Nieuws: Renault Energy F1 1.6-turbo – Renault toont F1-krachtbron van morgen

Volgend jaar is het afgelopen voor de V8-krachtbron in de Formule 1. Een nieuwe generatie motoren is zodoende aanstaande en daarvan is deze 1.6 V6-turbomotor van Renault de eerste die aangekondigd is.

Sommigen zeggen nu al dat de Formule 1 nooit meer hetzelfde zal zijn met de introductie van kleine, geblazen motoren. Met name op het geluid dat ze produceren wordt kritiek geuit (zie onderstaande video). Maar laten we niet vergeten dat compacte turbomotoren enkele decennia geleden gemeengoed waren in de Formule 1 totdat ze eind jaren '90 werden verboden. En laat die periode nu juist te boek staan als een van de mooiste uit de F1. Wellicht is men dus wat te voorbarig.

Krachtiger KERS Tijdens het presenteren van hun 1.6 V6-turbo zei Renault dat geen fan van brullende F1-motoren hoeft te vrezen voor het geluid van de toekomstige F1-motoren: 'Ze zullen nog steeds de oren strelen, zeker wanneer ze het maximum aantal omwentelingen van 15.000 tpm draaien.' Ook qua prestaties gaan de F1-bolides er niet op achteruit. In de basis produceert de Renault Energy F1-motor tussen de 550 en 600 pk, maar door een sterk verbeterd Kinetic Energy Recovery System (KERS) komt daar nog zo'n 160 pk bij waardoor de V6-turbo alsnog evenveel vermogen levert dan de huidige, atmosferische 2.4 liter V8-blokken. Bovendien is KERS aanzienlijk langer inzetbaar dan bij de bestaande F1-motoren waardoor van een daling in snelheid geen sprake is.

35% zuiniger Waar de kleinere F1-blokken allemaal om te doen hebben is hun lagere brandstofverbruik. Volgens Renault is hun nieuwe tot wel 35% zuiniger dan de V8. Dat moet ook wel, want de reglementen schrijven vanaf 2014 voor dat de mee te nemen brandstofvoorraad niet meer dan 100 kg mag bedragen in plaats van 170 kg nu.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

EU wil kinderdetectiesystemen verplichten om hittedoden te voorkomen

Autonieuws

Is de Mercedes EQV de eerste elektrische premium-mpv ter wereld?

Autonieuws

Tesla verliest grote Model 3-order door kwaliteitsproblemen

Autonieuws
Ontdek meer