BMW 2002 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

BMW breidt zijn middenklasse collectie in 1966 uit met de BMW 2002

Voertuigconstructeur BMW kwam in de jaren ‘50 in een crisis terecht met sierlijke sportauto’s zoals de legendarische cabriolet BMW 507 of luxe auto’s zoals de ‘barokengel’ genoemde BMW 501. In het tijdperk waarin de massaproductie van auto’s een opmars maakte, ontbrak het BMW aan modellen die geschikt waren voor grootschalige productie en waarmee geld te verdienen viel. De winstmarge van de eveneens in deze jaren geproduceerde BMW Isetta was niet voldoende om op lange termijn zelfstandig te kunnen overleven. De banken duldden geen uitstel meer en concurrent Daimler-Benz stond al klaar om aandeelhouder van BMW te worden, toen het BMW begin jaren ’60 toch nog lukte om een ommekeer te maken met de zogenoemde ‘Nieuwe Klasse’. De vierdeurs sedans uit de series BMW 1500 tot 2000 braken de markt van de middenklasse open. Aangezien de klanten de nieuwe modellen aanvaardden, koos BMW ervoor om haar voertuigcollectie verder uit te breiden met modellen uit deze lagere prijsklasse. Zo ontstond de serie 02, de voorloper van de later geïntroduceerde 3-serie. Hierin vormde de BMW 2002 het topmodel. Dit model wordt vandaag de dag gezien als de klassieke vertegenwoordiger van de autocultuur uit de jaren ‘70.

>Een compacte bouwvorm en sportieve dynamiek voor de BMW 2002

>De basis voor de als sedan en cabriolet gebouwde BMW 2002 waren de grotere sedans uit de BMW 2000 serie. In tegenstelling tot deze sedans hadden de sedans en cabrio’s van de BMW 2002 echter slechts twee deuren en een kleinere carrosserie. De compacte bouwvorm met een lager voertuiggewicht kwam de rijeigenschappen van de BMW 2002 ten goede. BMW sprak hiermee een jongere clientèle aan. Tegelijkertijd liet de BMW 2002 zien dat BMW ook op het prijsniveau van de middenklasse sportieve voertuigen aan kon bieden.

De BMW 2002 als sedan en cabriolet

>De eerste BMW 2002 werd in 1966 als sedan gepresenteerd. Een jaar later volgde de cabriolet met stoffen dak en vaste rolbeugel, die de sportiviteit van het open model benadrukte. Als targa kreeg de BMW 2002 zowel vaste dakelementen als uitneembare dakdelen en een afzonderlijk te openen achterkap in de stijl van een landauer (een soort rijtuig). Hij werd van 1971 tot 1975 bij carrosseriebouwer Baur in Stuttgart tot targa verbouwd. Dit deed Baur ook voor de cabrio modellen. Vanaf 1971 kwamen de hatchback modellen uit de BMW 2002 serie op de markt onder de naam ‘Touring’. Deze kwamen wel direct uit de fabriek en werden tot 1974 geproduceerd. In 1973 vond er een modelonderhoud plaats voor de verschillende carrosserievormen van de BMW 2002. Dit modelonderhoud bracht veranderingen aan het radiatorrooster en de koplampeenheden met zich mee. 

De motoren van de BMW 2002

>De BMW 2002 werd aangeboden met een viercilindermotor die in de basisversie een prestatievermogen van 74 kW (100 pk) had. De auto haalde daarmee maximaal 170 km/u. In 1968 kwam er een beter presterende versie met 88 kW (120 pk) op de markt, de BMW 2000 ti, waarmee de BMW 2002 maximaal 185 km/u haalde. Aan het begin van de jaren ’70 werd het motorenpalet uitgebreid met een motor met 96 kW (130 pk). De versie die werd uitgerust met deze motor, de BMW 2002 tii, haalde maximaal 190 kilometer per uur en werd van 1971 tot 1975 aangeboden.  

In 1973 wordt het topmodel BMW 2002 Turbo gepresenteerd

>In de laatste productiejaren vanaf 1973 werd er als topmodel bovendien een turbovariant in de collectie opgenomen met sportieve designkenmerken zoals voorspoilers en sierstrepen. Het turbomodel had een prestatievermogen van 125 kW (170 pk) en daarmee haalde de BMW 2002 een maximumsnelheid van 210 km/u. Het turbomodel rolde tot eind 1974 in een kleine oplage van de band. Vervolgens werd de BMW 2002 in 1975 opgevolgd door de nieuwe 3-serie van BMW.

Mehr anzeigen