Nieuws: Volkswagen I.D. R wil ook snelste zijn op Nürburgring – Volkswagen I.D. R wil ook snelste zijn op Nürburgring

In maart van dit jaar zakte Volkswagen Motorsport af naar Colorado. In diens vrachtwagen zat de I.D. R Pikes Peak. Een elektrische, volbloed racemachine die speciaal voor de bochtige heuvelklim was ontwikkeld. Het hoge gelegen doel: er de snelste elektrische auto ooit zijn.

Niet alleen op Pikes Peak, maar ook op andere legendarische racelocaties, zo blijkt. Met Romain Dumas aan het stuur, sjeesde de Volkswagen I.D. R de fameuze bergpunt van de Rocky Mountains op in een tijd van 7:57.15. Dat was niet alleen een minuut sneller (op drie tienden na) dan de vorige snelste EV. Het was een compleet nieuw record. Het verpulverde de tijd die Sebastien Loeb in 2013 neerzette met een al even deskundig geprepareerde Peugeot. Die stond aan de top in 8:13.88.

Aerodynamica grootste troef De winst op Pikes Peak leverde Volkswagen enorm veel publiciteit op. Het merk aast daarom op nog meer van dat soort stunts. En nu heeft het naar verluidt z'n zinnen gezet op het rondrecord op de Nürburging.

Het is het piepkleine Chinese bedrijf Nio dat daar in mei 2017 met z'n EP9 het ijkpunt voor elektrische auto's op 6:45.9 zette. Een belachelijk snelle tijd en alleen daarom al geen eenvoudige klus voor Volkswagen. Des te meer omdat de EP9 beschikt over een elektrisch vermogen van 1.341 pk en de I.D. R 'slechts' 671 pk. De Volkswagen kan daarentegen andere kaarten uitspelen. Niet in het minst, z'n aerodynamica. De Nio EP9 kon zich immers niet zoveel vleugels, kieuwen en sleuven permitteren gezien hij gehomologeerd is voor normaal straatgebruik. In China tenminste, maar ook daar gelden er ook heus wel regels.

Ook Porsche gewaarschuwd Volkswagen heeft uit simulaties afgeleid dat de I.D. R de 20,8 kilometer lange Ring in amper vijf en een halve minuut zou moeten kunnen ronden. Een tijd die slechts tien tellen verwijderd is van de Porsche 919 Hybrid Evo. Dat is met een tijd van 5:19.55 de snelste auto ooit in de Groene Hel. Wil men in Wolfsburg onder de duiven van de familieleden in Stuttgart schieten, dan moet de I.D. R wellicht nog wat meer vermogen kweken. Maar dat is niet uitgesloten.

Wachten op ideale omstandigheden Volkswagen wilde aan het eind van de zomer al eens de I.D. R loslaten over de Ring, maar kreeg toen geen toestemming. Nu aast het op een sessie in mei. Dan kan het meteen profiteren van het nieuwe asfalt waarop de Nordschleife momenteel wordt getrakteerd.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Mercedes zet A-Klasse en B-Klasse onder stroom

Autonieuws

Goedkope Audi Q5 kopen? Neem de nieuwe Q5 plug-in hybrid!

Autonieuws

Lexus LC Classic Limited Edition laat ons groen zien van jaloezie

Autonieuws
Ontdek meer