Overweeg je een elektrische auto? Denk ook hieraan!

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Logisch, want het is minder belastend voor het milieu én het kan financieel aantrekkelijker zijn. Maar wat komt er verder bij kijken? En hoe verzeker je een elektrische auto?

Soort elektrische auto

Als je een elektrische auto koopt, heb je de keuze uit drie soorten:

1. Hybride

Deze auto rijdt zowel elektrisch als op benzine of diesel. Tijdens het rijden wordt de accu opgeladen door een generator, die wordt aangedreven door een benzine- of dieselmotor. Je hebt geen stekker nodig.

2. Volledig elektrisch

Met een volledig elektrische auto ben je afhankelijk van je accu en oplaadpunten. Op een volle accu kun je in de modernste auto's gemiddeld 400 kilometer rijden.

3. Plug-in hybride

Ben je iemand die zijn auto vergeet op te laden? Dan kan een plug-in hybride uitkomst bieden. Hiermee kun je verder rijden dan een volledig elektrische auto. Is de batterij leeg, dan kun je gewoon doorrijden op benzine of diesel.

Elektrische autoverzekering

Het verzekeren van een elektrische auto verschilt niet veel van het verzekeren van een 'normale' auto. Het herstellen van een elektrische auto na bijvoorbeeld een ongeluk is wel prijziger, dus een allrisk verzekering is aan te raden. Dan ben je verzekerd voor de hoge kosten. Op dit moment liggen de premies redelijk gelijk. Het zou wel kunnen dat ze gaan stijgen, omdat er steeds meer elektrische auto's rondrijden. Wil je je Tesla verzekeren? Dan kun je niet bij alle verzekeraars terecht. Doordat het een relatief nieuw automerk is, zijn er weinig schadecijfers bekend. Dit maakt het bepalen van premie lastiger.

Laadpaal voor de deur

Heb je een elektrische auto gekocht en niet altijd een laadpaal in de buurt van je huis? Dan kun je vier dingen doen.

1. Eigen oprit? Vraag een laadpaal aan

Het is wel handig om eerst een aantal offertes aan te vragen bij installatiebedrijven en energieleveranciers. De prijzen verschillen tussen de € 1000 en € 3000.

2. Via de gemeente

Geen ruimte op je eigen terrein? Dan kun je ook een openbare laadpaal via de gemeente aanvragen in de buurt van je huis. De aanvraag zelf kost je niks, maar voor het opladen zelf betaal je wel met een laadpas. Houd er rekening mee dat dit proces soms weken kan duren en dat je ook een afwijzing kunt krijgen.

3. Via je eigen stopcontact

Dit lijkt een makkelijke oplossing, maar vanuit een stopcontact komt een stuk minder stroom dan uit een laadpaal. Het duurt daarom veel langer voordat de accu vol is. Ook loop je het risico dat je stoppen doorslaan. Verder gaat je energierekening natuurlijk omhoog. Mocht je besluiten zo je auto op te laden, dan is het handig om te checken of je nog voor het voordeligste tarief energie afneemt.

4. Onderweg opladen

Langs de snelweg komen steeds meer mogelijkheden om je accu (deels) op te laden. Vaak ben je met een half uur weer on the road. Ook hier betaal je met een laadpas.

Hoe lang het volledig opladen duurt, verschilt per auto en de energie die de laadpaal levert. Oudere en wat kleinere accu's kunnen binnen 2,5 uur volledig opgeladen zijn. Maar rijd je in de nieuwste Tesla? Dan kan het 10 uur duren voordat de accu volledig is opgeladen.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

De prijs/actieradius-verhouding van de Honda e is niet best

Autonieuws

Hyndai i30 Project C: lichter, lager en scherper

Autonieuws

Primeur! Details van de Volkswagen ID 3 die je nog niet kende

Autonieuws
Ontdek meer