Nieuws: Lexus LF-FC – Lexus Future Flagship Car voorbode nieuw topmodel

Met een nóg grotere en glanzender grille dan we inmiddels van Lexus gewend zijn domineert deze LF-FC de stand van het merk in Tokyo. Die schreeuw om aandacht doet Lexus niet voor niets. En ook niet geheel onterecht, het gaat hier immers om een voorproefje van haar nieuwe topmodel.

De LF-FC - wat staat voor Lexus Future Flagship Car - vertaalt de L-finesse designfilosofie van het Japanse merk naar de top van het gamma. Want hoe futuristisch sommige dingen aan deze conceptcar ook mogen zijn, we staan hier oog in oog met een voorbode van Lexus nieuwe topmodel. LS, hoor ik je zeggen. Wat ons betreft is dat inderdaad het geval, al zegt Lexus dat nog niet met zoveel woorden. Maar kijk eens goed naar de auto en diens formaat van 5,30 meter en de optelsom is snel gemaakt.

Vierwielaandrijving en brandstofcel Het belangrijkste nieuws aan de LF-FC vinden we echter onder zijn stoere carrosserie. De 5,30 meter lange limousine wordt namelijk aangedreven door een brandstofcel welke zijn vermogen overbrengt op de achterwielen en tevens kracht levert voor de elektromotoren welke in de voorwielen zijn opgenomen; vierwielaandrijving dus. Lexus claimt daarbij dat door de strategische positie van de Fuel Cell Stack achterin, de software-unit voorin en de speciaal vormgegeven waterstoftanks er een praktisch optimale gewichtsverdeling is. Hoe dat zich vertaalt naar concrete prestaties laat Lexus ons helaas (nog) niet weten.

Gesture control De brandstofcel is een noviteit, maar in het interieur vinden we nog een technologie die de laatste tijd in opkomst is: gesture control. Om zaken als de ventilatie en de audio te bedienen volstaat het om gebaren te maken met je handen. Een klein holografisch beeld (eveneens een noviteit) geeft aan waar precies het systeem handgebaren kan uitvoeren.

Nieuwe LS Zoals gezegd verwachten wij dat deze LF-FC een voorbode van de nieuwe Lexus LS is. En zoals het lijkt gooit Lexus het ook daarmee over een wat sportievere boeg, precies zoals men dat ook met modellen als de GS en RX heeft gedaan. Of de brandstofcel er daadwerkelijk komen gaat is als je het ons vraagt puur een kwestie van tijd, maar reken voor eerst op conventionele benzinemotoren alsook een LS Hybrid.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer