Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-2002-front

BMW 2002

1 / 3
bmw-2002-front
bmw-2002-side
bmw-2002-back

Sterke punten

  • Sportieve klassieke auto
  • Compact ontwerp
  • Uniek rijgedrag

Zwakke punten

  • Minimalistisch interieur
  • De carrosserie is gevoelig voor roest
  • Ontbrekende stuurbekrachtiging

BMW 2002 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW 2002: de compacte sportwagen met cultstatus

Als voorganger van de succesvolle 3 Serie luidde de BMW 2002 een nieuw tijdperk van sportwagens in. Het model was zo succesvol omdat het een van de eerste sportwagens was die even sportief als praktisch was voor dagelijks gebruik. Hij werd vervaardigd van 1968 tot 1974. Lees meer

Interesse in een BMW 2002

BMW 2002 occasions
BMW 2002 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De BMW maakt indruk met zijn sportieve rijgedrag
  • Als klassieke auto heeft de BMW een absoluut cultkarakter
  • De auto maakt indruk met zijn iconische ontwerp
  • Het voertuig biedt een uitstekend zicht rondom

Belangrijke gegevens

Motorisatie

De BMW 02 serie was BMW's eerste middenklasse serie. De compacte tweedeurs was alleen leverbaar als benzinemodel met een viercilindermotor (BMW M10) en een inhoud van in totaal 2,0 liter. Tijdens de productieperiode werden naast de normale BMW 2002 ook krachtigere modellen ontwikkeld. Dit resulteerde in de modellen ti, tii, en de legendarische BMW 2002 Turbo. De Turbo haalde destijds een topsnelheid van 212 km/u en was destijds een kleine sensatie op de weg.

Afmetingen

De belangrijkste focus voor de BMW 2002 was de verkleining van de carrosserie, want het was geen vierdeurs, maar een slanke tweedeurs. Het bespaarde gewicht maakte een aanzienlijk hogere topsnelheid mogelijk. De BMW 2002 heeft afmetingen van ongeveer 4,2 meter in de lengte, 1,6 meter in de breedte en 1,4 meter in de hoogte. Met een totaal volume van 450 liter heeft de bagageruimte de nodige ruimte om elke dagelijkse situatie aan te kunnen.

Gegevens en afmetingen BMW
Bouwperiode 1968 - 1975
Lengte, breedte, hoogte 4,2 m x 1,6 m x 1,4 m
Wielbasis 2,5 m
Kofferbakvolume 450 l
Leeggewicht 940 - 1.060 kg
Toelaatbaar totaal gewicht niet bekend
Cilinderinhoud 1.573 - 1.991 cm³
Koppel 117,5 - 176,5 Nm
Topsnelheid 155 - 212 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7 - 10,2 s
Tankinhoud niet bekend
Verbruik 8,8 - 11 l
CO2-uitstoot niet bekend

Varianten

Er zijn drie krachtigere varianten van de BMW 2002 serie. Dit zijn de voertuigen met het naamsuffix ti, tii en Turbo. De 2002 ti had al 120 pk met zijn tweeliter inhoud en werd geproduceerd tot 1972. Met dezelfde cilinderinhoud haalde de tii al 130 pk. De ti-modellen hebben beide 40cc Solex dubbele carburateurs en een motor met mechanische benzine-injectie van Kugelfischer. Deze brandstofinjectie werd destijds ook door Peugeot gebruikt in de racerij. De BMW 2002 Turbo was de eerste Duitse productieauto met een uitlaatgasturbo en bracht een trotse 170 pk op de weg. Vanwege de oliecrisis in die tijd werd hij bekritiseerd om zijn hoge brandstofverbruik. Een voor- en achterspoiler behoorden tot de standaarduitrusting. Er werden in totaal 1.672 voertuigen geproduceerd en af fabriek waren ze alleen leverbaar in de BMW-kleur zilver of wit.

Prijs

De BMW 2002 wordt al meer dan 40 jaar niet meer als nieuwe auto aangeboden. Toch blijft de belangstelling voor het populaire en krachtige voertuig onverminderd groot. Vooral liefhebbers van de klassieke voertuigen van de Duitse fabrikanten grijpen graag naar een BMW 2002 voor hun eigen collectie of zelfs dagelijkse ritten. Tot 170 pk zorgen immers voor veel rijplezier. Klanten die op zoek zijn naar een dergelijk model of een BMW 2002 moeten echter veel geld neerleggen. Dit geldt vooral als het een goed onderhouden BMW is met een lage kilometerstand.

Eenvoudige voertuigen met meer dan 100.000 kilometer op de teller kosten momenteel rond de 10.000 euro op de Nederlandse automarkt voor occasions. Hier zijn de eerste reparaties met de bijbehorende kosten echter snel gemaakt. Als je de BMW 2002 op lange termijn veilig en goedkoop wilt gebruiken, kun je dus beter een occasion met een lagere kilometerstand zoeken. Af en toe zijn er modellen voor iets meer dan 20.000 euro, maar beter onderhouden modellen kosten meestal ruim boven de 35.000 euro. De BMW 2002 is dus zeker geen koopje meer als gezochte klassieker met vele voordelen.

Bovendien moeten klanten die geïnteresseerd zijn in een BMW 2002 vooraf nadenken over de onderhoudskosten. Onder bepaalde omstandigheden kan belastingheffing als klassieke auto worden overwogen indien het voertuig in originele staat verkeert. In dit geval zijn er in ieder geval geen kosten voor de motorrijtuigenbelasting. De motor is echter allesbehalve zuinig, dus regelmatig tanken is noodzakelijk bij de BMW 2002. Vanwege de leeftijd van het voertuig zijn komende reparaties of noodzakelijk onderhoud ook niet per se goedkoop, ook al zijn de meeste reserveonderdelen nog goed verkrijgbaar op de markt.

Design

Exterieur

Het exterieur is grotendeels trouw aan de lijnen van alle BMW 2002 modellen. De BMW 2002 is dus al die jaren een kleine, hoekige sportwagen gebleven. Het eenvoudige ontwerp van de carrosserie is hoekig en pragmatisch. De motorkap en het kofferbakdeksel lijken te zweven en de dunne stijlen zorgen voor goed zicht door de hele auto. Al met al biedt de BMW 2002 een iconische look voor klassieke autofans en nostalgici.

Interieur

Het unique selling point van de BMW 2002 was destijds zeker zijn sportieve prestaties, maar niet het interieur. Het ontbreken van stereo en airconditioning bevestigen dit vermoeden. De achterkant heeft alleen de meest noodzakelijke toepassingen. Extra gadgets werden toen geheel achterwege gelaten. Toch zijn de stoelen zeer comfortabel en heeft het stuur een robuuste vormgeving die het gebrek aan stuurbekrachtiging compenseert.

bmw-2002-interior bmw-2002-seats

Veiligheid

Algemene rijveiligheid was toen een veel minder elementaire kwestie dan nu. De BMW 2002 heeft bijvoorbeeld geen airbag en de rest van de veiligheidsvoorschriften die nu in de industrie als standaard worden beschouwd, bestaan bijna niet. Aangezien de BMW 2002 een van de eerste sportwagens voor normaal wegverkeer was, werd hij uitgerust met een veiligheidsonderstel en krachtige remmen. Je moest dus meer vertrouwen op je eigen rijvaardigheid en het chassis en de remmen. Want afgezien van de normale 3-puntsgordel, is er nauwelijks iets dat de passagiers in geval van nood kan beschermen.

Alternatieven

Een echt alternatief vinden voor de legendarische 02-serie is erg moeilijk. Juist omdat zijn unieke uiterlijk en sportieve prestaties hem tot iets heel bijzonders maken. Visueel slagen slechts enkele modellen erin de oude BMW te evenaren. De Opel Ascona B, heeft ongeveer hetzelfde bouwjaar, maar zijn prestaties komen niet in de buurt van die van de 02.

FAQ

Hoeveel kost een BMW 2002?
Goed onderhouden gebruikte BMW 2002 auto's zijn zeer gewild op de Nederlandse markt en daarom allesbehalve goedkoop. Zelfs voertuigen met een hogere kilometerstand kosten ruim boven de 10.000 euro. Modellen in goede staat met een maximale waarde van 80.000 euro kunnen zelfs tot 40.000 euro kosten.
Hoe lang is de BMW 2002 gebouwd?
De eerste 02 werd geïntroduceerd in 1968 en de laatste werd geproduceerd in 1975.
Wat weegt een BMW 2002?
De BMW 2002 heeft een leeggewicht van 1035 kilogram.
Hoeveel pk heeft een BMW 2002?
De motor van de toenmalige 02 heeft in totaal 100 pk met een topsnelheid van ongeveer 180 kilometer per uur.

Beoordelingen voor BMW 2002

4 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Meer links