als stekkerhybride

Na vijf jaar heeft de Land Rover Discovery Sport een opfrisbeurt gegeven. Ontdek de nieuwtjes aan de gefacelifte versie. Dat is nog niet zo simpel, want ze zitten vooral onderhuids. Belangrijkste nieuws: hij komt er ook als stekkerhybride.

Zoals bij wel meer facelifts tegenwoordig, moet je eerst flink in je ogen wrijven en vervolgens je bril opzetten om te ontdekken wat er nieuw is aan de Land Rover Discovery Sport. Uiteindelijk zul je zien dat de koplampen - uiteraard met led-techniek - zijn aangepast en dat de grille en de voorbumper eveneens subtiele veranderingen hebben ondergaan. Het duidelijkste verschil met het vorige model is nog het ontbreken van separate dagrijlicht-units. Aan de achterzijde vallen ons eigenlijk alleen de iets strakkere achterlichten op, en aan de zijkanten zien we meegespoten luchthappertjes in het voorspatbord.

Mild hybride aandrijflijn Veel boeiender zijn eigenlijk de technische wijzigingen. Wat niemand ziet, is de met 13 procent verbeterde torsiestijfheid, waardoor bovendien het geluidscomfort is verbeterd (minder trillingen).

Verder is de vernieuwde Discovery Sport voortaan leverbaar met een nieuwe 48-volt mild-hybride systeem, dat aan alle viercilinder motoren kan worden gekoppeld. De kinetische energie die tijdens het remmen vrijkomt, wordt door de startmotorgenerator teruggewonnen en opgeslagen in het accupakket onder de vloer. Ga je vervolgens accelereren, dan wordt die energie weer benut. Dat heeft op zijn beurt weer een gunstig effect op het brandstofverbruik. Maar dat is niet de enige bespaartruc die het MHEV-systeem in petto heeft. Rijd je bijvoorbeeld langzamer dan 17 km/h, dan schakelt de brandstofmotor zichzelf uit als je het rempedaal intrapt. Volgens Land Rover levert dit uiteindelijk een gemiddeld brandstofverbruik van 6,6 l/100 km (1 op 14,5) op.

Discovery Sport ook als PHEV Een nog grotere vrek dan de Discovery Sport met MHEV-systeem, wordt de plug-in hybride PHEV. Die wordt pas later leverbaar, net als de versie met - ja, echt waar - driecilinder benzinemotor ... Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Discovery Sport met 250 pk en 400 Nm sterke benzinemotor. Vierwielaandrijving en een verbeterde negentraps ZF-automaat zorgen voor een vloeiende vermogensafgifte.

Dieselen kan ook met de vernieuwde Discovery Sport, om te beginnen met de voorwielaangedeven versie met 150 pk. Die neemt genoegen met 5,9 liter diesel per 100 km (1 op 16,9) en laat een CO2-uitstoot van 140 g/km zien. Uiteraard kun je ook opteren voor een Discovery Sport met vierwielaandrijving, maar de achterwielen worden alleen bijgeschakeld als de omstandigheden daarom vragen. Driveline Disconnect noemt Land Rover dit systeem, dat binnen een halve seconde zijn ding doet.

Opgewaardeerd interieur Binnenin zorgen het standaard meegeleverde Touch Pro-infotainmentsysteemmet 10,25-inch scherm en nieuwe materialen voor een hoogwaardig interieur. Apple Carplay is stanaard, maar voor draadloze telefoonoplader moet je bijbetalen. Een achteruitrijcamera en adaptieve cruisecontrol met stuurassistentie zijn wel weer af fabriek aanwezig, evenals een spoorassistent, een noodremsysteem en een vermoeidheidsassistent.

Vanaf 54.800 euro Land Rover noemt de Discovery Sport weliswaar een SUV, maar benadrukt ook de terreinvaardigheden. Zo wordt de grote bodemvrijheid (21,2 cm) nadrukkelijk genoemd, evenals de doorwaaddiepte van 60 cm. Leuk, al zouden wij deze eigenschappen niet willen testen met de voorwielaandrijver. Want dat is wat je krijgt voor de vanafprijs van 54.800 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Dit draagt een elektrische auto bij aan het milieu

Autonieuws

Nieuwe BMW M8 Gran Coupé komt pas in 2020

Autonieuws

Dit kosten de Peugeot 508 en 3008 Hybrid

Autonieuws
Ontdek meer