Nieuws: Mercedes GLE ESF – Deze Mercedes neemt je het stuur letterlijk uit handen!

Met hun experimental Safety Vehicle gaan de veiligheidsexperts van Mercedes helemaal uit hun bol. De Mercedes ESF kan volledig autonoom rijden. Daarmee worden de meeste ongevallen voorkomen. Toch zijn er ook allerlei maatregelen getroffen op het gebied van passieve veiligheid.

De Mercedes ESF 2019 is gebaseerd op de nieuwe Mercedes GLE met plug-in hybride aandrijflijn. In juni 2019 neemt Mercedes de ESF 2019 mee naar de ESV-conferentie (Enhanced Safety of Vehicles) in Eindhoven.

Handen niet aan het stuur! Zoals gezegd kan deze Mercedes volledig autonoom rijden. Daarbij neemt hij je het stuur niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk uit handen. Gevaarlijk? Volgens Mercedes is het juist extra veilig wanneer het stuur en de pedalen worden ingetrokken. Bij een botsing zitten deze bedieningselementen dan niet in de weg van lijf en leden. Geen vrees dat je zonder tussenkomst van een stuurairbag rechtstreeks door de voorruit vliegt. In het dashboard zit namelijk de grootste airbag ... ter wereld. Bovendien bevatten de stoelwangen aanvullende luchtkussens.

Huh, een zonneklep die licht verspreidt? Gelukkig laat de Mercedes ESF 2019 ook toe dat we zelf het stuur ter hand nemen. Sterker nog, hij zorgt ervoor dat we daarbij ook lekker lang alert blijven. En dan hebben we het niet over het tijd-voor-een-bak-koffiesymbool in het dashboard, maar over een futuristische zonneklep. Deze verspreidt een daglichtachtig licht met een vitaliserende werking. Het klinkt als de zoveelste wondercrème, maar volgens Mercedes helpt het echt om de bestuurder alert te houden.

Speciaal kinderzitje Niet alleen de voorste inzittenden worden zwaar in bescherming genomen door de Mercedes ESF 2019. Voor de kleintjes achterin heeft Mercedes een speciaal kinderzitje bedacht, waarvan de gordel preventief wordt aangetrokken als er een aanrijding dreigt. Bovendien worden er beschermende elementen uitgeschoven die het kind extra voor naderend onheil behoeden. Een nieuw type airbag achterin heeft een speciale buisvormige structuur. In combinatie met automatische gordelaangevers, verlichte gordelsloten en gordelverwarming wordt het leven op de achterbank veiliger én comfortabeler.

Mercedes ESF speelt voor verkeersbord Mocht je onverhoopt met je Mercedes ESF in en file terechtkomen, dan waarschuwt de auto achteropkomend verkeer. Daarvoor wordt niet het gebruikelijke remlichtsignaal gebruikt, maar de projectie van een heus waarschuwingsbord.

Robot on board! Wie ondanks de eigen intelligentie en alle slimme systemen aan boord zonder brandstof komt te staan, hoeft niet met gevaar voor eigen leven een gevarendriehoek achter de auto te plaatsen. Voor dit linke klusje is een kleine robot aan boord, die zelfstandig de auto verlaat om de driehoek op de weg neer te zetten.

Meer oog voor kwetsbare verkeersdeelnemers Gelukkig 'denkt' Mercedes' experimentele veiligheidsauto ook aan kwetsbare verkeersdeelnemers buiten de auto. Zo herkent de actieve remassistent fietsers en voetgangers in meer situaties dan nu. Het systeem kan zelfs 'om de hoek kijken' en signaleert onbeschermde verkeersdeelnemer die een straat willen oversteken waar de ESF-bestuurder in wil rijden. Zo nodig wordt hiervoor autonoom afgeremd. Het systeem 360°-voetgangersbescherming ten slotte, waarschuwt en assisteert tijdens het parkeren en manoeuvreren.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer