Ford heeft een primeur te pakken: het brengt het eerste systeem op de markt waarmee je handsfree snelwegtrajecten kunt afleggen. Wij testen BlueCruise op de Nederlandse snelweg. Kun je nu dan eindelijk onderweg de krant lezen, Netflix kijken of met je beste vrienden appen?
Het volgende automerk dat terugkomt op zijn elektrificatiebelofte is Alfa Romeo. De opvolgers van de Stelvio en Giulia zouden elektrisch worden, maar hier komt Alfa Romeo nu op terug. Maar je moet hier wel iets voor doen. Of beter gezegd: laten.
Citroën heeft de Citroën C5 Aircross Concept onthuld. Het design sluit naadloos aan bij dat van de nieuwe Citroën C3, maar op één punt walst de nieuwe C5 Aircross over z’n kleine broer heen.
Het modelaanbod van BYD groeit sneller dan tuinkers, dat je volgens Google al na een week kunt oogsten. Nieuwste model is de BYD Sealion 7. En die is getekend door iemand die ons een van de mooiste Alfa Romeo's ooit heeft gebracht.
Eindelijk is de productieversie van de nieuwe elektrische Renault 4 (2025) in z’n geheel onthuld. Hij deelt 68 procent van z’n onderdelen met de Renault 5. Maar een aantal zaken doet-ie ook helemaal anders. Een overzicht.
Stellantis - eigenaar van Alfa Romeo, Citroën, Fiat, Peugeot en Opel - verkeert in zwaar weer. Zo zwaar dat de productie van auto's wordt stilgelegd. Het volgende slachtoffer is de Fiat Panda, die je vooral in Italië op elke hoek van de straat tegenkomt.
De nieuwe Subaru Forester (2025) is een stoere verschijning. Wij vertellen je wat er onderhuids allemaal nieuw is en verbazen ons over de introductie van ingeburgerde systemen.
In Nederland zijn Chinese automerken nog niet zo populair, maar als we de wereldwijde verkoopstatistieken erbij pakken is dat beeld heel anders. China bouwt en verkoopt zoveel stekkerauto's, dat er voor de Europese automerken weinig van de verkooptaart overblijft.
De elektrische Mercedes G-klasse is nog maar net op de markt en toch haalt Mercedes nu al ruim 50 mille van de prijs af. Is het plan soms dat half Nederland Mercedes G 580 EQ gaat rijden?
De nieuwe Lynk & Co 02 staat op het SEA2-platform waar ook de Volvo EX30 op staat. Wat zijn de belangrijkste verschillen?
Je hebt 20.000 kilometer afgelegd in je BYD en meld je volgens afspraak bij de BYD-dealer voor onderhoud. Die stuurt je echter zonder pardon weg. Hoe zit dat?
Vijf nepmedewerkers van twee Peugeot-fabrieken verwarden splinternieuwe auto’s met wc-rollen en printerpapier. Inmiddels zijn ze erachter dat er niet zoiets bestaat als ‘gratis auto’s’.
Breekt de elektrische auto door of niet? Skoda neemt het zekere voor het onzekere. Hoewel de elektrische Elroq en Epiq eraan komen, blijven de Skoda Fabia, Scala en Kamiq op benzine nog jaren in productie.
Je kijkt naar de Renault Embleme: een studiemodel van een elektrische gezinsauto die zó groen is, dat-ie tijdens zijn levensduur 90 procent minder CO2-uitstoot dan een auto met verbrandingsmotor. Bovendien heeft hij een rijbereik van 1000 kilometer - soort van.
Nederland Opel-land? Nee hoor. Van alle 9.413.692 auto’s in Nederland is meer dan 10 procent een Volkswagen. Maar het populairste model is niet de Volkswagen Golf ... Verder kun je nog altijd het PSV-stadion vullen met alle Nederlandse Saab-rijders.
We wisten dat de elektrische Peugeot 408 eraan kwam, toch tovert de e-408 een paar verrassingen uit zijn hoge hoed. Zo heeft-ie een grotere batterij dan z'n 308-broers én meer vermogen. Is dit een serieuze concurrent voor de Polestar 2?
"De Dacia Bigster is slechts een stijloefening." Dat vertelde Dacia ons in 2021, maar inmiddels weten we wel beter. Onlangs mochten we de grootste en meest luxe Dacia ooit voelen, ruiken en proefzitten. Dat leverde interessante inzichten op.
Hyundai heeft een prijs op de Hyundai Inster (2024) geplakt en verdubbelt tijdelijk de EV-subsidie. Zo rijd je al vanaf 18.395 euro in het elektrische ruimtewondertje.
Een autoverzekering is verplicht voor iedereen, maar is niet voor iedereen even duur. Een van de belangrijkste factoren is niet je auto, je leeftijd of hoeveel schadevrije jaren je hebt ...
In september 2024 werden ruim 20 procent méér elektrische auto’s verkocht ten opzichte van vorig jaar. Toch moeten we volgens RAI Vereniging waakzaam blijven.
De Mitsubishi Outlander PHEV was in 2013 de eerste grote SUV met een stekker. Tegenwoordig leveren bijna alle automerken die forse SUV’s bouwen, deze modellen ook als PHEV. De nieuwe Outlander heeft dus meer concurrentie dan ooit tevoren. Hoe denkt Mitsubishi jou te verleiden?
De Toyota Yaris Cross (facelift) staat amper bij de dealer of de prijzen worden al verlaagd. Eerder deed Ford hetzelfde met de vernieuwde Puma.
Een aantal weken geleden maakte Fiat bekend dat het door gebrekkige interesse genoodzaakt was om de fabriek waar de Fiat 500e wordt gemaakt tijdelijk dicht te gooien. De vraag naar de EV blijkt zo laag te zijn, dat de fabriek nog langer dan gepland zijn deuren gesloten houdt.
Na de positieve reacties op de elektrische 5, kreeg Renault de retrosmaak goed te pakken. De eerst volgende EV met een nostalgisch randje wordt de Renault 4 E-Tech. Het productiemodel is nog niet in z’n geheel getoond, maar de details zijn alvast likkebaardend leuk.
In brochures en prijslijsten sommen autofabrikanten graag op welke systemen allemaal over jouw veiligheid waken. Alleen hebben veel van die systemen weinig met de gulheid van de autofabrikant van doen. Ze zijn gewoon verplicht.
Een tweedehands Tesla Model 3 hoog op de shortlist van occasionkopers. Zeker nu de prijzen flink dalen. En omdat de gebruikskosten ook meevallen, wordt de Model 3 interessanter voor particulieren. Wij vertellen je waarop je moet letten bij de aanschaf van een tweedehands Model 3.
De afgelopen dagen deed het gerucht de ronde dat de Chinese autobouwer Nio de Audi-fabriek in Brussel zou kopen. Dat bood hoop voor de 2500 werknemers. Die hoop lijkt nu alweer vervlogen.
De Leapmotor T03 is niet de goedkoopste elektrische auto van Nederland. Dat blijft de Dacia Spring, maar toch zullen ze er bij Dacia niet gerust op zijn. De Leapmotor heeft behalve zijn prijs nog een paar sterke troeven.
Crisisoverleg over de problemen van de Duitse auto-industrie. Volkswagen en diverse andere partijen willen 6000 euro aanschafsubsidie of slooppremie, maar BMW ziet daar niks in. Dit is waarom.
De koplampen zijn de ogen van de auto en modellen die boos kijken zijn stoer. Toch? De hoofdontwerper van Volkswagen denkt daar heel anders over.
Ken je Lightyear nog, de Nederlandse fabrikant van de zonneauto Lightyear 0? Die auto leek veelbelovend en werd zelfs al geproduceerd. Toen ging Lightyear plotseling failliet. Maar het merk is nog niet helemaal kassiewijle.
In Nederland zijn bepaalde kentekencombinaties verboden. Scheldwoorden en vieze woorden zijn uit den boze. Duitsland heeft - onder meer vanwege de Tweede Wereldoorlog - ook heel wat taboes.
De Kia EV6 is nog maar drie jaar op de markt. Dat weerhoudt Kia er niet van om z’n elektrische middenklasser een update gegeven. Die heeft als belangrijkste ingrediënten een scherper design en een grotere actieradius.
We zijn een beetje verliefd op Akio Toyoda, het voormalige opperhoofd van het enorme Toyota-concern. Aan hem hebben we de GR Yaris, de Toyota GR Supra en de GT86 (later GR86) te danken. Hij maakte in 2023 een klein slippertje, maar het lijkt erop dat Akio dit nu goedmaakt.
Mogen we volgend jaar met 130 km/h over de snelweg boenderen? Hoe zit het nu met de wegenbelasting voor elektrische auto’s? In de Miljoenennota staan inmiddels concrete antwoorden. Elektrisch rijden wordt duur.
Het is een veelgehoord argument van tegenstanders van EV’s: na een aantal jaar is de batterij niks meer waard en kun je de auto door hoge vervangingskosten wel afschrijven. In de elektrische auto’s van vandaag is dit volgens een onderzoek echter helemaal geen probleem meer.
De Renault Estafette was in de jaren zestig populair. Nu keert de naam terug. Het uiterlijk van de nieuwe Renault Estafette (2026) knipoogt naar vroeger, maar technisch is-ie juist heel modern. De Estafette Concept van Renault is elektrisch, klein, wendbaar en - wat ons betreft - om op te vreten.
De Ford Ranger is de bestverkochte pick-up van Europa, in Nederland is dat de Dodge Ram. Maar de nieuwe, belastingvriendelijke Ranger PHEV zou zijn rivaal hier in 2025 weleens voorbij kunnen streven.
De nieuwe Hyundai Inster (2024) is al te zien tijdens de Inster Experience in Vianen. Wij zijn er als eerste bij en vertellen je 7 dingen die ons opvielen aan het Koreaanse ruimtewonder.
Van de Lucid Air waren we - toch wel onverwacht - behoorlijk onder de indruk. De elektrische auto krijgt in 2026 een goedkoper broertje, die met zijn afmetingen meer lijkt op de Tesla Model Y.
Volkswagen is niet het enige merk dat het zwaar heeft momenteel. Bij Fiat gaat het ook niet zo lekker. De Italianen gooien de fabriek van de Fiat 500e dicht en bereiden de productie van niet-elektrische modellen voor.
Per 2035 is het in Europa over en uit voor nieuwe auto's met een verbrandingsmotor. Maar er zijn 8 automerken die al eerder de stekker eruit trekken. In het volgende overzicht zie je welke merken dit zijn.
De Europese autolobby wil dat de EU de nieuwste emissiedoelen uitstelt met een noodwet. Maar één groot autoconcern vindt dat de strenge regels gewoon in 2025 moeten ingaan, zoals gepland. Daarmee lijkt een conflict in de Europese autobranche in de maak.
Toyota, Ford, GM en Volvo hebben hun doelen voor volledig elektrische auto's bijgesteld. De reden? Kopers laten elektrische auto's vaker links liggen. Maar de vraag is of westerse fabrikanten de Chinese concurrentie hiermee niet in de kaart speelt.
Hier is-ie dan officieel: de nieuwe Bentley Flying Spur. Hij moet vier cilinders inleveren, maar krijgt er desondanks bijna 150 pk bij. Toch wordt de krachtigste vierdeurs Bentley ooit waarschijnlijk duizenden euro's goedkoper.
Nee, de prijsverlaging van de Subaru Solterra heeft niets te maken met EV-subsidie. Want zelfs met 5650 euro korting zit de basisprijs van de elektrische SUV ruim boven de subsidiegrens van 45 mille.
Halverwege juli was de subsidiepot voor tweedehands elektrische auto’s helemaal leeg. Daarmee leek de kous af, maar er is verrassend genoeg toch extra geld beschikbaar gesteld. Hierdoor kunnen nog duizenden mensen profiteren van het duwtje in de rug.
We praten onszelf de put in over de toekomst van de elektrische auto. Maar analisten zijn het erover eens: het gaat goedkomen en sterker nog, het gaat nu eigenlijk al helemaal niet zo beroerd. Volgens analisten van Morgan Stanley moeten westerse automerken wel veel meer samenwerken met Chinezen.
De Volkswagen Groep moet miljarden bezuinigen en dreigt voor het eerst in zijn 87-jarige geschiedenis fabrieken in Duitsland te sluiten. Daarmee staan duizenden banen op de tocht.
Audi is vroeg met de onthulling van de nieuwe Audi Q5 (2025), want het duurt nog bijna een jaar voordat de eerste SUV op het PPC-platform in Nederland verschijnt.