Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
triumph-tr6-side

Triumph TR6

1 / 3
triumph-tr6-side
triumph-tr6-front
triumph-tr6-back

Sterke punten

  • Tijdloos ontwerp
  • Bruikbare technologie
  • Goede levering van reserveonderdelen

Zwakke punten

  • Roestgevoelig
  • Olielekkages
  • Axiale speling krukas

Triumph TR6 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Triumph TR6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Triumph TR6: Het model voor Britse nostalgie in het dagelijks leven

De Triumph TR6 is een typisch Engelse roadster uit de jaren zestig en zeventig. Hij is qua techniek gebaseerd op zijn voorganger en het ontwerp straalt een sportieve charme uit. Het motto van deze klassieker is: genieten door afzien. Lees meer

Interesse in een Triumph TR6

Triumph TR6 occasions
Triumph TR6 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Triumph TR6 is een perfecte sportieve metgezel.
  • Hobbymonteurs zullen blij zijn met de goede onderdelenvoorziening en het duidelijke ontwerp.
  • Het biedt een goede combinatie voor liefhebbers van klassieke auto's die hun auto ook in het dagelijks leven willen gebruiken.
  • De zeldzaamheid en het klassieke Engelse ontwerp maken hem tot een blikvanger.
  • Het unieke, diepe motorgeluid brengt autoliefhebbers in vervoering.

Belangrijke gegevens

Motor

Technisch gezien is de Triumph TR6 gebaseerd op zijn voorganger, de Triumph TR5/TR250. Het was het laatste model dat het concept van een ladderframe met afzonderlijk chassis, dat teruggaat tot de technologie van de jaren 1930, overnam. De opvolger van de Triumph TR7 heeft een zelfdragende carrosserie.

De Triumph TR6 heeft een 6-cilinder lijnmotor met een inhoud van ongeveer 2,5 liter. De lage, gietijzeren motor heeft een onderliggende nokkenas. Op de Europese markt wordt hij verkocht met een mechanisch injectiesysteem in het inlaatspruitstuk van Lucas-Industries, waarmee de motor 143 pk kan produceren. Deze modellen hebben het achtervoegsel PI. De TR6 heeft een handgeschakelde 4-versnellingsbak.

Vanwege de strengere uitlaatgasnormen in de VS werd de TR6 daar aangeboden met twee Stromberg carburateurs. De carburateurversie levert 104 pk. Het vermogen wordt via een handgeschakelde vierversnellingsbak op de achterwielen overgebracht. Andere technische wijzigingen zijn een extra stabilisator aan de voorzijde en grotere wielen. Optioneel was er ook een elektrisch schakelbare overdrive, die langere ritten op de snelweg meer ontspannen maakte en het toerental verlaagde. Hierdoor kan het aantal versnellingen worden verhoogd tot zeven.

De prestaties van de Britse roadster zijn indrukwekkend voor zijn tijd. Zelfs het Amerikaanse model met 104 pk haalt een topsnelheid van 175 km/u. De Europese versie met 143 pk haalt zelfs 191 km/u. Met een gewicht van iets meer dan een ton zijn ook de acceleratiewaarden opmerkelijk. Met een verbruik van ongeveer 11 liter benzine is de Triumph TR6 echter geen zuinige auto.

Afmetingen

De Sportwagen is klein en smal. Zijn bagageruimte biedt meer ruimte dan die van de meeste concurrenten, maar is met 170 liter nog steeds vrij klein. Dit kan worden verholpen met een optionele bagagedrager voor de achterklep.

Gegevens en afmetingen Triumph TR6
Bouwperiode 1968 - 1976
Lengte, breedte, hoogte 4 m x 1,5 m x 1,3 m
Wielbasis 2,2 m
Inhoud kofferruimte 170 l
Leeggewicht 1.030 kg
Toelaatbaar totaal gewicht niet bekend
Cilinderinhoud 2.498 cm³
Koppel 222 Nm
Topsnelheid 191 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,2 s
Tankinhoud niet bekend
Verbruik 11 l
CO2-uitstoot niet bekend

Varianten

De Triumph TR6 is een open tweezits roadster. Tegen meerprijs kon een hardtop worden besteld, waardoor de TR6 een GT (Grand Touring Coupé) werd. In de loop van de bouw was er geen echte facelift, maar slechts een paar kleine veranderingen. De vernieuwingen bestonden uit een kunststof voorspoiler, bumperhoorns, hoofdsteunen en wat stickers. In totaal werden slechts ongeveer 92.000 tot 96.000 exemplaren van de Triumph TR6 geproduceerd.

Prijs

Nieuw kostte de Triumph TR6 het equivalent van ongeveer 19.000 tot 22.100 euro. Gebruikte modellen zijn gewild en worden verhandeld vanaf 12.000 euro. Echt goede verzamelobjecten in nieuwstaat kunnen ook tot 50.000 euro kosten. Wat hier opvalt is dat de gebruikte auto's overwegend lage kilometerstanden hebben van minder dan 100.000 kilometer.

Design

Exterieur

De Triumph TR6 is technisch gezien, zoals reeds uitgelegd, een licht gewijzigde TR5. Alleen de carrosserie verschilt. Omdat de ontwerper Giovanni Michelotti, die tot dan toe belast was met het ontwerp van de TR-serie, aan andere Triumph-modellen werkte, haalde de fabrikant het Duitse bedrijf Karmann aan boord. In Osnabrück werd de carrosserielijn gladgestreken, waardoor de Triumph TR6 een moderner en krachtiger uiterlijk kreeg. Karmann ontwierp de voorkant volledig opnieuw, liet de chromen zijstrips van de voorganger weg en moderniseerde de achterkant. De klassieke ronde koplampen bleven echter.

Waar de TR5 nog wat grillig overkwam, werd de TR6 eleganter, zag er langer en dynamischer uit, maar verdwaalde ook in de massa. Eén van de redenen voor de weinige veranderingen was het gebrek aan financiële middelen van de fabrikant Triumph. Zo werd een volledig nieuwe auto voorgesteld met een nieuw ontwerp.

Interieur

Met een interieurbreedte van slechts 1,35 meter zit de Triumph TR6 als op maat gemaakt. De klassieker biedt in ieder geval zijdelingse steun. Ook het interieur werd van zijn voorganger - de TR5 - overgenomen. De korte versnellingspook zit op precies de juiste plaats en het dashboard omlijst de zes chique ronde Smith-instrumenten met fraai hout.

De kleine, steile voorruit straalt nostalgische charme uit en biedt zicht op de lange motorkap. Een rolbeugel of windscherm ontbreekt. De meegeleverde softtop van de sportieve tweezitter biedt hooguit wat bescherming tegen een kleine regenbui. Een betere bescherming tegen het weer kan worden gevonden in de optionele hardtop. De bestuurder van het Britse voertuig moet niet geheel ongetraind zijn, want de remmen en koppeling zijn wat traag. Bovendien heeft de stuurinrichting geen stuurbekrachtiging. Harde vering geeft slechte wegen direct door aan de bestuurder. Zelfs de goede stoelen veranderen daar weinig aan.

triumph-tr6-back

Veiligheid

De Triumph TR6 is nooit getest op botsingen. In zijn tijd was veiligheid niet erg belangrijk. Dus de kleine oldtimer moet het doen met schijfremmen voor en trommelremmen achter. De Triumph TR6 heeft ook geen veiligheidsgordels. Er zijn echter retrofit veiligheidsgordels met de juiste goedkeuring.

Alternatieven

De Triumph TR6 is een klassieker op zich. De opvolger, de Triumph TR7, is moderner. Hij wordt aangedreven door een 2-liter viercilinder motor. Zijn strakke uiterlijk met de opvallende inklapbare koplampen doet nauwelijks denken aan de klassieke Engelse roadster.

Uit de Duitse regio is de Porsche 914 een kanshebber. Hij biedt betere rijprestaties dankzij zijn geavanceerde technologie, maar heeft een zeer hoog prijskaartje als het gaat om onderhoud en reparatie. De aankoopprijs zal waarschijnlijk ook een rol spelen. Het voertuig werd slechts ongeveer 3.300 keer gebouwd, waardoor het een zeldzaamheid is met verzamelwaarde.

Ook de Italiaanse Fiat 124 Spider heeft charisma en is dankzij zijn geavanceerde techniek slechts weinig storingsgevoelig. Hier beginnen de prijzen rond de 8.900 euro.

FAQ

Hoeveel kost een Triumph TR6?
Een Triumph TR6 kost momenteel tussen de 12.000 en 50.000 euro of meer, afhankelijk van de staat waarin hij verkeert.
Hoeveel Triumph TR6's zijn er gebouwd?
Tot de modelwijziging naar de TR7 werden er ongeveer 92.000 tot 96.000 exemplaren van de TR6 gebouwd.
Waar kan men tegenwoordig een Triumph TR6 kopen?
Een Triumph TR6 is onder andere verkrijgbaar bij Autoscout24 en sommige klassieke autohandelaren.
Welke motor heeft de Triumph TR6?
Er is een 2,5-liter zescilinder met een vermogen van 98 pk (dubbele carburateurs voor de Amerikaanse markt) en 143 pk brandstofinjectie voor de Europese markt.

Beoordelingen voor Triumph TR6

1 Beoordelingen

5,0