Nieuws: Mazda CX-30 – Mazda CX-30 vult het gat tussen de CX-3 en de CX-5

Mazda is lekker op stoom. Na de Mazda3 is het nu de beurt aan een nieuwe crossover: de Mazda CX-30. Hij valt precies tussen de CX-3 en de CX-5 in. Waarom hij geen CX-4 heet? Omdat Mazda al zo’n model in de prijslijst heeft in China.

Voor een heel groot gedeelte kunnen we alle nieuwtjes over de Mazda3 overtypen. Zo krijgt de Mazda CX-30 ook de nieuwe Skyactiv X-benzinemotor, die het beste combineert van benzine- en dieselmotoren.

Zelfde basis als de Mazda3 We pakken het meetlint erbij en concluderen dat de Mazda CX-30 4,40 Meter lang is en 1,80 meter breed. De hoogte is bescheiden: 1,53 meter. Ter vergelijking: concurrent Volkswagen Tiguan is 12 centimeter hoger, al kun je de CX-30 ook vergelijken met de kleinere T-Roc. De wielbasis van de nieuwe Mazda bedraagt 2,66 meter. Nu we toch aan het vergelijken zijn: de Mazda3 heeft een wat grotere wielbasis van 2,72 meter. De technische basis van beide auto's is hetzelfde. In de CX-30 past wel meer bagageruimte dan in de Mazda3: 350 tegen 327 liter.

Skyactiv X ook voor de CX-30 De nieuwe Skyactiv X-motor die Mazda heeft ontwikkeld, is zuinig als een diesel en snel als een benzinemotor. De compressieverhouding van 16,1 : 1 is hoog, en vergelijkbaar met die van een dieselmotor. De meeste direct ingespoten benzinemotoren houden het bij 12,0 : 1. De hoge compressieverhouding zorgt voor een efficiënte verbranding. Mazda heeft een eigen systeem bedacht om het brandstof-luchtmengsel tot ontbranding te laten komen: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Bougies zijn niet meer nodig. Naast de Skyactiv X-motor zullen ook de andere benzinemotoren uit de Mazda3 hun weg naar de CX-30 vinden. Er komt ook een diesel (Skyactiv-D 116), sommige versies worden leverbaar met vierwielaandrijving. Optioneel is naast een handbak een zestraps automaat leverbaar.

Veiligheid De Mazda CX-30 heeft een vermoeidheidsassistent, waarbij met infrarood en led de ogen van de bestuurder in de gaten worden gehouden. In de file remt, stuurt en accelereert de CX-30 zelf, al is deze adaptieve cruisecontrol niet op elk model standaard. Ook verkeersbordherkenning en een spoorassistent zijn leverbaar voor de nieuwe CX-30. Wanneer de Mazda CX-30 naar Nederland komt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer