Nieuws: Nissan GT-R Nismo – Racebeest: de gloednieuwe Nissan GT-R Nismo

Gisteren lekten er al afbeeldingen van de nieuwe GT-R Nismo, het racebeest van Nissan. Nu introduceren de Japanners officieel en het is de allersnelste Nissan ooit gebouwd!

Want als de bliksem, dat gaat de Nissan GT-R Nismo absoluut. Evenals zijn standaard evenknie voorziet een 3.8 liter zescilinder met dubbele turbo de Nismo van aandrijving. In plaats van de standaard 545 pk perst deze speciale GT-R maar liefst 600 pk en 652 Nm koppel op de krukas. Die vermogensgroei heeft 'ie te danken aan de montage van grotere turbo's en het optimaliseren van het in- en uitlaattraject.

Bochten De GT-R heeft als roeping om bochten te attaqueren, het liefst zo veel mogelijk, en met deze Nismo moet dat kinderspel zijn. De Nissan werd bijna 65 kilogram lichter, een stuk stijver en er werden Bilstein-dempers bevestigd. Daarnaast is de Japanner gestroomlijnder, waardoor er bij 300 km/h liefst 100 kilogram extra downforce wordt gegenereerd. Het Dunlop SP Sport Maxx GT-rubber draagt zorg voor een schat aan grip zodat de Nismo op het circuit zijn mannetje staat.

Nürburgring Hoe snel de GT-R Nismo naar de 100 km/h spurt en wat zijn topsnelheid is, daar laat Nissan zich nog even niet over uit. Maar dat de sportwagen inderdaad bezeten is van de racebaan blijkt wel uit het feit dat hij met het optionele 'Track Pack' in 7:08.679 over de dik 20 kilometer lange Nürburgring-Nordschleife snelt. Dat is bijna 16 seconden sneller dan een standaard GT-R en niet eens zo heel veel langzamer dan de nieuwe miljoenenbolide van Porsche, die ook nog eens veel krachtiger is. Respect!

Veel carbon Behalve zijn prestaties valt de snelste GT-R van buiten op door zijn uitgeklopte carrosseriedelen en zijn talrijke koolstofvezel onderdelen. De voorbumper is anders vormgegeven en er werd een carbon splitter geplaatst. Ook de kolossale achterspoiler is van het materiaal vervaardigd. Het exterieur is in vier exclusieve laktinten verkrijgbaar: Briljant White Pearl, Meteor Flake Pearl Black, Ultimate Metallic Silver en Vibrant Red. Binnenin onderscheidt de GT-R Nismo zich door een alcantara stuurwiel en andere carbon Recaro-kuipstoelen.

De Nissan GT-R Nismo is vanaf februari 2014 in Japan te koop, waarna hij enkele maanden later ook bij ons zijn intrede zal doen

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

'Bestuurders overschatten assistentiesystemen, vooral Tesla Autopilot'

Bentley Continental GT Convertible: niets moet, alles kan

Kabinet halveert subsidie elektrische auto's en schroeft bijtelling op

Ontdek meer