Nieuws: Zo wil Ford de verliezen te boven komen – Zo wil Ford de verliezen te boven komen

Het regent slecht autogerelateerd nieuws. Kort nadat Jaguar Land Rover heft bekend gemaakt duizenden banen te schrappen, is het nu Ford dat aankondigt in afgeslankte vorm verder te gaan.

Afgelopen jaar verkocht Ford in Europa een kwart miljoen SUV's. De prestatie van de Ecosport, Kuga en Edge is niettemin een zeldzaam lichtpuntje. Ford Europa kampt immers met structurele verliezen. Om de zoveel tijd bereikt de ergernis daarover het kookpunt in het hoofdkwartier in Dearborn, in het Amerikaanse, en dan wordt er geherstructureerd. Zo kondigt het merk met de blauwe ovaal nu opnieuw drastische wijzigingen aan.

Duizenden banen op de tocht Ford zelf probeert de situatie nog eloquent en daarmee verzachtend te verwoorden. Zo hebben de Amerikanen het over een brede visie op de toekomst, concurrentievermogen op de lange termijn en het versterken van het merk Ford in Europa. De praktijk is wellicht minder rooskleurig, op korte termijn op z'n minst. Dat Ford banen wil schrappen is duidelijk. Volgens Reuters zijn het er duizenden. In Rusland bekijkt het bedrijf op dit ogenblik 'alle opties'. Het is er duidelijk niet tevreden van z'n lokale partner.

Bezem door modellengamma Tegelijk zal het gamma uitgedund worden. Modellen die op schopstoel zitten zijn onder meer de Mondeo, C-Max, S-Max en Galaxy. Er komen evenwel ook nieuwe in de plaats. Een vierde SUV die in april wordt voorgesteld zal de grote plas naar Europa oversteken. En er wordt gesproken over een Mustang-geïnspireerde elektrische auto.

Verder mogen we op termijn ons in Europa nog verheugen op een aantal selecte modellen die specifiek op de Europese klant zijn afgestemd. Dat zou zomaar kunnen betekenen dat Ford weer modellen op Europese leest zal schoeien, zoals dat in het verleden het geval was. Zekerheid is daar echter niet over. Wat wel zeker is: alle toekomstige modellen zullen op één of andere manier geëlektrificeerd worden. Dat wil zeggen dat ze hetzij een geheel elektrische variant, dan wel een hybride op plug-in-hybride versie krijgen. Iets dat elk automerk de komende tijd met evenzo luide trom zal aankondigen als het dat nog niet heeft gedaan. Keuze is er immers niet; de EU dicteert het.

Hand-in-hand met Volkswagen Om de toekomst veilig te kunnen stellen, lijken de Amerikanen nogal in de wolken te zijn met de overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling en bouw van bestelauto's die het met Volkswagen heeft gesloten. De markt van de utilitaire voertuigen ziet Ford als één van de aandachtspunten van het bedrijf voor de nabije toekomst.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Top 10: De unieke Special Projects van Ferrari

Hoe verhoudt de Mini Electric zich tot de concurrentie?

Bentley EXP 100 GT bekroont eeuwfeest

Ontdek meer