Nieuws: Voorbereiding: Subaru XV – Zo gaat de Subaru XV in productie

Subaru schreeuwt het nooit van de daken, toch heeft het kleine Japanse merk zo nu en dan best wat te melden. Ook de IAA laten ze niet zo maar voorbij gaan zonder wat nieuws te presenteren. Dit is de Subaru XV zoals die nog dit jaar in de showroom moet staan.

Subaru kende glorieuze dagen in de tijd dat het nog actief was in het WRC. Daarbuiten staat te boek als een ietwat suffig automerk, iets dat ook hun stoere 4x4-imago niet kan voorkomen. Met de nieuwe XV moet dit nu toch echt tot het verleden horen.

Dichtbij concept Toen Subaru aankondigde dat het op de Sjanghai Motor Show het doek zou trekken van een nieuwe XV vreesden we het ergste. Maar toen de auto werd onthuld konden we een glimlach niet verbloemen; het betrof nog een concept, maar het resultaat zou bij voorbaat al meer indruk moeten maken dan de vorige XV waar avontuur toch ver te zoeken was. Nu, tijdens de IAA in Frankfurt, onthult Subaru het productiemodel en het is goed om te zien dat het daarbij dicht bij diens voorbode is gebleven. Het robuuste front is gebleven, net als de grote wielen, en de plastic opzetstukken rondom plus de dakrails zijn meer in harmonie met de rest van de carrosserie en lijken niet langer simpelweg achteraf erop geplakt te zijn.

Speciale behandeling Binnenin heeft Subaru ook meer werk gemaakt om het brutaalste van de Japanner naar boven te halen, al blijft het overwegend zakelijk en sober. De XV wordt voorzien van speciale stoelbekledingen en enkele afwijkende details die de reguliere sedan en hatchback moeten missen. Luxe en comfort is er in de vorm van een infotainmentsysteem, airco, Vehicle Dynamics Control (VDC), cruise control en zeven airbags. Echte avonturiers trekken er uiteraard willekeurig op uit en hebben een navigatiesysteem niet nodig. Subaru biedt het dan ook optioneel aan. En anders is het alsnog mogelijk te navigeren op basis van de zon; het panoramadak is daarvoor groot genoeg.

Motoren De Subaru XV is met een lengte van 4,45 meter, breedte van 1,78 meter en een hoogte van 1,57 meter best een grote auto. Subaru levert het model met drie verschillenden boxermotoren, uiteraard standaard gekoppeld aan het Subaru´s bekende Symmetrical All-Wheel Drive. De krachtigste is een tweeliter benzinekrachtbron met een vermogen van 150 pk. De viercilinder beschikt over een maximale trekkracht van 196 Nm. Hiermee moet de XV in staat zijn in 10,5 seconden naar de 100 km/h te accelereren en kan het een topsnelheid halen van 187 km/h. Als verbruik geeft het merk een gemiddelde van 6,9 l/100 km op met equivalent daaraan een uitstoot van 160 g/km. Deze cijfers zijn van toepassing indien de bestuurder zelf schakelt. Indien gewenst is de motor net ook te koppelen aan een nieuwe CVT-automaat. Naast de topmotorisering levert Subaru een gloednieuwe 1.6 liter boxermotor met 114 pk en een 147 pk sterke 2.0 liter dieselboxermotor. Het verbruik van beide aandrijflijnen is respectievelijk 6,5 en 5,6 l/100 km.

Subaru is van plan kort na het showdebuut van de XV te starten met de productie. Er wordt verwacht dat de auto nog voor het einde van het jaar bij de dealer arriveert. Prijzen zullen daarom snel volgen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Top 10: De unieke Special Projects van Ferrari

Hoe verhoudt de Mini Electric zich tot de concurrentie?

Bentley EXP 100 GT bekroont eeuwfeest

Ontdek meer