Nieuws: Mercedes-Benz S 560 e – Mercedes S 560 e plug-in hybride eindelijk te koop

Ruim een jaar na de introductie is de Mercedes-Benz S 560 e, een plug-in hybride, dan eindelijk te koop. De levering komt begin 2019 op gang.

Zoals ongetwijfeld bekend zet ook Mercedes-Benz voortaan groots in op elektrificatie. De onlangs op de Autosalon van Parijs gepresenteerde EQC is het officiële startsein van dit nieuwbakken modellenoffensief. Maar ook van bestaande modellen komen diverse nieuwe, verbeterde geëlektrificeerde varianten uit. Van de C-klasse, de E, alsook – hoe kan het anders – de S-klasse. Deze S 560 e bijvoorbeeld. Die werd eigenlijk in september vorig jaar al naar voren geschoven, maar is pas nu rijp voor verkoop. Vanaf € 120.005,-.

50 kilometer elektrisch Om het geheugen eventjes op te frissen: de aandrijflijn van de S 560 e is een combinatie tussen een 367 pk sterke V6-benzinemotor en een elektromotor met een vermogen van 90 kW. Het systeemvermogen ligt hierdoor op een potige 476 pk en daarmee is het al in 5,0 seconden naar de 100 km/h spurten.Belangrijker bij deze plug-in hybride is evenwel de milieuvriendelijke staat van dienst. Zo verbruikt de S 560 e volgens Mercedes niet meer dan 2,6 liter benzine per honderd kilometer. Mits je per die afstand telkens trouw gebruikmaakt van de elektrische actieradius van 50 kilometer. In dat geval zal de CO2-uitstoot ook bijzonder laag zijn met slechts 59 g/km. Cijfers die volgens het WLTP zijn gemeten kennelijk, want ruim een jaar geleden gaf Mercedes nog een gemiddeld fabrieksverbruik op van 2,1 l/100 km en emissiewaarde van 49 g/km. Toen werd nog gemeten volgens de NDEC-methode.

Sneller laden Dankzij een watergekoelde 7,4 kW-boordlader kan de accu van de S 560 e in ongeveer 1,5 uur worden opgeladen. Dat is snel in vergelijk met de meeste plug-ins. Daartoe heeft Mercedes-Benz dan ook een nieuwe generatie wallbox ontworpen. Via het reguliere stopcontact duurt het opladen zo'n 5 uur.De Mercedes S 560 e kan per direct besteld worden. Kopers van het eerste uur zullen vanaf januari 2019 kunnen rijden

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Top 10: De unieke Special Projects van Ferrari

Hoe verhoudt de Mini Electric zich tot de concurrentie?

Bentley EXP 100 GT bekroont eeuwfeest

Ontdek meer