In 2025 moeten kopers van elektrische auto’s eraan geloven: ook zij gaan bpm betalen. Behalve als ze voor een Fiat kiezen. De Italianen nemen de aanschafbelasting voor hun rekening.
DS Automobiles heeft zijn nieuwe topmodel onthuld, de volledig elektrische DS no.8 (en dus niet DS 8). Als hij in de buurt weet te komen van zijn WLTP-actieradius van 750 kilometer, pakt de DS no.8 in één klap de koppositie in onze grote Actieradiustest.
De Zeekr 7X (2025) kan snelladen met 480 kW, maar er is (nog) geen laadstation dat zo snel gaat. En dit valt ons verder op aan de toekomstbestendige elektrische SUV …
Als je eenmaal in een volledig elektrische auto rijdt, wil je niet meer terug. Dat is de conclusie van een wereldwijd onderzoek. Daaruit blijkt ook dat EV-rijders weinig te klagen hebben.
Bij Mazda vind je nog maar één elektrisch model, de Mazda MX-30. En die verkoopt, oneerbiedig gezegd, voor geen meter. In ieder geval niet in Amerika, waar de auto dan ook van de markt is gehaald. Toch ziet Mazda geen reden voor paniek.
Door een elektrische auto gewoon te gebruiken waarvoor hij bedoeld is, blijft de batterij veel langer gezond dan de gecontroleerde tests in laboratoria voorspellen. Een interessant onderzoek van Stanford University.
Per 1 januari 2025 starten veertien gemeenten met zero-emissiezones. De eerste vier maanden worden er nog geen boetes uitgedeeld, zodat iedereen kan wennen aan de nieuwe regels. Maar wat zijn de kosten als je met een busje zonder de juiste emissienormen toch een zero-emissiezone binnenrijdt?
Vier verzekeringsmaatschappijen stellen appen achter het stuur sinds 1 december 2024 gelijk met drugs- en drankgebruik. Dat kan voor een appende brokkenpiloot levenslange gevolgen hebben.
Komt-ie nou wel of niet? Een mogelijk nieuwe betaalbare Tesla houdt al tijden de gemoederen flink bezig. Dat de EV nu daadwerkelijk lijkt te zijn bevestigd, is goed nieuws, maar er schuilt een addertje onder het gras.
De Cupra Tavascan is nog maar net op de markt of hij krijgt al een (veel) lagere prijs. Ook de Cupra Born is in prijs verlaagd en is ineens 1000 euro goedkoper dan de Volkswagen ID.3.
Niet alleen de Duitse autokoper, ook Renault zelf is klaar met SUV's. Vanaf 2028 slaat Renault daarom een nieuwe designrichting. Waarschijnlijk komt ook de stationwagon terug!
Een veelgehoord nadeel van elektrische auto's is het gebrek aan beleving. Voor de nieuwe elektrische Boxster en Cayman heeft Porsche drie manieren gevonden om je toch het echte sportwagengevoel te bezorgen.
Wat hebben we met z’n allen gelachen om de nieuwe merkidentiteit van Jaguar. Toch kun je het merk maar beter serieus nemen, want de Jaguar Type 00 belooft veel goeds.
De Lucid Air is de elektrische auto met het grootste rijbereik. De Amerikaanse sedan staat bovenaan onze actieradiuslijst. Dat moet beter kunnen, dachten ze bij Lucid …
Lamborghini had de V10-motor kunnen behouden. Toch koos de fabrikant de atmosferische tiencilinder de nek om te draaien. Dit is waarom.
Na 15 jaar is er eindelijk een nieuwe Toyota Land Cruiser. Daar is een goede reden voor, zegt Toyota's chief engineer Keito Moritsu. Hij blikt ook alvast vooruit op de opvolger, die misschien wel elektrisch wordt.
In 2021 kwam Volkswagen met een het plan voor een elektrische supersedan, de Trinity. De auto zou in 2026 op de markt komen. Hij zou een grote actieradius krijgen en razendsnel kunnen laden. Daarna ging de auto in de ijskast. De supersedan dient wel als basis voor de elektrische Volkswagen Golf.
November 2024 was een succesvolle maand voor de Nederlandse autoverkopers. Het marktaandeel van elektrische auto's steeg naar bijna 40 procent, toch zijn deze 3 benzinemodellen zijn niet uit de top 10 te slaan.
Gaat jouw verzekeraar moeilijk doen als je in de winter op zomerbanden rijdt en schade maakt? En wat nu als die autobanden versleten zijn? Dat laatste verandert alles …
Najaarsstorm Bert ging aan ons voorbij, maar woensdag komt Conall wel in Nederland langs. Dit belooft stormachtige wind met zware windstoten. Wie betaalt eventuele stormschade aan je auto? Check je verzekering!
Autonoom rijden is technisch gezien al mogelijk, maar komt in de praktijk nog nauwelijks voor. Maar in de BMW- en Mini-fabrieken rijden dagelijks duizenden auto's zonder een bestuurder van de productieband.
Terwijl Mercedes helemaal klaar is met de coupé-SUV, onthult Audi een gloednieuwe Audi Q5 Sportback (2025). Waarom staan deze Duitse automerken zo lijnrecht tegenover elkaar?
De westerse auto-industrie heeft het moeilijk. Dat heeft diverse oorzaken, maar veel verwijtende vingers wijzen naar de goedkope Chinese auto’s. Alleen is het maar vraag is hoelang de Chinezen hun offensief volhouden.
Kopers van de instapversie van de Tesla Model Y werden tot voor kort gematst met 2950 euro subsidie. Nu niet meer want de subsidiepot is leeg, maar er is toch een manier waarop je de elektrische SUV met korting kunt aanschaffen.
De ontwikkelingstrein van Tesla tuft gestaag door. Zo wordt in 2025 de laadsnelheid van de vierde generatie Supercharger (V4) opgekrikt van 250 tot 500 kW. Maar huidige Tesla Model 3 en Y-rijders hebben daar weinig aan.
Voor het eerst sinds het door Ben Pon getekende T1-busje (1950) is er een elektrische Volkswagen Transporter. Hij is veel praktischer dan de Volkswagen ID. Buzz Cargo met stekker, maar dat zie je dan ook terug in de prijs.
Er gingen al geruchten, en nu lijkt de kogel dan eindelijk door de kerk: de Toyota Celica keert terug.
Over heel 2024 verwacht de Nederlandse overheid 1 miljard euro méér aan autobelastingen binnen te harken dan in 2023. Lees (en huiver) hoeveel wij automobilisten bijdragen aan de begroting en wat onze grootste ‘gift’ is.
Hyundai heeft het doek getrokken van de nieuwe Hyundai Ioniq 9. Dat moet een enorm doek zijn geweest, want de 7-persoons SUV is 5,06 meter lang. Daarmee is de Ioniq 9 nog iets langer dan zijn zustermodel Kia EV9. En ook de volgende 9 dingen doet hij anders.
De designers van DS wilden graag dat de SM Tribute in productie zou gaan. Helaas zet de top van het bedrijf daar een streep door. Zo laat het merk een mooie kans schieten om Chinese EV-fabrikanten af te troeven.
Jaguar staat aan de vooravond van een revolutionaire transformatie. Het merk wordt volledig elektrisch en wil gaan concurreren met Bentley en Rolls-Royce. Maar ook het imago moet volledig op de schop.
Kou is een van de grootste vijanden van elektrische auto’s: de actieradius holt naar beneden en het opladen gaat traag. Een nieuwe accu van de grootste batterijproducent ter wereld kan dit probleem oplossen.
Renault gaat in 2028 beginnen met zijn volgende generatie van EV’s. De dashboards van die modellen gaan flink op de schop. Van de eerste schetsen schrikken we ons een hoedje, maar hoofdontwerper Gilles Vidal probeert ons gerust te stellen. Dat lukt niet helemaal…
De Volkswagen Tayron komt het SUV-aanbod van Volkswagen versterken. Daarmee is de markt een 7-persoons auto rijker. Hoe verhoudt de prijs van de 7-zits Volkswagen Tayron zich tegenover andere 7-zitters?
EV-rijders werden jarenlang gematst, maar moeten vanaf 1 januari 2025 toch echt motorrijtuigenbelasting betalen. Alleen staan die bedragen nog niet op de site van de Belastingdienst. Met deze 3 stappen kun je zelf berekenen hoeveel jouw EV gaat kosten.
Ondanks de pessimistische berichten van de afgelopen tijd, hebben veel mensen wél interesse in elektrische auto's. Dat concludeert Accenture, een groot internationaal consultancybedrijf, na interviews met 6000 automobilisten in 6 landen.
De Zeekr 001 (2023) was eigenlijk een concept car van Lynk & Co. Dat gaf de verhoudingen tussen beide merken misschien al aan. Zeekr is nu ook officieel de baas. Maar dat betekent niet dat Lynk & Co uit Nederland verdwijnt.
De Audi TT, R8 of A5 Coupé: het waren jarenlang de smaakmakers van de Audi-prijslijst. Maar de Duitsers spelen de komende jaren op safe. Er komen alleen maar SUV’s, sedans en stationwagons aan.
De eerste auto’s van dit Chinese merk worden pas in het eerste kwartaal van 2025 in Nederland gelanceerd, maar Chery Automobile deelt nu al zijn ambitieuze batterijplannen voor 2026 en 2027.
Hij moet nog op de markt komen, maar de nieuwe Mercedes CLA (2025) heeft nu al een actieradiusrecord verbroken. Hij wist 3717 kilometer af te leggen in 24 uur. Dit is zijn geheim.
Veel autoproducenten hebben moeite om hun modellen in Europa aan de man te krijgen. Maar dat geldt niet voor alle merken: bij Lamborghini zijn meerdere modellen uitverkocht tot 2026 en belooft dit jaar het beste jaar ooit te worden.
Porsche is nog steeds een sterk lid van de kwakkelende Volkswagen-familie. Toch ontkomt ook het elitemerk niet aan de huidige malaise. De verkoopcijfers over 2024 laten een duidelijke dip zien.
Toyota heeft felle kritiek op de Amerikaanse staat Californië. Die houdt er volgens de Japanse autobouwer wel heel ambitieuze EV-plannen op na.
Ethiopië was het allereerste land ter wereld dat auto’s met een verbrandingsmotor in de ban deed. Maar nu loopt het Afrikaanse land tegen allerlei problemen aan en moet het in ieder geval een beetje spijt hebben van zijn besluit.
Honda en elektrische auto’s zijn als water en vuur: ze gaan niet goed samen. Onzin, laat Honda-baas Toshiro Mibe weten. Volgens hem heeft Honda opzettelijk nog weinig EV's laten zien. Maar hij belooft beterschap.
De Toyota RAV4 heb je mét en zónder stekker. Die laatste was goedkoper, maar nu zijn de rollen omgedraaid. Tenminste, als je voor een bepaalde uitvoering kiest.
De Leapmotor T03 is met een vanafprijs van 19.950 euro bespottelijk goedkoop voor een elektrische auto. En ook de grotere Leapmotor C10 is scherp geprijsd. De oprichter van het Chinese automerk vertelt hoe ze dit flikken.
Het grote Toyota-concern maakt nog winst, maar koerst voor het eerst in twee jaar af op een winstdaling. Er zijn meerdere oorzaken.
Apple CarPlay en Android Auto zijn in moderne auto’s net zo normaal als een bekerhouder of een ventilatierooster. Toch denkt niet elk merk er zo over: General Motors heeft de systemen in 2023 in de ban gedaan en is nog steeds blij met dat besluit.
In oktober 2024 werden in Nederland 32.138 nieuwe auto’s verkocht. Uitgesplitst naar brandstof, waren hybrides het populairst. Het lijkt er dus op dat de Nederlandse automobilist de semi-elektrische auto innig omarmt. De waarheid is iets genuanceerder.