


Sterke punten
- Sportieve klassieke auto
- Compact ontwerp
- Uniek rijgedrag
Zwakke punten
- Minimalistisch interieur
- De carrosserie is gevoelig voor roest
- Ontbrekende stuurbekrachtiging
BMW 2002 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW 2002, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van BMW 2002
-
BMW 2002 2.O
€ 32.500,-- 34.500 km
- 08/1971
- 100 kW (136 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-4873ll Etten Leur -
BMW 2002 atlantikblau 127000 km aut. nieuwstaat!
€ 25.000,-- 127.000 km
- 06/1973
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4191 CK GELDERMALSEN -
BMW 2002 T
€ 22.900,-- 28.400 km
- 06/1972
- 96 kW (131 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-3451ER Vleuten -
BMW 2002 tii Wolfgang Denzel Restomod
€ 72.500,-- 15.191 km
- 10/1972
- 154 kW (209 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1216 BC HILVERSUM -
BMW 2002 2000 Touring
€ 19.750,-- 66.000 km
- 06/1972
- 75 kW (102 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6121XX BORN -
BMW 2002 1802 Touring
€ 14.950,-- 15.017 km
- 08/1973
- 66 kW (90 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2101 HA HEEMSTEDE -
BMW 2002 Eerste eigenaar!
€ 14.900,-- 59.114 km
- 11/1974
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
150 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9351 PV LEEK -
BMW 2002
€ 10.000,-- 64.180 km
- 08/1974
- 50 kW (68 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2132PZ Hoofddorp -
BMW 2002 Tii Sedan 30 years ownership, restored condition
€ 41.950,-- 107.586 km
- 01/1972
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6971 AP BRUMMEN -
BMW 2002 Turbo M0666
€ 129.500,-- 49.600 km
- 01/1974
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6651 KV DRUTEN -
BMW 2002 150pk, dubbele webers, rally klaar
€ 33.900,-- 9.500 km
- 05/1974
- 110 kW (150 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2516 BC DEN HAAG -
BMW 2002 BMW 2000 automaat
€ 6.500,-- 73.551 km
- 12/1970
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-6511xk Nijmegen -
BMW 2002 2002
€ 27.500,-- 16.430 km
- 02/1976
- 117 kW (159 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-7095AL De Heurne -
BMW 2002 Tii Touring Origineel Nederlands geleverde auto.
€ 22.500,-- 26.840 km
- 09/1973
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7833 HE NIEUW-AMSTERDAM -
BMW 2002 Alpina Lichtmetalen velgen Rolkooi Schrik Nokkenas
€ 34.990,-- 67.420 km
- 09/1972
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-9672 BG WINSCHOTEN -
BMW 2002 1502
€ 17.450,-- 54.700 km
- 07/1975
- 55 kW (75 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Particulier, NL-2719TJ Zoetermeer -
BMW 2002 sedan
€ 15.500,-- 71.000 km
- 01/1975
- 74 kW (101 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, NL-2562bj DEN HAAG -
BMW 2002 2002 turbo
€ 110.000,-- 99.999 km
- 06/1974
- 125 kW (170 PK)
- Oldtimer
- 3 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5753 AG DEURNE -
BMW 2002 manual / airco for restoration
€ 9.250,-- 74.000 km
- 01/1976
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7671 RP VRIEZENVEEN -
BMW 2002 A SUPERSTAAT 29.600km origineel!
€ 45.000,-- 29.610 km
- 09/1974
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-7833 HE NIEUW-AMSTERDAM
Interesse in een BMW 2002
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Rijtesten: BMW 1-serie Coupé – M1, alleen de naam is anders

Rijtesten: BMW M550d – Gereden: BMW M550d

Eerste review BMW 3-Serie Touring (2019)

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Test occasion: BMW 3 serie – Occasion videotest BMW 3 serie

Rijtesten: BMW 3-serie Touring – xDrive: op rozen
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De BMW maakt indruk met zijn sportieve rijgedrag
- Als klassieke auto heeft de BMW een absoluut cultkarakter
- De auto maakt indruk met zijn iconische ontwerp
- Het voertuig biedt een uitstekend zicht rondom
Belangrijke gegevens
Motorisatie
De BMW 02 serie was BMW's eerste middenklasse serie. De compacte tweedeurs was alleen leverbaar als benzinemodel met een viercilindermotor (BMW M10) en een inhoud van in totaal 2,0 liter. Tijdens de productieperiode werden naast de normale BMW 2002 ook krachtigere modellen ontwikkeld. Dit resulteerde in de modellen ti, tii, en de legendarische BMW 2002 Turbo. De Turbo haalde destijds een topsnelheid van 212 km/u en was destijds een kleine sensatie op de weg.
Afmetingen
De belangrijkste focus voor de BMW 2002 was de verkleining van de carrosserie, want het was geen vierdeurs, maar een slanke tweedeurs. Het bespaarde gewicht maakte een aanzienlijk hogere topsnelheid mogelijk. De BMW 2002 heeft afmetingen van ongeveer 4,2 meter in de lengte, 1,6 meter in de breedte en 1,4 meter in de hoogte. Met een totaal volume van 450 liter heeft de bagageruimte de nodige ruimte om elke dagelijkse situatie aan te kunnen.
Gegevens en afmetingen | BMW |
---|---|
Bouwperiode | 1968 - 1975 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,2 m x 1,6 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,5 m |
Kofferbakvolume | 450 l |
Leeggewicht | 940 - 1.060 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | niet bekend |
Cilinderinhoud | 1.573 - 1.991 cm³ |
Koppel | 117,5 - 176,5 Nm |
Topsnelheid | 155 - 212 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 7 - 10,2 s |
Tankinhoud | niet bekend |
Verbruik | 8,8 - 11 l |
CO2-uitstoot | niet bekend |
Varianten
Er zijn drie krachtigere varianten van de BMW 2002 serie. Dit zijn de voertuigen met het naamsuffix ti, tii en Turbo. De 2002 ti had al 120 pk met zijn tweeliter inhoud en werd geproduceerd tot 1972. Met dezelfde cilinderinhoud haalde de tii al 130 pk. De ti-modellen hebben beide 40cc Solex dubbele carburateurs en een motor met mechanische benzine-injectie van Kugelfischer. Deze brandstofinjectie werd destijds ook door Peugeot gebruikt in de racerij. De BMW 2002 Turbo was de eerste Duitse productieauto met een uitlaatgasturbo en bracht een trotse 170 pk op de weg. Vanwege de oliecrisis in die tijd werd hij bekritiseerd om zijn hoge brandstofverbruik. Een voor- en achterspoiler behoorden tot de standaarduitrusting. Er werden in totaal 1.672 voertuigen geproduceerd en af fabriek waren ze alleen leverbaar in de BMW-kleur zilver of wit.
Prijs
De BMW 2002 wordt al meer dan 40 jaar niet meer als nieuwe auto aangeboden. Toch blijft de belangstelling voor het populaire en krachtige voertuig onverminderd groot. Vooral liefhebbers van de klassieke voertuigen van de Duitse fabrikanten grijpen graag naar een BMW 2002 voor hun eigen collectie of zelfs dagelijkse ritten. Tot 170 pk zorgen immers voor veel rijplezier. Klanten die op zoek zijn naar een dergelijk model of een BMW 2002 moeten echter veel geld neerleggen. Dit geldt vooral als het een goed onderhouden BMW is met een lage kilometerstand.
Eenvoudige voertuigen met meer dan 100.000 kilometer op de teller kosten momenteel rond de 10.000 euro op de Nederlandse automarkt voor occasions. Hier zijn de eerste reparaties met de bijbehorende kosten echter snel gemaakt. Als je de BMW 2002 op lange termijn veilig en goedkoop wilt gebruiken, kun je dus beter een occasion met een lagere kilometerstand zoeken. Af en toe zijn er modellen voor iets meer dan 20.000 euro, maar beter onderhouden modellen kosten meestal ruim boven de 35.000 euro. De BMW 2002 is dus zeker geen koopje meer als gezochte klassieker met vele voordelen.
Bovendien moeten klanten die geïnteresseerd zijn in een BMW 2002 vooraf nadenken over de onderhoudskosten. Onder bepaalde omstandigheden kan belastingheffing als klassieke auto worden overwogen indien het voertuig in originele staat verkeert. In dit geval zijn er in ieder geval geen kosten voor de motorrijtuigenbelasting. De motor is echter allesbehalve zuinig, dus regelmatig tanken is noodzakelijk bij de BMW 2002. Vanwege de leeftijd van het voertuig zijn komende reparaties of noodzakelijk onderhoud ook niet per se goedkoop, ook al zijn de meeste reserveonderdelen nog goed verkrijgbaar op de markt.
Design
Exterieur
Het exterieur is grotendeels trouw aan de lijnen van alle BMW 2002 modellen. De BMW 2002 is dus al die jaren een kleine, hoekige sportwagen gebleven. Het eenvoudige ontwerp van de carrosserie is hoekig en pragmatisch. De motorkap en het kofferbakdeksel lijken te zweven en de dunne stijlen zorgen voor goed zicht door de hele auto. Al met al biedt de BMW 2002 een iconische look voor klassieke autofans en nostalgici.
Interieur
Het unique selling point van de BMW 2002 was destijds zeker zijn sportieve prestaties, maar niet het interieur. Het ontbreken van stereo en airconditioning bevestigen dit vermoeden. De achterkant heeft alleen de meest noodzakelijke toepassingen. Extra gadgets werden toen geheel achterwege gelaten. Toch zijn de stoelen zeer comfortabel en heeft het stuur een robuuste vormgeving die het gebrek aan stuurbekrachtiging compenseert.
Veiligheid
Algemene rijveiligheid was toen een veel minder elementaire kwestie dan nu. De BMW 2002 heeft bijvoorbeeld geen airbag en de rest van de veiligheidsvoorschriften die nu in de industrie als standaard worden beschouwd, bestaan bijna niet. Aangezien de BMW 2002 een van de eerste sportwagens voor normaal wegverkeer was, werd hij uitgerust met een veiligheidsonderstel en krachtige remmen. Je moest dus meer vertrouwen op je eigen rijvaardigheid en het chassis en de remmen. Want afgezien van de normale 3-puntsgordel, is er nauwelijks iets dat de passagiers in geval van nood kan beschermen.
Alternatieven
Een echt alternatief vinden voor de legendarische 02-serie is erg moeilijk. Juist omdat zijn unieke uiterlijk en sportieve prestaties hem tot iets heel bijzonders maken. Visueel slagen slechts enkele modellen erin de oude BMW te evenaren. De Opel Ascona B, heeft ongeveer hetzelfde bouwjaar, maar zijn prestaties komen niet in de buurt van die van de 02.