Nieuws: Mitsubishi-Renault-Nissan – Officieel: Mitsubishi ingelijfd door Renault-Nissan

Na jaren van enig getouwtrek is het de alliantie Renault-Nissan dan toch gelukt Mitsubishi op te slokken. Na aankoop van 34% aandelen Mitsubishi is het feitelijk Nissan dat nu de scepter zwaait over haar eveneens Japanse collega. Met de deal is naar verluidt een bedrag gemoeid van 1,9 miljard euro.

Door het inlijven van Mitsubishi behoort Renault-Nissan naar eigen zeggen ineens tot de top-3 van grootste autoproducenten ter wereld. Andere merken die deel uitmaken van de Frans-Japanse autogroep zijn zoal Infiniti, Dacia, het Russische AvtoVaz en Datsun. Carlos Ghosn wordt de nieuwe topman bij Mitsubishi, een verantwoordelijke taak die ook al op zijn schouders rust bij Renault en Nissan.

Schaalvoordelen Er zijn meerdere redenen waarom Renault-Nissan lang heeft geaasd op het inlijven van Mitsubishi. De kennis en kunde bij die laatste op het gebied van hybride-aandrijflijnen is er zoal één. Schaalvergroting en daarmee financiële voordelen een tweede.Het eerste dat Carlos Ghosn wil gaan uitbuiten is een gezamenlijke inkoop van onderdelen. Ook staat het delen van fabrieken, platforms en technologie voor ogen en een krachtiger aanwezigheid in zowel opkomende als bestaande markten.

Winst- en imagoboost De verwachting is dat deze plannen al met al goed zijn voor een fiscaal voordeel van 211 miljoen euro in 2017, oplopend tot zelfs een half miljard euro in 2018. Minder hardop roept Carlos Ghosn het willen verbeteren van Mitsubishi 's imago. Dat was al enige tijd zoek, maar liep recentelijk helemaal een deuk op toen achterhaald werd dat de Japanse fabrikant heeft gesjoemeld met verbruikscijfers.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Dit is de Renault Zoe (2019): 52 kWh en écht snelladen

Ontdek meer