Nieuws: Mercedes S 600 – Mercedes-Benz S 600 is opvolger van Maybach 57

Maybach is dood, leve de Mercedes S 600. De onthulling van de nieuweling laat nog even op zich wachten, maar er is al wel duidelijk dat de S-klasse een heuse luxe-lijn krijgt toebedeeld.

De nieuwe Mercedes S-klasse is nog niet zo lang in ons midden en toch hebben we al een hele rits uitvoeringen de revue zien passeren. Naast de reguliere modellen, de S 350, S 400 Hybrid en de S 500, hebben de nieuwe S 63 en S 65 AMG ook al het levenslicht gezien. En daarmee is de koek nog lang niet op, te beginnen met deze S 600.

Geen 9-traps Als vanouds rust er voorin de S 600 een joekel van een twaalfcilinder. In de nieuwe heeft die precies 5.980 cc aan inhoud, een slagvolume dat onder hoge druk met lucht wordt gevuld door twee turbo’s. Het vermogen is op 530 pk komen te liggen bij een koppel van 830 Nm dat tussen 1.900 en 4.000 tpm volledig ter beschikking staat. Veel (terug)schakelen doet de S 600 dus niet, al is het best opmerkelijk dat Mercedes-Benz daarvoor nog altijd de 7G-Tronic automaat inzet. Ondanks dat de V12 een oude bekende is, hadden we de nieuwe 9-traps toch wel verwacht. In de E-klasse is die al wel verkrijgbaar. Ondanks het forse wagengewicht van krap 2 ton, maar dankzij het hoge motorvermogen, accelereert de S 600 alsnog in een meer dan vlotte 4,6 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Voor wat het waard is: de S 600 beschikt voor het eerst standaard over de ECO start/stop-functie en voldoet bovendien aan de Euro6-emissienorm. Als gecombineerd verbruik geeft Mercedes 11,1 l/100 km op en dat is 21 procent minder dan zijn voorganger (14,1 l/100 km).

Pullman Naar goede traditie zal ook de nieuwe S 600 standaard worden geleverd met verlengde wielbasis. De koets strekt zich dan uit over een lengte van 5,25 meter. Geen 5,73 meter zoals de Maybach 57 destijds, maar de chauffeerde zal desalniettemin weinig te klagen hebben achterin de S 600. Wie toch graag volledig languit wil kunnen liggen, kan beter wachten op de S-klasse Pullman. Die komt er in twee lengte-uitvoeringen, beide met extra lange wielbasis, en zal pas echt de pleister op de wonde van het verdwenen Maybach zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Pardon? Hoeveel vermogen heeft de Lotus Evija?

Dit kost de nieuwe BMW 1 Serie

Update: de Kever/Beetle-teller stopt na vele miljoenen!

Ontdek meer