Bentley Turbo R : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Bentley Turbo R, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Bentley Turbo R
Alle artikelen
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
De Peugeot 408 lijkt nergens op en dat vinden we geweldig
Smart #1 review: spreekt Chinees en opent de aanval op Volkswagen en Renault
Alternatieve modellen
In plaats van Bentley als sportmerk in leven te houden, sleepte Rolls-Royce de modellen eerder als economische ballast met zich mee als minder opvallende alternatieven voor haar eigen merk. Dit begon pas te veranderen met de introductie van de Bentley Mulsanne. Deze met turbomotoren uitgeruste auto bracht vanaf 1982 weer meer dynamiek in de voertuigen en in de verkoop van de Bentley modellen. De in 1985 geïntroduceerde opvolger Turbo R moest bij dit succes aansluiten. Zijn turbokracht werd dan ook al in zijn naam weergegeven.
De Bentley Turbo R is de snelste sedan in de collectie van de fabrikant
De Bentley Turbo R was gebaseerd op de gelijktijdig ontwikkelde nieuwe Rolls-Royce Silver Spirit en was ook uitgerust met zijn V8-motor, die sinds de jaren ’60 tot het standaardrepertoire van Rolls-Royce behoorde. Dankzij de turbo-oplading had de 6,8 liter motor in de Bentley Turbo R echter een duidelijk hoger prestatievermogen. Hoe groot dit prestatievermogen precies was, daarover deed de fabrikant volgens traditie geen uitspraak. Maar volgens metingen kwam het prestatievermogen uit op circa 235 kW (320 pk). Hiermee haalde de bijna 2,5 ton zware sedan een maximumsnelheid van meer dan 220 km/u. Deze rijprestaties worden alleen nog door de coupé Bentley Continental en de cabriolet Bentley Azure overtroffen. De Bentley Turbo R werd aangeboden in twee versies: één met een wielbasis van zo’n drie meter en één lange versie, de Bentley Turbo RL, met een wielbasis van 3,16 meter. Deze sedan had een totale lengte van 5,37 meter.
Vanaf 1992 een betere prestatie voor de Bentley Turbo R
In 1992 werd de Turbo ondersteund door de Bentley Turbo S met een geschat prestatievermogen van 300 kW (408 pk). Parallel hieraan werd het prestatievermogen van de instapversie van de Bentley Turbo R verhoogd. Hij beschikte voortaan over 265 kW (360 pk). Het topmodel haalde een maximumsnelheid van 250 km/u en accelereerde ondanks zijn gewicht van bijna 2,5 ton in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Ter vergelijking: de Bentley Turbo R haalde een maximumsnelheid van 235 km/u en had 0,5 seconden langer nodig om van 0 naar 100 km/u te komen. Tijdens de laatste productiejaren van 1995 tot 1998 werd de Bentley Turbo R alleen nog maar in de lange versie met de wielbasis van 3,16 meter aangeboden.
Een sportiever uiterlijk voor de laatste Bentley Turbo R
Voordat in 1998 met de Bentley Arnage een opvolger klaar stond, presenteerden de Britten voor korte tijd nog een nieuw topmodel uit hun Turbo-serie. De Bentley Turbo RT nam de motoruitrusting van de Bentley Turbo S met 300 kW (408 pk) over, onderstreepte echter nog zijn sportiviteit door uiterlijke kenmerken als laagprofielbanden en aluminium velgen. Bovendien hadden de laatste modellen van de Bentley Turbo R ook een voorspoiler, die deze serie duidelijk van de gelijkgebouwde Rolls-Royce Silver Spirit van deze tijd onderscheidt.