VW Vento - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Volkswagen Vento

Beproefde Golf techniek doet zijn werk in de grote carrosserie van de VW Vento

Een ruim interieur, veel plaats in de kofferruimte plus een carrosserie met de beproefde techniek van de Golf. Met deze eigenschappen zorgde de in 1992 door Volkswagen op de markt gebrachte VW Vento voor een trouwe klantenkring. In Europa kon de vierdeurs sedan echter nooit het verkoopaantal van zijn kleine broer met de grote achterklep evenaren die in miljoenenaantal van de band liep. Maar op het Noord-Amerikaanse continent bewees de opvolger van de VW Jetta zich tot aan de introductie van de nieuwe VW Bora in 1998 als een flink verkoopsucces.

Veel plaats voor passagiers en bagage in de VW Vento

Bepalend voor de verkoop van de VW Vento, die uitsluitend als vierdeurs geproduceerd werd, waren vooral zijn betrouwbaarheid en zijn grootte. De auto bood genoeg ruimte voor vijf passagiers en hun bagage in een circa 550 liter grote kofferruimte. In de prijsklasse van de VW Vento was er nauwelijks een ander model uit Wolfsburg dat ongeveer vergelijkbaars te bieden had. Terwijl het chassis en de techniek van de VW Vento zo goed als compleet van de VW Golf van de derde generatie afstamden, had de VW Vento qua uiterlijk een volstrekt eigen design, dat eerder aan de VW Passat dan aan de VW Golf deed denken. 

Het modelonderhoud in 1995 bezorgt de VW Vento ABS en een uitgebreidere uitrusting

De rechthoekige koplampen en de hoge achterkant met forse, brede achterlichten waren bepalend voor het uiterlijk van de VW Vento. Met zijn wielbasis van 2,47 meter demonstreerde hij zijn grote binnenruimte ook aan de buitenkant. Bij het modelonderhoud in 1995 werd de standaarduitrusting van de VW Vento uitgebreid met ABS, elektrisch bedienbare zijruiten, gelakte bumpers en hoofdsteunen achterin de auto.

De VW Vento met als topaandrijving een VR6-motor met 115 pk

Toen de VW Vento op de markt kwam was het goedkoopste model uitgerust met een kleine 1,4 liter motor met 44 kW (60 pk). De topaandrijving, een VR6-motor, had een cilinderinhoud van 2,8 liter en een prestatievermogen van 128 kW (174 pk). Het topmodel was vanaf het begin te herkennen aan zijn achterlichten met verduisterd glas. Verder was er voor de VW Vento de keuze uit twee 1,6 liter motoren met een prestatievermogen van 55 kW (75 pk) en 74 kW (100 pk). De grotere motoren met een cilinderinhoud van 1,8 liter hadden 55 kW (75 pk) en 66 kW (90 pk) te bieden. In de 2,0-liter klasse hadden de motoren van de VW Vento een prestatievermogen van 85 kW (115 pk).

De VW Vento vanaf 1993 met nieuwe TDI-motoren

Vanaf de productiestart in 1992 was de VW Vento in dieseluitvoering verkrijgbaar met een 1,9 liter dieselmotor met 47 kW (64 pk). Deze werd net als de 1,9 liter turbodiesel met 55 kW (75 pk) tot aan het einde van de serie in 1997 ingezet. In 1993 kwam hier nog een nieuwe TDI-motor met 66 kW (90 pk) bij, die in de productietijd vanaf 1996 aangevuld werd met een krachtigere 1,9 liter turbomotor met 81 kW (110 pk). In 1997 werd de productie van de VW Vento na zes jaar beëindigd. De Wolfsburgers brachten toen de opvolger VW Bora op de markt.